Paddelhanskar för kallt väder

Paddelhandskar för kallt väder

Hej!
Jag behöver köpa paddelhandskar som främst ska användas under tidig vår och sen höst. Någon som kan ge råd om grejor som fungerar bra och var de kan köpas.
Hälsningar Hans-Olof
[Ändrat av HaNo 2002-01-23 kl 16:16]
 
kanske inte de bästa

Hej du jag vet inte hur bra lämpade handskarna jag tänkt tipsa om är för paddling men jag vet att brossan å hans polare använde Nokias tumhandskar i nå gummi med fleece i när de var till fjälls å paddla gummibåt en tidig vår å de tyckte de var ok
 
Gummihandskar

Tjocka gummihandskar (som tål bensin) + ett par bomullsvantar.

Kostar några tior och finns på närmsta bensinstation. Det finns säkert bättre och dyrare. Men dom här duger till mig.
 
Padle-hansker eller finger-hansker – varmetap.

Padle-hansker:
Har stort sett bare padlet uten hansker (har en ”tørr-topp” med latex/neopren-mansjetter som dekker hånd-leddene), men da jeg sist padlet (slutten av oktober...tynn is enkelte steder), brukte jeg et par tynne padlehansker laget av nylon (vind-hansker som festes til padle-åren).
Det holdt meg akkurat varm så lenge jeg padlet (nesten vindstille og +1'C).
Men disse er ikke bra nok hvis det er noe vind.
Dessuten kan det i slike hansker, laget av tynn nylon, være vanskelig å tre hånd nr. 2 inn i hanske nr. 2, når du ikke kan få hjelp av hånd nr. 1 (som allerede er inne i hanske nr. 1 som er festet i padle-åren...hvis dere skjønner). Man blir nødt til å bruke tennene til hjelp får å få på hanske nr. 2.
Spesiellt kan dette være et problem hvis det er litt vind&bølger - hvis man føler seg ustødig.
Da lar man bare foto-apparatet ligge og padler videre...

Bedre er det hvis man velger slike hansker foret med fleece, OG som har en slags "avstivning" i åpningen, som gjør det lettere å få på hanske nr. 2.
Disse er også varmere.
Neopren-hansker (2-3mm) er også varmere.
Neoprenen er dessuten stivere enn tynn nylon, slik at det (med rett design) er lettere å få inn hånd nr. 2.
Har selv nylig kjøpt et par ”BomberGear Spider Mitts”, som er laget av både neopren og nylon, OG som har stor avstivet åpning. Har desverre ikke rukket å få prøvd dem, men de var dyre: 550 SEK (i Norge), og er enkelte steder bare sydd sammen med ENKELT søm...hmm...holder det?
Her hvor jeg bor i Nord-Norge er det minst 200km til nærmeste kajakk-butikk som har slikt ”ekstra-utstyr”. Derfor handler jeg litt på post-ordre fra Sør-Norge (og kanskje fra Sverige?). Har ”surfet” litt på internett-sidene til http://www.orust-kajakk.se.
De hadde i sommer noen de kalte ”Proffens Paddelhandskar” i (3?)mm neopren, til pris 380 SEK (produsert i Sverige). Disse er sannsynligvis like bra (og billigere) enn mine.

Finger-hansker:
Orust solgte også i sommer fingerhansker i 2(?)mm neopren av merket Hiko (www.hiko.cz), til pris 310 SEK(produsert i Tjekkia). Endte selv opp med et par 2mm ”sharkskinn”-hansker av merket ”Chrewsaver” (www.chrewsaver.co.uk) da jeg var i Sør-Norge like etter nyttår (nedsatt pris), men var nær ved å bestille Hiko-hanskene.
Etter min mening bør finger-hansker være lange nok til at de dekker (isolerer) håndleddet.
Ved håndleddet ligger pulsårene nesten like under huden – varme-tapet kan bli stort hvis ikke dette stedet er tilstrekkelig tildekket(isolert). Hanskene bør også være utstyrt med borrelås(kardborrdeband?) rund håndleddet, slik at de blir helt tette på dette stedet.
Til kajakk-padling er det også viktig at man velger finger-hansker hvor fingrene er sydd krumme/bøyde – det gjør det enklere å holde rundt padle-åren.
(NB! Det finnes hansker hvor fingrene er bøyd mer enn godt er – prøvde et par av merket Salamander(?), og de syntes JEG var FOR MYE bøyd, andre mener kanskje noe annet...).
Friksjonen i grepet på hanskene (kontaktflaten mellom hanske og padle-åre), varierer fra merke til merke. Også her kan det bli FOR MYE friksjon – hvis man padler med ”vridd åre” (80-90 graders vinkel mellom de to åre-bladene), noe de fleste gjør.
Kanskje kan man redusere friksjonen med å spraye på noe ”silikon”-spray(?), som er myk, og som derfor ikke sprekker og flasser av???
NB! Glem ikke at fingerkanskene skal sitte som en kondom – ikke kjøp dem for store – 2mm neopren er elastisk. Selv om de kan være vanskelig å få på og av, er det helt greit. Det er ikke meningen at man skal gjøre dette mens man sitter i kajakken.

Når årstiden (”høy” temperatur og vindstille!) tillater det er det selvsagt best å padle uten alt dette. Alikevel kan det ofte være lurt å bruke (hånd)ledd-varmere i 2-3mm neopren (ca. 15-20 cm lange ”slanger” av neopren som tres over håndleddet). De dekker (isolerer) håndleddet og øverste del av hånden, ned til de øverste finger-leddene. Man holder seg mye lengre varm på fingrene når man bruker disse. Husker ikke hvilket merke jeg har, men de koster neppe mer enn 175 SEK. Det er også mulig å sy slike selv (hvis man har et par biter på 20*25cm med 2-3mm neopren tilgjengelig, og er litt ”nevenyttig”).

Til sist:
Glem ikke å dekke til halsen og hodet hvis (og helst FØR) du begynner å fryse på hender eller bein.
Dette er gammel kunnskap: Hvis kroppen ikke klarer å produsere nok varme til å opprettholde +37´C i de deler av kroppen som er viktige for å overleve, (alt utenom armer og bein), reduseres blod-sirkulasjonen til disse områdene, med det resultat at du begynner å fryse på fingrene og i føtterne (selv om du har både hansker og støvler av topp-kvalitet). Det er da viktig å dekker til (isolere) hals (med hoved-pulsåre som ligger nesten like under huden) og hode mot varmetap. Alternativt kan du (hvis mulig) arbeide mer (padle raskere), for at kroppen skal produsere mer varme – hvis du ikke er for sliten.
Som sagt; gammel kunnskap – alikevel har ikke alle padlere (og andre) tenkt igjennom denne tankerekken.


Mvh
Ole-M
 
neoprenhandskar

Jag har fått tag i fingerhandskar i neopren på dels Biltema dels i en fiskeaffär.
Kostar ca 180:-(bättre än dykhandskar som kostar mycket mer)
Tummen, pekfingret, och på biltemas handske även långfingret, kan stickas ut genom en liten slits i handskfingret. Bra när man ska pilla med nåt smått.
Handskarna är gummiklädda i greppet så det slirar inte mot paddeln eller mot ett blött däck. Nästan för bra grepp runt paddeln ibland.
Sådana här handskar fungerar bra även om man blöter ner dom. Blir det kallt om fingrar och händer så tar man ett par paddelhandskar också.
En nackdel är att om man har på sig dessa handskar länge och det är mycket fuktigt så mår inte huden så bra. Lufta och skölj ofta och noga med sötvatten.
Om man fryser om fingrarna så är det bra att se till att hela armen hålls så varm som möjligt. Det är ju blodet som värmer fingrarna. Kyls blodet redan vid armbågen så blir fingrarna kalla, venblodet kyler sen artärblodet och en kall cirkel börjar. När kroppen sen tycker att inkommande blod till hjärtat blir för kallt så kopplas den slingan bort och då börjar det bli ett riktigt problem. Fingrarna som en klase bananer som inte tar order av nånting.
 
Kanuk

Jag har använt Kanuks paddelhandskar i 20 år och jag tycker att de är lagom varma. Jag har aldrig frusit om
händerna i dem, inte ens i 10 minusgrader.
Jag skulle inte kunna tänka mej att använda "vanliga"
hanskar när jag paddlar, känslan och greppet är så viktigt.


Pär Lindén
 
Kanuk+ull.

KANUK , ja, og lignande hansker har jeg også brukt i ca.20år. Det rekker som regel. I desember - mars har jeg gjerne med ULL hansker under desse.De brukes sjelden. Våte ULLVOTTER har vert anerkjent isolajon på havet i 1000 år.
Bruk ALDRIG ( VÅT ) BOMULL på vinteren !
blueback
 
optimistjolleseglarvarianten

Hej Hans-Olof
Vi var ute en kort tur (5h) nu i mellandagarna i -10 och körde med diskhandskar med fingervantar under.

Vi frös lite om händerna, men är övertygade om att det skulle funka om vi bara haft större diskhandskar, de får inte sitta åt och hindra blodflödet, och kanske ylle i fingervantarna istf bomull?

Det fungerade alltid när vi seglade jolle, ibland i minusgrader (och mer vattenkontakt än vid paddling)
En billig funktionell variant.

mvh
Niklas
 
Vanliga paddelhandskar

Hejsan.

Jag förordar också paddelhandskar p.g.a bättre grepp, lättare att hålla rätt/jämn temperatur. Har använt Kanuk länge. Behövde köpa nya och tittade då på ett par Palm.

De är i ett tunnare material med neoprenmuddar i ändarna och dragsko över armen. Håller garanterat kallt vatten ute och är lätta och smidiga. Blir det varmt är det bara att öppna dragskon och rulla ner skaftet en bit. Om det blir riktigt kallt sätter man i ett tunt fleecefoder. Har provat det en ggr vid -grader (vet ej hur många men gissar 5-7). Enda problemet jag hade var att det blev för varmt.

Pelle
 
Kanuks paddelhandskar

Kanuk säljer paddelhandskar som duger bra för
paddling året runt.Kan beställas hos bla
Vituddens kanot varv,Västervik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.