Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej?

Kajakpaddling har blivit väldigt populärt och många helt oerfarna paddlare provar första gången genom att hyra en kajak. Men hur fungerar det med säkerheten vid uthyrningsställena? Min erfarenhet är att de inte får tillräcklig muntlig eller skriftlig information för att klara t. ex. en kappsejsning. Utan hjälp av säkerhetsutrustning som paddelflotör, öskar, pump m.m., samt kunskap om hur man tar sig upp igen genom en kamraträddning vid en ev. kappsejsning, så är riskerna större för att en allvarlig olycka ska inträffa. Jag hörde nyligen på omvägar att tre paddlare låg mitt ute på Nämdöfjärden i tre timmar utan att de kunde reda upp sin situation, de blev räddade av en förbipasserande.Kanske en inplastad A4 manual skulle följa med när man hyr en kajak och en enkel billig paddelflottör och öskar borde ingå i hyrpriset.
 
Eget ansvar

Det är trots allt eget ansvar som gäller när vi är ute i verkliga livet. Har man inte förnuft och använder det man har innanför pannbenet spelar det ingen roll hur mycket säkerhetsutrustning man har med sig. Går man över gränsen för sin förmåga är man illa ute oavsett hur många instruktioner man har fått, skriftliga eller muntliga.
Men ideen är bra fast bättre vore ju att man själv ser till att skaffa sig kunskap innan man går ut.
 
Visst behövs instruktion

Nog har kajakuthyrarna ett ansvar, alltid. Om inte juridiskt så i varje fall moraliskt.

På Orust Kajak är vi noga med att se till att alla hyrkunder får bra grundinstruktion. I den ingår bl.a. kamraträddning (visas på land). Hyrkunderna får alltid med sig pump, och ensamma kunder dessutom paddelflottör (inklusive instruktion hur den används).

Det är min uppfattning att flera av våra kollegor, t.ex. Grebbestad och Escape, har liknande rutiner.

Men det är klart, säger kunden att han kan det här (oftast är det män som säger så, sällan kvinnor...) och inte behöver någon instruktion, då anser vi att han har övertagit kunskapsansvaret från oss. Inte alltid helt lyckat kanske - just nu under sensommaren var det precis en sådan kund som råkade lite illa ut (överlevde dock).

Inplastad A4 med instruktion? Tja, ingen dum idé. Min enda invändning är att antalet männsikor som inte läser instruktioner är ännu större än antalet som inte vill ha en muntlig lektion. Risken är att det blir ett slag i luften. Men det skulle utan tvekan tjäna kajakuthyraren, som ju efter en olycka kunde visa ännu ett exempel på att han gjort allt kan kunnat för att instruera kunden.

hälsningar
Jens
 
Räddningsmetod nybörjare...

Min åsikt är att den som är totalt nybörjare i kajak bara kan förlita sig på en enda räddningsmetod: SIMMA ILAND! Jag tror inte att en nybörjare i kajak har någon nytta av varken paddelflottör eller skrivna instruktioner. En nybörjare skulle behöva den enkla instruktionen att inte gå längre ut än att han bedömer att det är relativt enkelt att simma iland...
 
Något jag tycker är lite märkligt är att de gånger jag själv har hyrt kajak har det inte ens funnits möjlighet för den som vill att hyra flottör. Det känns ju inte så sannolikt att en mer eller mindre nybörjare skulle köpa egen flottör och pump utan att äga en kajak. Man antar snarare att det som behövs skall gå att hyra ihop med kajaken...
 
Har man större ansvar om man hyr ut en kajak än om man säljer en kajak till en nybörjare?? Är det moraliska ansvaret lika? Ska det till ett "kajak körkort" för att få hyra/köpa?
Jag har alltid sagt att det viktiga är att prova, inte att oroa sig. Börja i liten skala och med mycket sunt förnuft så går det enklast och smidigast att komma igång istället för att lära sig / skaffa sig allt innan man ens försöker...
 
Hyr man skidor får man varken instruktioner hur man skall ta sig uppför eller utför backen. Man sticker väl inte ut i lössnö eller puckelpisten utan att ha stått på ett par skidor?
Är kanotister dummare? De dödsolyckor som sker i samband med utförsåkning har oftast väldigt erfarna åkare inblandade.
Det är större risk att man vid långfärdssridskoåkning brakar genom isen än att man kapsejsar med en kanot. Jag har förvisso aldrig hyrt långfärdsskridkor, men tvivlar på att man får instruktioner hur man tar sig upp ur en vak.
Det är bra att det talas säkerhet vid paddling, men jag tycker att det börjar bli lite väl mycket nu. Vill man veta mer om säkerhet, köp en bok, hyr en instruktör som är kunnig i området eller går med en i kanotklubb.
Sticker man ut på större fjärdar och hav utan någon erfarenhet av paddling är man dum. Ungefär lika dumt som att köra bil i Stockholm utan ha setat bakom en ratt förr.

/ Erik
 
Anders.Appelqvist; sa:
Har man större ansvar om man hyr ut en kajak än om man säljer en kajak till en nybörjare?? Är det moraliska ansvaret lika? Ska det till ett "kajak körkort" för att få hyra/köpa?
Jag har alltid sagt att det viktiga är att prova, inte att oroa sig. Börja i liten skala och med mycket sunt förnuft så går det enklast och smidigast att komma igång istället för att lära sig / skaffa sig allt innan man ens försöker...

Bra fråga, man kanske kan se det så här, när
en kund hyr en kajak så gör kunden detta för
att paddla på "riktigt" direkt, ingen tid att
träna eller testvälta på, pang på rödbetan så
att säja. Om kunden köper en kajak så borde det
rimligtvis finnas tid till att träna och
testa några av sina gränser på säkert område.

Om aspekten på detta ska finnas med i ansvarsfråga
kan ju dock diskuteras, om nu säljaren/uthyrarem
ska ha ansvaret för kunden.
 
Ansvar eller inte .. vad är kvalitet?

Hejsan,

min kommentar i denna diskussion är att det väl borde vara ett kvalitetsmått på en uthyrare att de månar om säkerheten för sina kunder? Det värsta som kan hända måste ju vara att nån går runt och dör, så de uthyrare som är seriösa borde väl tänka på detta problem på ett seriöst sätt.
Det borde ju också vra något man kan använda i sin marknadsföring: Vi hyr ut med fullständig säkerhetsutrustning! Sen får man ju komma ihåg att alla uthyrare bistår med den viktigaste säkerhetsdetaljen av alla, flytvästen!

Mvh Håkan Borg
 
Re: Räddningsmetod nybörjare...

ANDBEN; sa:
Min åsikt är att den som är totalt nybörjare i kajak bara kan förlita sig på en enda räddningsmetod: SIMMA ILAND! Jag tror inte att en nybörjare i kajak har någon nytta av varken paddelflottör eller skrivna instruktioner. En nybörjare skulle behöva den enkla instruktionen att inte gå längre ut än att han bedömer att det är relativt enkelt att simma iland...

Din invändning är begriplig, men jag kan på rak arm tänka på flera fall där rena nybörjare faktiskt lyckats använda sig av kamraträddning och paddelflottör. Att det sedan är klokt att hålla sig så nära land att man kan simma in, är självklart. Vi berättar även det för våra kunder.

Hälsningar
Jens
 
Västkusten sköter sig!

Orust kajak verkar sköta det hela bra!
Men här i Stockholm har jag intrycket att det är sämre. Vad jag vet är det få eller ingen uthyrare som skickar med någon säkerhets tillbehör alls.(men jag kanske har fel?)
Och ska man få det krävs det att man frågar efter det. Det kostar då ofta extra och enligt min menig är många som hyr inte medvetna om vilka tillbehör som dom borde ha med.
Manualen borde innehålla viktiga tfn till uthyraren, sjöräddning, sjötaxi mm. En bild serie på kamraträddning och flottör uppgång borde även ingå.
och kanske extra varning för hur dödligt kallt vatten verkligen är.
 
Förslaget med inplastad manual är bra. Har redan idag ett större häfte med paddlings och räddningsteknik som ibland följer med uthyrningar. En bantad upplaga är nog att föredra eftersom jag tror få människor läser igenom 30 sidor innan de ger sig iväg (hur många läser igenom säkerhetsföreskrifterna på flyget??). Vi upplyser alltid att det är på egen risk och ifall man är osäker så skall man ta en kurs först. Har också ändrat inriktning från ren uthyrning till mer guidade turer och kurser. Jag brukar också gå igenom med de flesta kunder hur räddning går till men det är ju som sagt en sak å visa på land å en annan i vatten.

Sen tror jag det handlar lite om ekonomi. Det händer att med lastning och instruktioner så kan det gå en timme innan kunden har lämnat med sin kajak och för det får man 200:-. Hade det inte varit för att jag tycker det är ruskigt kul att prata kajak så inser man ju snart vilken dålig affär det hela är.

Vi uthyrare har helt klart ett ansvar och måste hela tiden ligga steget före för att branschen inte skall få ett dåligt rykte. Dock får inte ansvaret helt bollas över till oss utan var och en måste tänka själv. Vi behöver ju inte ta efter USA i allt !!!

MVH

Mattias Olsson
ÄventyrsCompaniet

[Ändrat av ÄventyrsCompaniet 2003-09-27 kl 20:01]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Dödsolycka på Mysingen 21 juli. Paddling allmänt 10
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...