Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten

Hej,

Jag har använt paddlingen som motion/träning under sommaren, och känner inte inte för att lägga ner den nu när hösten nalkas.

Dock har jag funderat hur jag skulle fixa en situation då jag går runt. Jag paddlar uteslutande ensam, och ofta om kvällarna i svagt ljus. Jag försöker att ligga nära stranden, men under min träningsrunda finns det avsnitt som är ~100-150m från land.

Hur tacklar ni som träningspaddlar från tidig vår till sen höst dessa problem?

Finns det rekommendationer gällande klädsel (utöver superunderställ + flytväst)?

Jag har lotsat mig fram till en löparvindjacka med superunderställ under, -för paddlingen fram till dax datum.

Mvh Johan
[Ändrat av Almquist 2004-09-23 kl 20:36]
 
Tipset är ju som alltid att först och främst se till att risken för att hamna i vattnet minimeras. Vet man med sig att man ramlat i ett par gånger under sommaren är det en god ide att ta en stabilare låda man blir nämligen klart vingligare när temperaturen sjunker därför att man spänner sig i onödan. Sedan skall man naturligtvis inte utsätta sig för situationer där man känner sig obekväm i när det är varmt ute om man kan undvika det.

Vad gäller kläder tycker jag att surftröjor med 0.5mm neoprene med titan är oslagbara. Mer än 0.5mm blir för klumpigt så glöm det. Vad gäller underkroppen kan ett par 1,5mm neopreneshorts vara bra att ha Neoprenet hjälper i alla fall till att hålla värmen lite bättre i vattnet än annars och har man hamnat i vattnet kan man bli varm igen med neoprene. Jag har låtit specialsy ett par långa byxor i 2mm neoprene för surfskipaddling men skulle gjort dem tunnare så att de även skulle passa att använda i min tävlingslåda på vintern (annars använder jag själv vanliga vinter löpartights men jag klär mig inte för den händelse att jag skulle plurra). Vad gäller jacka så tycker jag att man skall ha en helt vindtät sådan som inte kan suga åt sig något vatten alls denna hjälper dig oxå att återfå värmen när du väl är uppe igen.

Flytvästen värmer upp kroppen men underarmarna blir ofta blöta och riktigt kalla så har du någon gammal sliten supertröja så ryck armarna av den så att du kan få mer värme om armarna utan att bli för varm på kroppen. En annan bra grej med detta är att man kan dra ner dessa över handleden för att inte bli kall där heller. (funkar även bra med ett par utslitna höga funktionsstrumpor ej bomull)
 
Torrdräkt!

Vid all paddling finns det en risk att man vid oförutsedda händelser hamnar i vattnet. Det gäller alla även om risken kan vara väldigt liten.
En billig livförsäkring vid paddling i kallt vatten är en torrdräkt (under förutsättning att du har den på dig och att dragkjeden är sluten).
 
Nån som har erferenheter av Chillcheaters material*?

Det är ju inte neopren, men ska ha motsvarande värmeegenskaper men möjligen bekvämare.





(*Finns i och för sig flera varianter men det har nåt som heter t ex Aquatherm)
 
Redalg; sa:
En billig livförsäkring vid paddling i kallt vatten är en torrdräkt.
Jo, och jag har den gärna vid bus och lek i stora vågor även när det är rätt varmt i vattnet. Men jag skulle aldrig ha den vid motionspaddling. Inte en chans... för varmt och klumpigt.

Mezzner; sa:
Nån som har erferenheter av Chillcheaters material*?
Många som paddlar i gänget kring Escape i Göteborg har... Jag tror att Escape tar hem och säljer. Ring Johan och be om recension. http://www.escapekajakcenter.nu/kindex.htm (För övrigt, det var en några som använde Chillcheater i tidvattenforsarna utanför Anglesey, Wales - jag kan säga att de verkade rätt nöjda men jag kan inte specificera mer...).
 
Jag provade en paddeljacka på nya Zeeland som var av polartec powerstretch med en gummiaktig ytteryta den var faktiskt riktigt bra men jag har inte set sådana i sverige tyvärr och det är inte lönt att ta hem dem ifrån NZ. Men som sagt skall man motionspaddla går det inte att klä sig för ett eventuellt bad. Det går inte att ha mer neoprene på sig än jag beskrev här ovan.
 
Tack

Tack för alla svar!

Magnus slog huvudet på spiken. Jag brukar normalt sett köra distans (~5-15km) eller intervall (6-10sett 45/45 alt 90/90) . Vid dessa högintesiva pass så är det en balansgång mellan att klä sig "säkert" och funktionellt.


