Billig fjällspade (tips).

Var förbi Granngården igår och såg denna "bilspade" för 150 kr. Den borde fungera perfekt till fjäll-/fältspade. Verkar stabilt gjord, lätt, löstagbart handtag, rätt färg och med hål att fästa den på packningen. Mycket lik min betydligt dyrare fältspade från friluftsbutiken. Synd att man redan har en spade.

Någon som provat den på riktigt och kan ge ris/ros?
 

Bilagor

  • spade.jpg
    spade.jpg
    64.9 KB · Visningar: 2,029
Köpte något liknande på stadium och bladet vek sig så materialet sprack på första turen. Köpte sedan en dyr och den har hållt de turer jag varit ute på. Snö, framförallt packad snö kan vara tungt och är det som säkerhet / lavinspade ja då får det kosta att ha bra prylar.
 

avslutad210712

Gäst
Man får vad man betalar för. Har testat betydligt dyrare "bilspadar" i fjällen och när jag för tre år sedan fick gräva ner mig på allvar så insåg jag att en "bilspade" hade aldrig fungerat. Fanns ungefär tre lager med ungefär 5 cm tjock is inbäddad i snön/skaren och att tro att materialet hade hållit för att hacka sig genom är som att tro på jultomten. Använde en helt annan spade i en helt annan prisklass och är glad att den dyra "bilspaden" fick vara kvar i bilen.

Vartenda år varnas för att ge sig ut på fjället med bilspadar och lick förbaskat gör folk det och dessutom finns det såna som rekommenderar andra att göra det för att det är billigt.

Ett tips är att de kallas bilspadar för att de skall använda för att skotta lös din bil från plogkarmar som är något annat än fjällsnö/skare/is.
 
Kontrollera

Gör ordentlig kontroll av hur spaden fungerar innan du ger dig ut, att stå i dåligt väder och försöka gräva in sig i vindpinad snö med dålig spade = livsfara!
 
Borde inte ett säkert tips vara att testa att gräva jord med spaden? OM den klarar att gräva ett litet dike i normal lerig moränjogd så kommer den troligtvis klara att gräva lavinsnö.

Om jag på riktigt oroade mig för laviner, och inte mest tänkte på kokgropar och sittytor i snödrivor skulle jag vilja ha en infanterispade. Lös snö = snöblad på, lavinsnö = av med snöbladet.
 

avslutad210712

Gäst
Borde inte ett säkert tips vara att testa att gräva jord med spaden? OM den klarar att gräva ett litet dike i normal lerig moränjogd så kommer den troligtvis klara att gräva lavinsnö.

Om jag på riktigt oroade mig för laviner, och inte mest tänkte på kokgropar och sittytor i snödrivor skulle jag vilja ha en infanterispade. Lös snö = snöblad på, lavinsnö = av med snöbladet.

Lavinsnö är en sak som kan vara nog så besvärlig men isen som kan finnas inbäddad i snön om man skall gräva ner sig i samband med dåligt väder kan vara än jävligare. Vi pratar om nästan sjöis i hårdhet och då krävs det riktigt stadiga blad och självklart även skaft med infästning.
 
Spadar & Skyfflar

Om behovet är att gräva effektivt så är det optimala att ha både en rejäl spade med kraftigt järnblad och en skyffel med aluminiumblad. När man jobbar med spadarna så fungerar spaden som "isbrytare" och skyffeln mer som effektiv "fraktbåt" . En spetsig spade hackar effektivt medan ett rakt blad också kan ha sina fördelar, det går att hacka med kanten men blir svårare i trånga utrymmen.
Allt för små spadar med låg vikt är inte lika effektiva. Jag har testat vanliga spadar med rakt blad som används i jord med längre träskaft samt skyffel och det är riktigt effektivt men problemet är vikten. Är man flera och har pulka och vet att man ska gräva så jobbar man iofs snabbt.
En liten sk snöspade är ett hjälpmedel men inte ett effektivt arbetsredskap.
 
Lite utanför tråden men....
Jag brukar ha en vanlig fogsvans i pulkan. Riktigt effektivt i hårdare snö. En bra spade är också med förstås.
 
Vad ska man satsa på för skyffel idag, tråden är 10år men hittar ingen nyare...

Jag ska åka skidor Abisko-Nikka och övernatta i stugor.

Tänkte köpa Biltemas 150kr ihopfällbara snöskyffel först men efter att läst den här tråden vågar jag nog inte släpa ut den på fjället även om jag ska skida mellan stugor.

Hur står sig BD skyfflar idag? På naturkompaniet finns en
Black Diamond TRANSFER SHOVEL för 700kr.
 
Tittade själv ett tag på biltemas hopfällbara snöskyffel.
Men det slutade med att jag skaffade BD Evac 9 istället.
Den har fungerat alldeles utmärkt att skotta rent för tältet och
skrapa bort de frusna löven som var under snön.
Efter en vinter kan jag inte se något slitage på den vilket verkar lovande.
Jag ville ha en rejäl snöskyffel som inte tar upp för stor
plats i packningen (lådcykel).
Jag finns inte i fjällen och skotta rent för tältet är troligtvis
den enda uppgift som jag använder den till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.