Bluetooth GPS till dator

Hejsan!

Jag har en Garmin Oregon 650 vilken har bluetooth.
För att slippa sladden försökte jag med bluetooth koppla ihop GPS:n med datorn så jag kunde överföra spår och så vidare till basecamp men apparaterna hittade inte varandra. Har ni några tips eller funkar det bara mellan två GPS?

Trevlig helg!
Steen

Hejsan!

För att slippa sladden försökte jag med bluetooth koppla ihop GPS:n med datorn så jag kunde överföra spår och så vidare till basecamp men apparaterna hittade inte varandra. Har ni några tips eller funkar det bara mellan två GPS?

Trevlig helg!
Steen

Att en pryk har blåtand betyder inte att den kan komunicera "alla typer av information" - blåtand är bäraren och på en hägre nivå finns tjänster, som t ex stereoljud, stillbild, video, personkontaktinfo osv.
Lusläs din GPSmanual och din dators manual så du vet vilka tjänster de två stödjer och håll tummarna att de båda har det du söker.
Det kan vara någon Garmin-proprietärt eller någon generisk IP-koppling

Lycka till!

/Patrik

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Serial port

GPS-puckar och vanliga GPSer med Bluetooth-stöd kommunicera via seriella porten (COM-port) i datorn

Välja COM-port för en enhet med Bluetooth-stöd i Windows

Vissa datorprogram behöver en COM-port (även kallad seriell port) för att kunna kommunicera med en enhet med Bluetooth-stöd.

Ett program som extraherar GPS-koordinater från en GPS-mottagare.

När du lägger till en enhet med Bluetooth-stöd i datorn skapas ofta en inkommande COM-port och en utgående COM-port. Den inkommande COM-porten gör att enheten kan ansluta till ett program på datorn, medan den utgående COM-porten gör att programmet på datorn kan ansluta till enheten. Oftast behöver du bara använda en av dessa COM-portar.

Du kan avgöra vilken COM-port som ska användas genom att läsa informationen som följde med programmet eller enheten (GPSen) med Bluetooth-stöd eller gå till tillverkarens webbplats. På de flesta enheter med Bluetooth-stöd väljs automatiskt vilken COM-port som ska användas, så att du inte behöver göra det. Du kan kontrollera om en COM-port redan används i en enhet på fliken COM-portar i Bluetooth-inställningar.

Om du behöver välja en COM-port och är osäker på vilken som ska användas, provar du COM-portarna en i taget och använder sedan den port där programmet och enheten kan kommunicera med varandra.

Ändra vilken COM-port som datorn använder för att kommunicera med enheter med Bluetooth-stöd

Öppna Kontrollpanelen genom att klicka på*Start-knappen*och sedan klicka på Kontrollpanelen.

Skriv Bluetooth i sökrutan på Kontrollpanelen och klicka sedan på Ändra Bluetooth-inställningar.

Klicka på fliken COM-portar i dialogrutan Bluetooth-inställningar, markera en port och klicka sedan på OK.

Om det inte visas någon COM-port används inte en COM-port i Bluetooth-enheten. Klicka på Lägg till om du vill lägga till en COM-port som enheten kan använda.

Mvh troswe

Letade lite åt dig på internet. Hittade inget om det på Garmins sida vilket tyder på att det inte finns något stöd från Garmin själva. HIttade detta:
The Garmin Oregon 650 is not capable of Bluetooth transfer of data to a PC.
Basecamp mobile will work with the later IOS devices for wireless transfer but nothing for any other platform.
GPS-puckar och vanliga GPSer med Bluetooth-stöd kommunicera via seriella porten (COM-port) i datorn[...]
Mig veterligen så finns det inte stöd för att föra över Garmins spår över seriell NMEA kommunikation.

Förrförra

generationen Garmin med svartvit skärm hade all överföring till PC via seriell kabel för spår kartsegment etc.

Thure

generationen Garmin med svartvit skärm hade all överföring till PC via seriell kabel för spår kartsegment etc.
Och numera så går det att föra över data via USB och bluetooth. Fast via bluetooth verkar det bara funka Garmin till Garmin och kanske till Basecamp mobile för jOS.

Men det som troswe beskriver är virtuella COM-portar som det pratas NMEA över och det är, vad jag vet, inte något protokoll som Garmin använder för att föra över spår/rutter/waypoint med.

Tekniskt så är jag rätt obildad men jag har för mig att i båtvärlden kopplat ihop olika givare t ex GPS och ekolod och plottrar med NMEA-protokoll.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips