Biljetter till fjällvärlden 2024

Det finns flera namninsamlingar till förmån för nattågens räddande, denna (via Mittskifte) är nog den största och mest "officiella". Saknas endast ca 800 namn för att passera 70 000 underskrifter. Har du inte skrivit under, gör det bums!
 
Ros från mig.
Eftersom de flesta kritiserar ResPlus och SJ, så kan jag bara säga att allt fungerade bra för mig. Bokade enkelt resor i mitten av juli från Gävle till Hemavan 27 aug. SJ tåg till Umeå som kom fram i exakt rätt tid. Sedan buss med Länstrafiken Västerbotten till Hemavan. Hemresa från Ammarnäs 3 sep. Buss Länstrafiken Västerbotten till Umeå med 3 byten som fungerade mycket bra, sedan SJ nattåg till Gävle utan försening. Vid Umeå var det ca. 1 1/2 timmes väntan på buss/tåg. Lagomt för att äta en bit mat. Jag har inget att klaga på.
 
Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
ja brukar inte ge upp så lätt, är bra på att improvisera, sova i sittvagn och har det flexibelt med tider - men gav faktiskt upp i år. Det blev Norge i stället.
 
Jag har alltid föredragit att resa med nattåget till de olika fjällvandringar jag utfört men med årets röriga situation så valde jag att flyga till Gällivare.

Erfarenheten jag fått med mig är att jag alltid kommer titta på möjligheten att flyga först, sen tåg, i framtiden.
Så otroligt smidigt att ta sig till Arlanda, incheckning av ryggsäck (ingen kö), passera säkerhetskontroll snabbt och kliva på planet och sen vara framme på dryga två timmar. Total restid från hem till boende i Gällivare på ca fyra timmar.
Dessutom en betydligt skönare natt i Gällivare med fin frukost, går inte att jämföra med de gamla slitna skramliga tågen.
 
Jag har alltid föredragit att resa med nattåget till de olika fjällvandringar jag utfört men med årets röriga situation så valde jag att flyga till Gällivare.

Erfarenheten jag fått med mig är att jag alltid kommer titta på möjligheten att flyga först, sen tåg, i framtiden.
Så otroligt smidigt att ta sig till Arlanda, incheckning av ryggsäck (ingen kö), passera säkerhetskontroll snabbt och kliva på planet och sen vara framme på dryga två timmar. Total restid från hem till boende i Gällivare på ca fyra timmar.
Dessutom en betydligt skönare natt i Gällivare med fin frukost, går inte att jämföra med de gamla slitna skramliga tågen.
En risk med flyget är dock bagagehanteringen. Jag har på väg hem turligt nog fått en ryggsäcksram knäckt av flygbolaget, som dock ersatte mej med en ny (Haglöfs alaksa) men det hade inte varit kul om det varit på ditresan.
Bagage som kommer bort eller blir försenat är inte heller helt sällsynt, har hänt på mig på tjänsteresa med vanliga resväskor några gånger. Lite lägre odds om man flyger utan byte men inte helt försumbar risk ändå.
på tåget har man själv hand om sin rygga, vilket minskar dess risker.

/Patrik
 

HasseQ

Temp. avstängd
Och däremot är det inte bra för klimatet.

Bla därför kan man tycka att tågen borde funka så bra att många gillar det och väljer det som första val. Alltså rena moderna bekväma tåg som alltid är i tid, där det finns gott om plats för baggage, och där man kan boka månader i förväg, samt enkelt se hur många platser som finns kvar månader i förväg via bokningssystem.

Och där mat & öl i restaurangvagnen är billigare än en guldtacka.
 
Senast ändrad:
Bla därför kan man tycka att tågen borde funka så bra att många gillar det och väljer det som första val. Alltså rena moderna bekväma tåg som alltid är i tid, där det finns gott om plats för baggage, och där man kan boka månader i förväg, samt enkelt se hur många platser som finns kvar månader i förväg via bokningssystem.

Och där mat & öl i restaurangvagnen är billigare än en guldtacka.
Du har helt rätt. Regeringen måste ge första impulsen och modernisera tågen att dem inte är en relik ur 50 talet.
 

HasseQ

Temp. avstängd
Och om det funkar enligt ovan så kan jag tänka mig att betala lite mer än en flygbiljett (men inte flera ggr mer.. ) Det är ju ganska nice att åka tåg !!
 
Jag har alltid föredragit att resa med nattåget till de olika fjällvandringar jag utfört men med årets röriga situation så valde jag att flyga till Gällivare.

Erfarenheten jag fått med mig är att jag alltid kommer titta på möjligheten att flyga först, sen tåg, i framtiden.
Så otroligt smidigt att ta sig till Arlanda, incheckning av ryggsäck (ingen kö), passera säkerhetskontroll snabbt och kliva på planet och sen vara framme på dryga två timmar. Total restid från hem till boende i Gällivare på ca fyra timmar.
Dessutom en betydligt skönare natt i Gällivare med fin frukost, går inte att jämföra med de gamla slitna skramliga tågen.
Jag hade precis motsatt känsla när jag hade flugit: Stå och svettas i full fjällmundering på Arlanda, strula med prylar i säkerhetskontrollen, säkra väskan för att minimera att nåt ska gå sönder i bagagehanteringen men ändå oroa sig (såg två väskor skickas ut från flygplanet rakt ner i marken i Kiruna), knöla ihop sig på ett flygplan, komma fram trött pga tidig flight, behöva fixa gas på plats, ...
Saknade verkligen att åka tåg då.
 
Jag hade precis motsatt känsla när jag hade flugit: Stå och svettas i full fjällmundering på Arlanda, strula med prylar i säkerhetskontrollen, säkra väskan för att minimera att nåt ska gå sönder i bagagehanteringen men ändå oroa sig (såg två väskor skickas ut från flygplanet rakt ner i marken i Kiruna), knöla ihop sig på ett flygplan, komma fram trött pga tidig flight, behöva fixa gas på plats, ...
Saknade verkligen att åka tåg då.
Det hänger väl på hur skicklig man är att planera sina resor. All min packning låg tryggt i en incheckad XXL sportväska, har absolut inget med mig som skulle kunna gå sönder pga lite brysk behandling av bagagehanteringen. På mig hade jag en t-shirt, byxor, crocs, lätt skaljacka. I fickan fanns mobilen, PLB:n och hörlurar, inte så mycket att svettas i.

Har förresten bokat 2025 års biljetter redan nu med Populair till en kostnad av 2300kr, skönt att slippa den i det närmaste bisarra rutinen att dagligen behöva övervaka VY:s/SJ:s hemsidor för att inte missa biljettsläppen och därmed inte kunna resa de dagar man tänkt sig och för det besväret dessutom tvingas betala dubbelt så mycket, nej tack.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips