Biljetter till fjällvärlden 2024

Jag försöker desperat få till en resa till Kvikkjokk i slutet av augusti, men det känns helt hopplöst. Det går inte att boka hela resan via Vy med deras nya bokningssystem, och vid byte i Boden får jag bara Norrtåg som förslag som går 1h senare, med 14 mins bytestid i Murjek. Senaste nattåget var iaf mer än 1h sent, men det spelar ingen roll för det Norrtåget var likväl mer än 15 min sent till Murjek. Hur har ni som tagit er till Kvikkjokk denna säsongen gjort? Min tanke nu är att boka nattåget till Boden, separat boka tåg 96 från Boden (också Vy) som går 25 min senare och hoppas de väntar in varandra, och om det skiter sig pga. bytestid och 96 ej väntar in oss -> hoppa på Norrtåget eller vänta in det supersena Norrtåget och övernatta i Gällivare med en helt ny resplan.

Kvikkjokk är ju ändå en inte ovanlig respunkt? Hur är ens tanken man ska ta sig dit i år???
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag åker upp 16e augusti och lyckades boka Stockholm-Boden-Murjek-Kvikkjokk i Vys app. Har 25 min byte i Boden.
 
Utmaningarna saknas inte den här sommaren. Jag lyckades helt enkelt inte boka VYs nattåg de datum jag vill resa med Resplus och anslutning från Göteborg, utan fick välja SJ nattåg direkt till Umeå med två byten till dagtåg (Umeå och Boden) och bussbyte i Gällivare därefter. Blir en utmanande resa och jag kan bara hålla tummarna för att komma fram, och inte riskera förlora en vandringsdag oplanerat på resan. Inte känns det precis som det är lätt att resa kollektivt i vårt land…
 
Går inte att boka sov eller liggplats från Gällivare/Murjek till Stockholm utan finns tydligen bara sittplatser vecka 32 dvs. 5 - 11 /8 / vore kanske läge och sätta in mera vagnar och göra sitt jobb !
 
Går inte att boka sov eller liggplats från Gällivare/Murjek till Stockholm utan finns tydligen bara sittplatser vecka 32 dvs. 5 - 11 /8 / vore kanske läge och sätta in mera vagnar och göra sitt jobb !
Inte helt korrekt, men...
Vy skrivar ja på hemsidan att de har problem med deras nya bokningssystem - man undrar om de fixar detta innan de lämnar över till SJ i december - och sen är det banarbete under denna tid.
Så under denna tid är det även byta i Boden för den tåg som normalt går hela vägen - och så måste man även där göra två separata bokningar om man vill ha ligg- eller sovplats.
Man undrar ju vilken hjälp man får om den första tågen är sent, man har ju två biljetter och ingen resplus....
Det som verkligen behövs är tydlig information från Vy och Trafikverket och att Vy äntligen fixar bokningssystemen!!! - hur svårt kan det vara?
 

HasseQ

Temp. avstängd
Uppenbarligen har Cheferna där haft en del interna möten. Och kommit fram till att det inte kostar något för företaget att skita totalt i resenärerna, eller att resenärerna inte kan boka. Och såklart mkt billigare för dom om man inte kan boka resplus, eftersom dom alltid är sena. Snyggt jobbat.
 
Uppenbarligen har Cheferna där haft en del interna möten. Och kommit fram till att det inte kostar något för företaget att skita totalt i resenärerna, eller att resenärerna inte kan boka. Och såklart mkt billigare för dom om man inte kan boka resplus, eftersom dom alltid är sena. Snyggt jobbat.
Njae. Raljerande åsido har de säkert kommit fram till att de inte har en rimlig chans att reda upp röran innan de ändå förlorat kontraktet.
I ärlighetens namn tvivlar jag på att en annan organisation hade gjort det bättre än vy, givet förutsättningarna.
Men surt för oss resenärer, minst sagt.
(Skriver jag från nattåget mot Gällivare. Som faktiskt gick att boka. Och som faktiskt gick från Sthlm. Och som faktiskt hade alla vagnar med sig, tror jag. Och där åtminstone min kupé är hel och städad.)
 
Njae. Raljerande åsido har de säkert kommit fram till att de inte har en rimlig chans att reda upp röran innan de ändå förlorat kontraktet.
I ärlighetens namn tvivlar jag på att en annan organisation hade gjort det bättre än vy, givet förutsättningarna.
Men surt för oss resenärer, minst sagt.
(Skriver jag från nattåget mot Gällivare. Som faktiskt gick att boka. Och som faktiskt gick från Sthlm. Och som faktiskt hade alla vagnar med sig, tror jag. Och där åtminstone min kupé är hel och städad.)
Vet inte vilket nattåg du åkte från Sthlm men de som skulle åka med vagn 13 och 14 insåg att de vagnarna var väldigt virtuella.


Och de från norr som skulle neråt var knappast speciellt mycket mera nöjda med sin tågresa. (Ber om ursäkt om Ni inte kan läsa den pga betalvägg)

https://nsd.se/nyheter/norrbotten/artikel/mardromsresan-framme-ett-dygn-senare-an-vantat/jow67wql

Så bor man i Norrbotten så är tåget inget man ens funderar på. Inte ens mellan Kalix och Luleå som är åtta mil.

Det är billigare att ta bilen ensam till Shlm från Kalix om man åker ensam. Är man två så är det total KO till bilens fördel kostnadsmässigt. Och med bil kommer man fram om ingen olycka sker.
 
Senast ändrad:
Vet inte vilket nattåg du åkte från Sthlm men de som skulle åka med vagn 13 och 14 insåg att de vagnarna var väldigt virtuella.

https://nsd.se/nyheter/norrbotten/artikel/mardromsresan-framme-ett-dygn-senare-an-vantat/jow67wql

Vet inte vilket nattåg du åkte från Sthlm men de som skulle åka med vagn 13 och 14 insåg att de vagnarna var väldigt virtuella.

Jotack, jag läste om det igår. Aningen nervöst.
Men idag verkar tåget vara helt. Ta i trä. Många mil kvar...
 
Jotack, jag läste om det igår. Aningen nervöst.
Men idag verkar tåget vara helt. Ta i trä. Många mil kvar...

Jag tyckte faktiskt väldigt bra om att åka tåg förut och valde det faktiskt med glädje. OM jag vet att det fungerar men senaste årens problem med alltfrån trasiga tåg, för kallt, för varmt, brist på lokförare, problem med bokningar och framförallt priset har gjort mig väldigt obenägen att åka tåg.

Nu har vi en lokaltrafik med tåg mellan Umeå-Luleå-Kalix-Haparanda. Och jag åkte det en gång när jag skulle på undersökning på Sunderbyns sjukhus. Kaffe och renklämma att köpa och biljettpriset för mig som 65+ var billigare än en bussbiljett. Klart mycket bättre än bussen på hemvägen som bara var varm som en bastu, trång och utan servering. Ville visa min sambo hur mycket bättre tåget är men varenda gång vi har försökt åka tåg så har det varit inställt.

NATO kräver att Malmbanan rustas upp och kanske tom med dubbelspår. Hur många devalverade svenska kronor kommer att finnas över för resten av Sveriges tågtrafik?

Nu blev det här lite mer tågpolitik än att boka biljetter men det senare hör såklart ihop med det förra så det blev som det blev.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips