Blöta tält

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
"fusk"-sämskskinn

Innan tältet packas ihop torkas det med fördel av (både in- och utsida) med ett "fusk"-sämskskinn (finns på alla välsorterade mackar). Om det regnat kan man få tältet i princip torrt innan det packas ihop. Suger upp vattnet mycket bättre än Wettex och andra trasor.

Varje liter vatten man bär på i onödan gör packningen 1 kg tyngre än den behöver vara!!

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Jag gör som Claes. Knäpper loss innertältet vid absiden och torkar insidan på yttertältet med en fejk packtowel. Skakar även av och torkar utsidan av tältet lite om det regnar ute.

- Christian

avslutad210712

Gäst
Packar mitt tält på samma sätt oavsett om det är blött eller torrt. Tar ner det, stoppar det i packpåsen, ner med det i ryggsäcken och sen iväg. Resten av packningen packar jag i sopsäck och plastpåsar varför jag inte bryr mig så mycket om tältet är lite blött. För det mesta brukar jag invänta uppehåll och då torkar tältet otroligt fort om man öppnar båda öppningarna så det kan ventilera rakt genom tältet.

Men visst slår tanken på vikten mig när jag nu funderar på saken. Speciellt efter att ha provlyftat min kusins tält efter en blöt natt och insett att det var "något" tyngre än vad det borde ha varit.

Enda gången jag tagit isär ytter- och innertältet var när det var ett otroligt pissväder med regn, blåst och kyla. Då var det skönt att plocka bort innertältet och laga mat samt packa inne i yttertältet och sen riva det sist av allt.

var i ryggsäcken?

själv brukar jag lägga tältet längst ner i ryggsäckens "avskilda" fack.då kan inte eventuellt vatten rinna ner och göra resten av sakerna blöta.samma gäller om man sätter ner ryggsäcken i blött underlag,då blir ju inte något annat än tältet blött.regnar det när tältet skall upp är det också positivt att inte behöva öppna huvudfacket.man kan säkert ha åsikter om att tältet är för tungt att ha nere i säcken men det tycker inte jag har varit något problem.tältet väger inte mer än några tröjor och det finns många tyngre saker att plasera längre upp i säcken nära ryggen:) men som med allt annat får man prova lite själv och se vad som funkar bäst.

Re: var i ryggsäcken?

northdog; sa:
själv brukar jag lägga tältet längst ner i ryggsäckens "avskilda" fack.då kan inte eventuellt vatten rinna ner och göra resten av sakerna blöta.
Moi brukar ställa tältet upprätt inuti huvudfacket, längs ena sidan av ryggsäckens insida. Lätt att slita upp, allt på ett ställe. Förvarar alltid sovsäck, ombyte och lätt mat (knäckebröd...) i botten, och jag har aldrig haft problem med att vatten läcker från tältet ned i dessa torra, lätta saker.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips