Vatten

Om ni ska ut låt oss säga en vecka . hur mycket vatten tar ni med er och hur stora behållare
använder ni, delas det upp dag för dag eller 1 stor behållare.
Dela gärna med er av era erfarenheter. Som nybörjare är det svårt att få med sig rätt mängd
man vill ju inte ha för mycket vikt med sig.

// Mvh Magnus
 
Har med en dunk på 5 l. Och kanske någon liter juice/blåbärsoppa. Det räcker till dricka i minst tre dagar. Till det lite pilsner.

Det finns i princip inget paddelvatten där man inte varken kan dricka vattnet man paddlar i och inte heller kan fylla på ungefär var tredje dag. Den enda så glesa bygd att man inte kan fylla på vatten med några dagars mellanrum är i skog och fjäll där vattnet är drickbart. Ska du ha med vatten för en vecka blir det ca 14 liter. Lite väl onödigt att paddla runt med.

Alternativ till 5l dunk är 2-3 stora läskflaskor, men jag upplever dem som mindre effektiva att packa. Å andra sidan blir det mer skvalp med en halvfull dunk. Jag föredrar vattnet just bakom sittbrunnen i en fast enhet.
 
jag körde med en 5l vattenpåse och en 10l mjukt dunk förut.
funkade rätt bra men tyckte att det vart svårt att packa i smalare kajaker samt att det alltid kändes risky ifall tex 10l dunken går sönder så är man av med all vatten på en gång
i min nuvarande kajak (sea pearl) tycker jag att det är smidigast med just 1,5l flaskor såsom cola/fanta osv.
de går att lägger på botten och sen har jag perfekt plats för att stoppa liggunderlägg-sovsäck och sånt som inte väger ovanpå.
de kosta liksom inget extra när man ändå köper dricka i vardagen, de håller absolut tät (stora billiga dunkar har ibland väldigt dåliga korkar), de smaka inget (såsom vissa påsar kan göra) och de går inte sönder.

smidigt skulle också vara de större jätte mjuka petflaskor som finns i typ 2l. de kan man skrynla ihop efter användning så de knappt tar plats.

jag räknar med ca 2l/per dag den kallare årstid och en varm sommarresa bli det 3l som jag räknar med.
i många vatten tycker jag att det är tillräkligt ren så jag laga mat med sjö/havs-vatten och har bara dricks+kaffevatten med mig.
körde just en 2dagars insjötur och hade tex bara 2l i min camelbag och en liter i en petflaska. och det räckte så det vart över då jag använde sjövatten.
 
Tack för svaren.

Det där med att dricka vatten från sjön är man ju lite skeptisk till men det är ju för man är
den "moderna" människan så det är väl nått man lär jobba bort om man ska klara av att vara ute längre turer. Annars har jag kört med 1.5l pet flaskor jag med men ska kolla upp dom där mjuka vattenpåsarna. Men som sagt det finns ju ingen anledning att diska i "färsk" vattnet.
 
Tack för svaren.

Det där med att dricka vatten från sjön är man ju lite skeptisk till men det är ju för man är
den "moderna" människan så det är väl nått man lär jobba bort om man ska klara av att vara ute längre turer. Annars har jag kört med 1.5l pet flaskor jag med men ska kolla upp dom där mjuka vattenpåsarna. Men som sagt det finns ju ingen anledning att diska i "färsk" vattnet.

Nej, vatten med är nästan uteslutande dricksvatten. Pasta, potatis och ris kan man koka i havsvatten. Speciellt i östersjön. Kan bli lite salt om man kokar in allt vatten på västkusten. Å andra sidan måste man kompensera det man svettas ut. Det enda paddelvatten jag inte skulle använda i kokande matlagning är grumligt vatten nära jordbruk, vatten som luktar och vid algblomning. Är vattnet bara fräscht kan man använda det. Vi har ju knappast snäckfeber eller guardia i Sverige.
 
Men om man tar min "lokala" sjö Runn som påstås vara en av sveriges mest båt tätaste insjöar där folk har tömt ut sina behov rakt ut i sjön genom alla år känns det ju sådär att dricka eller att ha i matlagning.

Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2
 
det med att dricka/laga mat från sjövatten är ju en "smak"grej. tycker man det är äckligt bör man satsa på att ta med sitt vatten så man kan har skoj under tiden och inte mår dåligt. om nu mentalt eller hälsosamt....
genom åren har jag varit på tur med en hel del massa olika folk och folk som inte vill ska man inte tvinga/övertala.

själv kör jag som Anders v, ser det fräscht ut och lukta okej så koka jag min mat på det. att dricka bara vattnet rent av gör jag bara när jag inte har nåt kvar/ingen möjlighet till att hämta och behöver dricka.
 
Men om man tar min "lokala" sjö Runn som påstås vara en av sveriges mest båt tätaste insjöar där folk har tömt ut sina behov rakt ut i sjön genom alla år känns det ju sådär att dricka eller att ha i matlagning.

Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2

Runn är även mina hemmavatten. Nog skulle jag koka makaroner i Runnvatten, men inte dricka rått. Å andra sidan är inte Runn större än att man endast gör turer på max 2-3 dagar. Inga problem att ha med vatten de dagar. Och det finns möjlighet att fylla på hos folk längs vägen. Man kan välja var man tar vatten också. Knappast bredvid en brygga med motorbåtar, men klart om det ser fräscht ut på andra sidan ön. Sen är jag oftast annorstädes under värsta högsäsongen.
 
Ortliebs 5l vattensäckar är utmärkta, vi brukar ha 3-4 med oss i en K2a. Vår modell går att binda fast. (dyligt kan vara bra för dem som går runt ibland) Vi har ämbar för att hämta vatten och ösa vid behov, 7 liters vattenpåse för lägerverksamheter. Varma dagar ca 3 l per person och molniga ca 2.
 
Svår fråga!

Det här med vatten har jag inte kläm på själv.
Men jag vet att jag inte får särskilt tydliga signaler när jag har dricker för lite vatten. Förrän försent.
Jag vet också att att jag inte vill göra särskilda omvägar för att fylla på vatten. Jag hade för lite vatten sist så jag ska öka till 2 liter per dag och se till att jag har med tillräckligt för hela turen. Blir det varmt och jag behöver mer får jag väl krypa till korset och hitta något ställe att fylla på.
Jag antar att man måste ha något personligt standardvärde att utgå från och sen får man väl tänka om vartefter förutsättningarna ändras.

thomas
 
Köpte ett vatten system till min flytväst på 1.5l och märkte att det inte gick lika mycket vatten under paddel passen. Vad det beror på vet jag inte men kan vara för att jag dricker oftare. Får se nu när det blir varmare om det följer samma mönster.
 
Kanske svettas jag mer

Jag är kanske av det varmare slaget, men jag gör av med mer vatten än så. Brukar gå åt 5l per dag. Då kokar jag ändå pastan i havsvatten (spär ut lite för att få ner salthalten dock).
Jag paddlar mig varm så det går en liter per paddelpass och kokar mycket kaffe som ju ger negativ feedback på vätskenivån. Försöker också fylla ut kajaken med några ölburkar :) Vätska är tungt att släpa på, men inte roligt att bli utan. Paddlar jag i grupp vill jag inte vara den som ändrar på gruppens turplan för att jaga vatten. Använder ortlieb 10l vattensäck och några fyrkantiga 1l-flaskor med stor tät kork, samt påse med slang eller flaska på fördäck under paddlingen. Har som mest lastat 27 liter vätska, som då tog slut efter fem dagar. I trakter med avsaltningsanläggningar eller gamla ledningar kan det dessutom vara gott att ha "bra" vatten med sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Askel Vatten i flytelementen Paddling allmänt 7
Jeppe69 Koster - tar vi oss vatten över huvudet? Paddling allmänt 5
P-E Rockhopper 340 - vatten över huvudet? Paddling allmänt 7
grodanbolle Plumsa i "iskallt" vatten Paddling allmänt 17
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
Jetteråttan Paddla i varmare vatten? Paddling allmänt 4
manlan Öppen vatten i Sthlms skärgård? Paddling allmänt 16
Kal-P-Dal Säkerhet, hålla andan i kallt vatten. Paddling allmänt 15
Spinspider Boj som sprutar vatten? Paddling allmänt 1
1vis Vatten i paddelskaft! Paddling allmänt 1
petski Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland) Paddling allmänt 97
Erik Barkefors Hårt vatten! Paddling allmänt 10
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
guhj Att paddla på riktigt öppet vatten? Paddling allmänt 5
jembe Kajakval - dagstur, strömt vatten Paddling allmänt 6
magwo Dricka Östersjö-vatten? Paddling allmänt 10
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
gorste Fylla på vatten öster om Fejan? Paddling allmänt 3
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
Erik Barkefors Påverkan av grunt vatten? Paddling allmänt 11
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
jamo Tips på trevliga å eller skyddade vatten nära 08? Paddling allmänt 13
salgo60 Vatten i söderarmsskärgård Paddling allmänt 4
umevargen kallt vatten Paddling allmänt 4
Ödling glid i vatten Paddling allmänt 4
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
Mike C Öppet vatten kring Stockholm? Paddling allmänt 10
surfban Hur mycket vatten för 1 veckas paddling? Paddling allmänt 4
Jonas Hj Strömmande vatten Paddling allmänt 4
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
Mezzner Öppet vatten Mälardalen/Stockholm?? Paddling allmänt 10
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Fibbe Varför tvärnitar kanoten på grunt vatten? Paddling allmänt 2
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
pery Vatten i Nittälven? Paddling allmänt 0
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Kalle E Bra klädkombination i kallt vatten Paddling allmänt 3
duvillno En fråga om vatten Paddling allmänt 8
Albert strömt vatten? Paddling allmänt 2
yellowboat80 Paddla i Danmarks södra vatten Paddling allmänt 2
Lämpliga vatten för distanspaddling v. 16 Paddling allmänt 0
Hjälp, vatten i kajaken. Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.