Hur kallt är det i vattnet?

Hämtade en ny kajak igår och är sugen på att prova den innan isen lägger sig. Jag har en kompis som tränat på vintern som säger att det funkar utan problem. Detta inkluder dock inga simturer.

Vad är rätt nivå?
Om man bara ska ta en liten runda, klarar man sig hyfsat med varma kläder och flytväst, eller innebär detta konkret drunktningsrisk eller andra större problem vid eventuellt oförutsett bad?

Naturligtvis inser jag att avståndet till stranden har sot betydelse och jag kan tänka mig att håll mig på t ex max 100 m avstånd.
 
Klädd för paddling

Med en stadig kajak kanske försedd med lite barlast bör det gå bra att paddla även i minusgrader.

Att hålla värmen under paddling går alldeles utmärkt. Bra paddelhandskar och en vettig mössa är viktigast. För att klara ett ofrivilligt bad kan goretexbyxor och dito jacka vara ett alternativ. Omsättningshastigheten av vattnet inne i kläderna avgör hur snabbt du kyls ned.

Lite mer om kallt vatten plurrning etc har jag skrivit på http://www.paddlingsnyaadress.com

Ett problem vid paddling i minusgrader kan vara att rodret fryser fast när du tar upp den blöta kajaken på isen eller på land. Vissa roderkonstruktioner kan frysa även under själva paddlingen.

Det finns flera tidigare trådar här på forumet om vinterpaddling.

Thure
 
Ta ett dopp!!

Då vet du hur kallt det är och hur fort du blir nedkyld. Och då är 100 meter lååååångt till stranden! Dessutom väntar antagligen ingen med frottéhandduk och bastu när du kommer iland. Prova gärna att försöka öppna din förpackning med vattentäta kläder (med fingrar som är lite som Pinoccios).

Och varför skall du långt från stranden egentligen? Själv är jag bara så långt ut att jag inte går på något, vilket innebär att jag i praktiken nästan alltid har en kort promenad i land.

I de fall jag vill gå mer än kanske 20 meter från land, mer än ett kort tag, så sätter jag på VKV:s stabilasatorer. Går jag runt då förtjänar jag ta mig f-n att drunkna!
 
OK, 100 m var antagligen mer än jag egentligen avsåg.

Jag har varit med om en båtkrock i tidigt vårvatten en gång och simmade då (utan flyväst:-( ) lite skadad ca 30 (?) m. Jag minns att det hann bli ganska kallt. Det var inte alls dramtiskt att simma, men man stelnade till väsentligt under simturen.

Thures länk ledde till en mycket uttömmande och intressant artikel (som han skrivit) om kallbad. Rekommenderas!

På det hela taget blev jag väl inte mer badsugen av svaren....

Jag kommer sannolikt att nöja mig med provpaddling på grunt vatten nära land, men det är klart risken är ju som vanligt att man blir kaksigare efterhand och det ska man nog passa sig för innan man övat lite kanotbad. Har paddlat en del, men aldrig kombinerat detta med simning...
 
Risken är att man blir kaxigare efterhand

Japp!

Det är därför du NU bestämmer dig för vilka regler som skall gälla (även i framtiden). De skall innehålla mätbara grejor, typ mina 20 meter.

Sedan gäller det att du hittar en "livlina" som får dig att följa de här reglerna även när du inte vill. Min är fästmön.
 
Funkar för mig ,,,,hitills??

Med normalt omdömme å en gnutta erfarenhet fukar de bra att paddla fram till isen ligger.
Men uppkörning på isen kräver kanske en inte för rundbottnad kajak.

Det jag tycker tidigare inlägg å trådar saknar är, det självklara att använda isdubbar vid även en liten isrand vid stranden.

Ett måste för att komma upp på iskanten efter ett bad.
Men åxå ett måste för att dra kajaken fram på isen ( speciellt där den varken bär eller brister.)

Dessutom stryktålig paddel och ett ombyte kläder är/borde va normalt.
Annars är det en rätt skön grej med vinter paddling.

Juppeli dupp / Ronney Kull
 
Vinterpaddling

Hej Anders
Vad kul att du skaffat kajak!
Det senaste året har jag läst till Naturvägledare. Det är en friluftsutbildningen med inriktning på kajak och klättring. I våras blev jag certifierad hjälpinstruktör i havskajak. http://www.paddla.nu/instruktorslicens/personsidor/ninaeriksson.html
För att klara proven började vi träna innan isen smälte. Då paddlade vi i strömmande vatten och på badhus. Examinationen utförde vi i tre gradigt vatten vid blekinge kusten. Examinationen innehöll bl.a. diverse teknikövningar och de flesta räddningsövningar. Vi hade på oss våtdräkt respektive torrdräkt.
Min rekommendation om du inte vill hålla dig intill strandkanten är:
- Införskaffa åtminstone en halv våtdräkt.
- Paddla i sällskap med andra som har erfarenhet (kajakklubb m.m.)
- Träna räddningsövningar (kanske en kajakklubb har möjlighet att boka simhall)
- Paddla i t.ex. insjöar där vattnet är lugnare.
- Ha alltid ombyte med dig och termos med varmt vatten och varm dryck. Det varma vattnet är för att värma upp t.ex. händerna och fötterna.

Ha det så roligt!
Med vänlig hälsning Nina
 
Det finns ju "överlevnadsdräkter" som både funkar som klädsel, flythjälp och torr eller våtdräkt. Är det någon som har erfarenheter av dessa i samband med vinterpaddling? Jag misstänker att risken är att de blir för varma/täta så länge man håller sig på rätt köl.
 
Ut och paddla

Torrdräkt fungerar. Men det är inget som förhöjer njutningen...
Det finns lite olika alternativ att välja på, du kan skaffa dig en överlevnads dräkt, ganska dyra men dom fungerar bra. Allternativet är en seglardräkt, inte allt för dyra. Lite klenare i materialet men funktionen är helt ok för paddling.

Det tråkiga med detta är att halstätningen ofta är ganska tajta och där med väldigt obekväma. En förutsättning för att dom ska hålla tätt... En annan detalj är att rörligheten begränsas en del och till sisst så är det problemet med kondens/svätt på insidan. Den kommer inte ut och det kan bli ganska blött på insidan.

Köp en 3mm våtdräkt med korta ben och korta ärmar, lär dig att ta dig upp i kajaken med hjälp av flotör. Töm den med en pump. Byt om till torra kläder och paddla hem igen.

Hur du än vrider på det så kan du snubbla över tröskelen och bryta nacken...
Ha en trevlig vinterpaddling // Ola
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.