Kajakval - dagstur, strömt vatten

Bor precis vid Nordre älv med egen brygga... Ser längtansfull på alla kajaker som åker förbi och länge tänkt att jag skulle vilja börja. Har kännt mig lite feg och så är det ju en slant att investera.

Tänkte ta sommaren och gå lite kurser och hyra lite då och då och testa mig fram. Men drömmen är en egen kajak som man bara kan lägga i och ge sig ut en fm, em, eller kväll. Grannkompisen har en kajak och är sugen på att få sällskap.
Har försökt läsa mig till lite olika kajakmodeller, men skulle vilja ha lite vägledning på specifika modeller att kika in lite närmare:

Är 166 cm, väger under 65. Kommer mestadels köra dagsturer och vill ha en kajak som går bra utan massa packning men samtidigt ha möjlighet för en övernattning en dag eller två även om det nog kommer höra till undantagen. (Vore bra om den kunde funka till min man också som e 178 och <85kg.)

Vattnet är lite strömt men oftast lugnt. Det är alltså ingen forsande älv jag talar om. Vi brukar bada intill stranden.
I lite strömt vatten, är roder att föredra?
Om man blir bättre kan man paddla ut till havs men det lär ju ta en stund, särskilt hemåt motströms, annars är det fint att paddla till Kungälv och glida medströms hemåt!

Någon med några idéer?
 
"Vanlig" kajak blir bra - lyssna på din rumpa

Nordre älv, särskilt dess nedre del, är inte mer strömmande än att du kan strunta i det vid kajakvalet. Det ska till betydligt mer ström för att föranleda specialkajaker.

Du behöver uppenbarligen en "vanlig" havskajak i det undre storlekssegmentet. Min personliga åsikt (ett antal kajaker senare... *L*) är att det inte är så vansinnigt noga med egenskaperna hit eller dit - du vänjer dig vid den kajak du skaffar, och trivs sen bra med den. Jag råder dig att låta rumpan och plånboken bestämma, dvs du ska sitta bra i kajaken och den ska passa din budget, Har du råd, lyssna mest på rumpan... I övrigt, köp ett känt märke av en seriös handlare.

Det finns kajaker som skulle kunna passa både dig och din man, men troligen inte optimalt för bägge. Ni är lite för olika i storlek. Men prova tillsammans, vetja.

Vad beträffar materialval så är det min åsikt att de billigare gjutna polyeten- och thermoplastkajakerna idag oftast är av mycket god kvalitet, det gör att man inte måste välja de dyrare laminerade kompositkajakerna (= "glasfiber").

Ett tips är att i valet mellan två snarlika kajaker välja den billigare, och lägga mellanskillnaden på en riktigt bra paddel istället. DÄR gör viktskillnaden mellan budgetpaddel och finpaddel verkligen skillnad, även för tur- och motionspaddlare.

På Tjörns Kajakklubbs hemsida finns en PDF med märkesneutrala köpråd, tanka ner den här.

hälsningar
Jens
 
En havskajak fungerar säkert men kör du nästan alltid tom kan den få fel flytläge och blir vingligare än nödvändigt. De flesta havskajaker är också relativt tunga (> 25 kg).

Titta också på en bredare motionskanot. De vanligaste måtten är längd på 520 cm och bredd 51, 55 eller 60 cm. De bredare har ofta tät lastlucka bak där ni kan ha ombyte och fika. Med lite asketism så går det också att packa för en övernattning. Kanoternas vikt ligger mellan 10 och 15 kg beroende på materialval (=pris). Stor skillnad när man ska sjösätta ensam eller lyfta upp på ett biltak! Prismässigt så ligger en bra motionskanot på motsvarande pris som en enklare havskajak.

Några modeller att titta på:
Zedtech TT55
Citus 55 och 60
Nelo Viper 55 och 60
CoastRunner och CoastLine
 
VKVs

Lisa och Anita kan vara något för er. Kanske kan du få tag i begagnade sök på Blocket.

Thure
 
Tack för svar hitills!

Ja, det var det jag tänkte, att en vanlig havskajak nog kan bli onödigt ostadig eftersom den kommer vara opackad mestadels, mer än en liten matsäck och extrakläder. Behöver en mindre kajak isf.

Det strömmande vattnet var mest en fråga om roder eller inte men det är väl en smaksak där också antar jag.

Tack för tipset med motionskanot, har inte hört talas om det innan. Får kolla in. Kanot för mig är ju en stor sak där man kan trycka ner hela familjen.

Lisa och Anita, tjusiga namn, låter lyxigt :)
 
En havskajak fungerar säkert men kör du nästan alltid tom kan den få fel flytläge och blir vingligare än nödvändigt. De flesta havskajaker är också relativt tunga (> 25 kg).

Titta också på en bredare motionskanot. De vanligaste måtten är längd på 520 cm och bredd 51, 55 eller 60 cm. De bredare har ofta tät lastlucka bak där ni kan ha ombyte och fika. Med lite asketism så går det också att packa för en övernattning. Kanoternas vikt ligger mellan 10 och 15 kg beroende på materialval (=pris). Stor skillnad när man ska sjösätta ensam eller lyfta upp på ett biltak! Prismässigt så ligger en bra motionskanot på motsvarande pris som en enklare havskajak.

Några modeller att titta på:
Zedtech TT55
Citus 55 och 60
Nelo Viper 55 och 60
CoastRunner och CoastLine


Citius skulle det vara ;-)
 
Jag har en Necky Looksha 5 havskajak och den är inte rank opackad och paddlas mestadels bara fikapackad. Okej, visst är den lite tyngre än motionskajaker då den väger 30 kilo men trygg och säker nybörjarkajak som kan rekommenderas och sväljer hur mycket packning som helst,,,,,,,nästan.

Den är fö. till salu ganska billigt då jag har svår att ta mig i och ur med min sargade kropp. Nu blir det en sit-on-top istället.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.