Att paddla på riktigt öppet vatten?

Har lite funderingar på att ge mig ut på öppet hav (i bemärkelsen "jag ser bara min kajak och en massa vatten") i min nyligen inköpta 2-mans faltkajak nån dag. Inte imorgon, utan när jag och min paddelkamrat förberett oss lite.

Men då blir ju frågan: hur förbereder man sig? Det mesta jag hittar när jag googlar efter info är antingen jätte-basic ("du måste kunna ta dig upp i kajaken om du välter" och "ha flytväst och kompass") eller anpassat för "öppet" vatten ("om du välter är det bara att bogsera in kajaken till land" och "du kan bedöma kurs utifrån vågbruset mot land").

Har ni några länktips (reseberättelser där något gått illa på öppet vatten, artiklar om säkerhetstänk, o.s.v.)?

Mer konkreta frågor:
1) Vad göra om kajaken "går sönder"? Finns det några lämpliga sätt att hålla sig flytande? Kontakta räddningstjänst motsv?
2) Hur hantera ev pissdåligt väder? Naturligtvis försöker man ge sig ut i bra väder, men om SMHI har fel och det blir riktigt dåligt väder riktigt snabbt, finns det då några vettiga utvägar?

Alla möjliga funderingar och kommentarer är välkomna, så ös på.
 
Ja, den frågan kan man nog skriva en hel bok om.

Mitt råd är att ni anpassar turen efter er förmåga och ökar turernas svårighetsgrad med ökande rutin. Ett bra sätt att snabba upp den processen är att gå med i en förening (kanotklubb, friluftsfrämjandet ....) och paddla med erfarna paddlare.

Angående dina frågor:
1) Det är svårt att förlita sig på hjälp utifrån. Om det inte är högsommar går nedkylningen ganska fort. Googla på "kajakolycka vänern" så får du upp ett exempel på en olycka där kanotisterna nog trots allt var ganska väl förberedda.
2) Min enda utväg är att ha så bra skicklighet/rutin att jag kan rida ut busvädret och så bra fysik att jag orkar paddla till säkerheten. Jag ser med andra ord ingen annan utväg än att du anpassar turen efter din förmåga. Att ge sig ut på så öppna vatten så du inte själv klarar att reda ut eventuella problem är alltså mindre bra.

Lycka till,

Klas
 
Kolla på Frejas blogg och kolla numret av Sea Kayaker där det står om hennes Gulf of Carpatia överfart. 7 nätter, 8 dagar, 575 km öppet hav i ett svep under "paddla runt Australien expeditionen".

Där kan du läsa om att både äta, sova, göra nummer 1, nummer 2, laga ett trasigt roder mitt under överfarten etc. Och, givetvis hur man förbereder sig på att göra något sånt. 60 mil öppet hav i ett svep genom de vattnen kräver ju sin kvinna/man...
 
Sea Kayaker Magazine är ju helt underbart!! Har läst hur mycket som helst senaste veckan.

En fundering: Att rulla runt i en enmanskajak kan jag tänka mig fungerar rätt bra, men i en tvåmans faltkajak har man väl rimligen ingen chans... Kapsejsar man kommer man att bli tvungen att gå ur kajaken, vända den rätt och sedan tömma den på vatten. Har man kapsejsat så beror det antagligen på rätt hård sjö. Klarar man av att pumpa ut mer vatten än vågorna sköljer in? Om inte, hur hanterar man situationen? Behöver man rigga pumpen så att man kan pumpa genom stängt spraydeck? Går det att sitta i en vattenfylld kajak i hård sjö utan att kapsejsa igen?

Självklart ska sånt här testar innan man ger sig ut, men det vore skönt att kunna dra nytta av andras erfarenheter också.

Börjar önska att jag inte fått nåt sommarjobb, så att jag hade haft tid att vara ute... men då hade jag å andra sidan inte haft nån kajak att vara ute i. =/
 
Anpassa er paddling efter förmåga och erfarenhet

Ni bör anpassa er paddling efter er förmåga och erfarenhet.
Testa att paddla ut i riktigt skitväder men var på ett ställe som är hyfsat säkert och känn efter hur trygga ni känner er. Testa att slå runt och komma upp i kajaken och fråga er om ni fixar detta i ännu hårdare väder. Nu vet jag inte vart ni bor men försök hitta en vik som vetter mot yttre havsbandet och åk dit när det blåser och går hög sjö. Sen får ni inte ta för lätt på den psykologiska aspekten då man inte är särkilt tuff om man inte ser land i sin närhet... och det börjar blåsa.

Ur ett säkerhetspespektiv så bör ni ha torrdräkt, gps, vhs radio och/eller en spot med er. Spot:en skulle jag personligen införskaffa då den sänder ut SOS med gps koordinat för räddningspersonal om olyckan skulle vara framme. Sen måste ni informera anhöriga när och var ni förväntas komma fram.

Men som sagt paddla efter förstånd...

/Johan
http://www.kajakpaddling.nu/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Curium Klädsel för att paddla packraft på fjället Paddling allmänt 23
Gocraft Kanalintyg, förarintyg och båtpraktik för att paddla på Europas floder och kanaler? Paddling allmänt 11
patrikshields Paddla på nissan. Paddling allmänt 1
cwmint Paddla på Grönland Paddling allmänt 10
Nullan Paddla på Gotland Paddling allmänt 2
Kajakjagare Sugen på att paddla Nittälven Paddling allmänt 18
torger Paddla utan att böja handleden på fasta sidan, är det möjligt? Paddling allmänt 23
L.A. Paddla på Åland Paddling allmänt 12
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
blötdjur Paddla på Mallorca Paddling allmänt 0
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
loppisen Paddla på Vättern, hur vindkänsligt. Paddling allmänt 0
flunkan paddla i skärgården och tälta på klippa? Paddling allmänt 8
ottoha paddla på Gotland? Paddling allmänt 4
crilleus paddla på Öland Paddling allmänt 1
goni Paddla och tälta på Åland? Paddling allmänt 2
Aragorn paddla på immeln Paddling allmänt 3
kalkon1 Paddla på Vänern Paddling allmänt 1
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.