Bivisäck?

Vad använder ni för bivilösningar på flerdagarsturer? Jag är på jakt efter en enkel, smidig, lätt och billig lösning som håller sovsäcken torr i busväder men känner mig lite vilsen... Jag kikade på addnature's hemsida och en bivisäck med tältpinnar känns lite overkill. Någon som har lite tips?
 
Vill du spara pengar men ha det bekvämt rekomenderar jag armens enmanstält 2000 (en bivacksäck utan pinnar). Dem kan man hitta för under tusenlappen begegnat, men de väger ett kilo, och man kan ta in utrustningen i den om det regnar. Har för övrigt en till försäljning om någon skulle vara intresserad.
 
alpkit har en billig och lätt modell som håller regnet ute, tyvärr har den inte någon huva och andas inte så där jättebra men den har förmodligen det bästa DWR impregneringsen jag sett. Väven i min har ALDRIG sugit åt sig något som helst vatten och jag har sovit i den i riktiga åskskurar och hällregn.

alpkit.com
 
Jag är också intresserad av bivacksäckar.
Men också kring era rutiner vid bivacker. Vad har ni med er? Vad har ni på er när ni sover? Liggunerlag? Etc..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.