Är det inte kallt?

"Är det inte kallt"?

Jag är rejält försenad med min sedvanliga vinterpaddling. Men, nu kom jag äntli-gen iväg på en efterlängtad dagstur i kajak! Det är mulet men uppehåll. Sydlig vind mellan 10 - 12 m/s, 6 - 8 plusgrader. Så någon riktig vinterpaddling blir det knappast, bara enligt almanackan. Jag anländer Instöbron 5 km öster om Marstrand strax före 9.00 söndag morgon. Lyfter ned kajaken från biltaket. Njuter sedvanligt av två skurna wienerbröd och kaffe, som jag intar på kaféets altan. Ett utmärkt utgångsläge för kajakturer i olika riktningar/vädersträck och härifrån har jag gjort många dagsturer. Boel, en van paddlare som skulle varit med på turen meddelar i mobilen att hon backar på grund av den kraftiga vinden. Så det blir en solotur.

Sjösätter kajaken och packar nödvändig utrustning. Sittbrunnen vinterbonade jag med liggunderlag i samband med förra årets sista tur på Delsjön innan isen satte stopp för paddling. Min klädsel är en våtdräkt med ett superställ närmast kroppen. På överkroppen har jag en powerstretchtröja, och en förstklassig pad-deljacka (latex i muddar, ärmar, hals och midja), och till sist den livsviktiga flyt-västen, som vore rätt "korkat" att inte använda! För utan flytväst kan det inne-bära en katastrof, och för de kära i dubbel bemärkelse, eftersom försäkringen inte faller ut till de efterlevande om man inte hittar kroppen!
På huvudet har jag en fleecemössa med skärm och öronlappar, och händerna skyddas med neoprenhandskar, och fötterna med neoprenskor. När jag väl satt mig tillrätta känns det härligt att återigen känna de rytmiska paddeltagen me-dan jag styr norröver. Paddlar sedan västerut och snirklar mig mellan Instöns alla vackra öar, som erbjuder mig ett behagligt lä mot den kraftiga sydvinden.

Nej, det är inte kallt, då man är rätt klädd! Det finns heller inget likhetstecken mellan kajaking - badning! Visst är det kallt i vattnet så här års. Kapsejsning in-nebär att man tagit sig "vatten över huvudet", i detta fall bokstavligt. Med gott omdöme och vaksamhet kapsejsar man knappast. Är man också väl medveten om sin egen begränsning och "rättar in sig i ledet", så är det njutbart att vinter-paddla och framförallt då man har hela havet och skärgården för sig själv. Detta upplever man bara på vintern, men även tidigt på våren och sent på hösten! Skulle något gå galet, så har man som ansvarsfull kanotist och friluftsmänniska ett välutvecklat träningprogram på olika räddningsmoment, samt kallvattenträning, så man vet hur man reagerar om man skulle hamna ofrivilligt i kallt vatten.
Utan denna kontinuerliga träning och omdöme skulle inte jag vinterpaddla, i alla fall inte solo!
Väl inne i Mittsundet, som skiljer Koön och Instön åt, så tittar även den efter-längtade solen fram. Härligt till tusen. Nu börjar paddelträningen i kraftig mot-vind, men vågorna är bara 15 - 20 cm höga. Når efter 4 km sundet öster om Halsholmen. Normalt kan man ej paddla igenom här, men nu är vattenståndet +63 cm över referensnivån. Väl ute möter jag "enmeters" vågor som är njutfulla att balansera på. Fortsätter österut med vinden och vågorna från sidan. Kalla salt-stänk skvätter emellanåt upp i mitt ansikte, som jag upplever både friskt och skönt, men besväras när glasögonen igenmuras av saltet! Nåväl, den som ger sig in i leken får leken tåla.

Ensam i en underbar och vacker arkipelag, nu när båtfantasterna bevistar den årliga båtmässan! Kan man ha det bättre som kanotist? Jag stannar upp och be-traktar två sälar som ligger och gassar på ett litet skär i det svaga solskenet. Dom verkar inte bry sig om min närvaro. Paddlar in i en vik på Kråkeröns norra ände där jag erbjuds lä. Här bullar jag upp fika, som jag sedvanligt intar i sittbrunnen, som jag föredrar när tiden skall utnyttjas maximalt.

Kråkerösundet bjuder upp till en rejäl motvind. Svanflockarna flyttar sig i sam-ma takt som jag närmar mig dem. Jag når södra änden av Kråkerön och vänder nu stäven norröver och kan nu njuta av medvinden tillbaka till Instöbron. Jag snirk-lar mig fram mellan öarna och det känns i armarna att jag paddlat 8 - 10 km i motvind. Jag är långt ifrån slutkörd, men ändrar planen att paddla runt Klåverön eftersom mörkret skulle hinna ikapp mig, och då vill jag inte vara på havet!

Landar vid Instöbron. Packar upp, låser kajaken på biltaket, byter ut den fuktiga våtdräkten mot torra kläder. Intar en kopp kaffe medan jag blickar ut över Marstrandsfjorden som håller på att lägga sig till ro. Själv åker jag hem för att planera nästa kajaktur, förhoppningsvis en vintertur i en snöpudrad skärgård med strålande solsken från klarblå himmel. Om inte i år, så kanske nästa år?

Göteborg
Inge Bäckström
2002-02-08
inge.back@ebrevet.nu
 
Att paddla kajak är läckert....

Att paddla kajak är läckert...må fler skiva sina historier och fresta fler att paddla...

mvh
Anette/Norrtälje Kajakklubb
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petmeu Det är fortfarande kallt i vattnet... Paddling allmänt 4
Mezzner Hur kallt är det i vattnet? Paddling allmänt 14
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.