Billig fjällspade (tips).

Om man börjar gräva i ämnet :) så är det uppenbart att de s.k "lavinspadarna" inte är konstruerade för att gräva i hårdpackad/frusen snö utan kunna skyffla undan stora volymer måttligt hård snö på kort tid. Jag hamnade i det s.k Genswein-testet där man testat lavinspadar tills de fallerade, bl.a genom att stampa ned spadarna i hårdfrusen snö med skidpjäxorna...
Bl.a svarar Black Diamond såhär: "They are not for digging ditches in glaciers. They are for snow pit and avalanche emergencies, they are rapid response tools. With this in mind, we’ve designed our shovels for optimal snow volume capacity, ease and quickness of deployment, ergonomics, lightweight, and strength (within parameters of safe and realistic use)."
En "fjällspade" med funktionskrav att kunna gräva en nödövernattning i hårdfrusen snö borde alltså egentligen behöva klara det där tyska testet. S.k "bilspadar" torde ha ännu lägre funktionskrav ?
 
Jo, såg är bra. Jag har en spade där man kan sätta bladet 90 grader mot skaftet, och använda som hacka. Det är inte särskilt ofta jag behöver skyffla stora mängder snö ur en snösluttning, men om det skulle behövas är det också en bra funktion.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.