Mvh Johan
 
Det är väl ett dilemma i grund och botten. Den klädsel som krävs för att man ska kunna klara ett oplanerat bad funkar inte för den ganska varma sysselsättning som paddling är.

När man väl trillat i hjälper det dock inte mycket hur varm man än blir av att paddla. Värmen försvinner fort ur kroppen.

Då är det ju så att man får välja mellan att klä sig för att överleva ett bad, ELLER att ha det drägligt när man paddlar. Paddlar gör man ju till absolut övervägande delen, varför detta får styra till stor del. Fast tyvärr är det ju lika farligt när man väl trillar i, även om det bara händer en gång på 10 år.

Förra vintern paddlade jag i kläder som funkade hyfsat under paddlingen, och som skulle var hyfsat lämpliga vid bad. Sen hade jag ombyte med mig och vi paddlade minst två.
Tyvärr är detta en stor begränsning eftersom man ju inte alltid har tid samtidigt som sin eller sina paddelkompisar och tvärtom...
 
Ett tillägg:
Vi (NPK) anordnar regelbundet kallvattenövningar. Där man får chansen att (tillsammans med gediget klädda övervakare) prova sin klädsel i kallt vatten och sin förmåga att ta sig upp i kajaken igen.

Man behöver ju inte ha en klubb kring sig för att prova och dra lärdom (det lär ju finnas rimligt bra sätt att göra en sådan grej med vilken kompis som helst). Efter en sådan övning har man kanske bättre motiv för att ha lite bättre kläder på sig än vad man hade haft innan... (Fast i mitt fall fick jag en känsla av att jag var bättre klädd än vad jag trott.)

Patric
 
hypotermi

Anledningen till kallvattenövningarna i NPK som Patric nämnde ovan var en drunkningsolycka där en av klubbens instruktörer omkom vid träningspaddling i kallt vatten.

Säkerhetsarbetet efteråt bestod bl.a. av att en instruktör provade att simma i sin träningsklädsel mellan bryggorna vid klubben. Avståndet var ca 9 m och han var säkrad med livlina och det fanns backup på varje brygga. Trots sin goda kondition kom han inte mer än halvvägs innan han fick halas in.

Kontentan blev att klubben köpte in nya flytvästar, så att ingen skulle skylla på dåligt räddningsmaterial, att ingen som lånar klubbens material får paddla utan flytväst och inte utan sällskap när vattentemperaturen sjunkit. Dessutom togs kallvattenprovet fram, så att alla skulle kunna prova hur deras klädsel fungerade samt hur de reagerade vid kyla.

mvh

Anders Karlsson
NPK
 
Att bada på vintern är ingen lek med andra ord...

Att plurra med långfärdsgrillor istället för m h a kajak, är ju dessutom betydligt lindrigare.

Jag klickade just iväg en order till Chillcheater på andande paddlarjacka samt huvudbonad, sockor och förböjda långbyxor i ett material som ska "motsvara" 2 mm neopren.

Med detta och lite annat ur den mer normala friluftsgarderoben hoppas jag kunna hitta kombinationer för både höst och ren vinterpaddling. Generellt så får man väl också inse att man inte dör av att svettas, medan man faktiskt kan dö av kallbad. Att det sedan inträffar kallbad ytterst sällan måste man nog bortse ifrån.
Själv har jag just skaffat en rank kajak också, och räknar med en del simning under hösten.

Jag återkommer väl med rescension av Chillcheaterprylarna. Hela kitet gick på £ 180 ink frakt och VAT (2500 typ).
 
Siven skrev några bra ord. Man skall försöka minimera riskerna. Paddla nära land, känner du dig osäker på vissa avsnitt undvik dessa. Paddla en kanot du känner dig hyggligt säker i.
Självförtroendet mår inte bra av att kapsejsa i kallt vatten. Öva i rankare kajaker sommartid när det är varmt i vattnet så att den låga stöttningen sker reflexmässigt.
Klädseln i en kanot behöver inte skilja sig från den man har i löparspåret, förutsatt att man håller sig i samma pulsområde. Hur roligt är det att springa en runda i en torr- eller våtdräkt? Hmm, det går säkert, men det är säkert så obehagligt att det ej blir någon mer runda i den. Samma sak blir det i kanoten. Känns det för obehagligt blir det inte någon mer motionspaddling.
Paddlar man bara i lätt promenadtempo kan man givetvis ha på sig torr- eller våtdräkt utan att känna obehag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Curium Klädsel för att paddla packraft på fjället Paddling allmänt 23
Teknikern Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan. Paddling allmänt 72
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
gusdan Mångsidig klädsel Paddling allmänt 3
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.