Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Billig fjällspade (tips).
- Trådstartare Anders V
- Start datum
Jag använder https://www.xxl.se/bits-bits-snow-shovel-22-23-snospade-med-teleskopskaft-bla/p/1114434_1_Style för kojgrävande med barnen. Har hållit bra och jag skulle inte tveka att ta med den på fjället.
/M
/M
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag har en sådan här i varje bil, verkar rejäl och har funkat bra när jag behövt använda den:
www.clasohlson.com
För en stugtur kan jag inte tänka mig man behöver något mer avancerat.
Teleskopspade av aluminium | Clas Ohlson
Om man börjar gräva i ämnet
så är det uppenbart att de s.k "lavinspadarna" inte är konstruerade för att gräva i hårdpackad/frusen snö utan kunna skyffla undan stora volymer måttligt hård snö på kort tid. Jag hamnade i det s.k Genswein-testet där man testat lavinspadar tills de fallerade, bl.a genom att stampa ned spadarna i hårdfrusen snö med skidpjäxorna...
Bl.a svarar Black Diamond såhär: "They are not for digging ditches in glaciers. They are for snow pit and avalanche emergencies, they are rapid response tools. With this in mind, we’ve designed our shovels for optimal snow volume capacity, ease and quickness of deployment, ergonomics, lightweight, and strength (within parameters of safe and realistic use)."
En "fjällspade" med funktionskrav att kunna gräva en nödövernattning i hårdfrusen snö borde alltså egentligen behöva klara det där tyska testet. S.k "bilspadar" torde ha ännu lägre funktionskrav ?
Genswein Shovel Test
Genswein has an interesting article in the CAA journal in which he trashes (both literally and figuratively) various shovels in his tests. He included the url where he posted several companies' responses, but unfortunately they're all in German (even from BD). Pending translation, I'm curious...
www.tetongravity.com
En "fjällspade" med funktionskrav att kunna gräva en nödövernattning i hårdfrusen snö borde alltså egentligen behöva klara det där tyska testet. S.k "bilspadar" torde ha ännu lägre funktionskrav ?
Jo, såg är bra. Jag har en spade där man kan sätta bladet 90 grader mot skaftet, och använda som hacka. Det är inte särskilt ofta jag behöver skyffla stora mängder snö ur en snösluttning, men om det skulle behövas är det också en bra funktion.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg