Biljetter till fjällvärlden 2024

Jo det är ju definitvt trafikverkets planering som spökar, även om operatörernas bokningssystem inte direkt gör det lättare för oss.
Det hade ju varit så mycket lättare att planera sin resa om det syntes tydligt (i samband med bokningen) vilka dagar det helt enkelt inte kommer gå några nattåg. I år var jag tack och lov flexibel med dagarna.

Det är väl standard för alla vettiga bokningssystem. Att man kan se beläggning och när det är ledigt några veckor / månader framåt.
 
Det är väl standard för alla vettiga bokningssystem. Att man kan se beläggning och när det är ledigt några veckor / månader framåt.
Jo, men jag har jobbat tillräckigt med diverse datasystem för att ha viss ödmjukhet inför hur krångligt det är i praktiken att få till saker som är uppenbara och vettiga för användaren.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jo, men jag har jobbat tillräckigt med diverse datasystem för att ha viss ödmjukhet inför hur krångligt det är i praktiken att få till saker som är uppenbara och vettiga för användaren.

Med rätt kravställning på gränssnitt som alla komunicerande parter är överens om, ska det inte var raket-vetenskap.
Jag tycker det är för dålig kravställning på interoperabilitet från riksdag/regering via myndigheter då tåg-maknaden avreglerades kombinerat med dålig/sen/ingen framförhållning och planering på spårunderhåll från infrastrukturägaren.
Men nu blev det mer politik av det hela.

/Patrik
 
Med rätt kravställning på gränssnitt som alla komunicerande parter är överens om, ska det inte var raket-vetenskap.
Jag tycker det är för dålig kravställning på interoperabilitet från riksdag/regering via myndigheter då tåg-maknaden avreglerades kombinerat med dålig/sen/ingen framförhållning och planering på spårunderhåll från infrastrukturägaren.
Men nu blev det mer politik av det hela.

/Patrik
Nä vi ska inte ge oss in på det sidospåret. Jag håller förstås med om att man missade i politisk kravställning vid avregleringen. Men kravställning är heller inte trivialt. Bra kravställning innebär att prioritera, inklusive att prioritera ned saker. Men det är knappast opportunt för politiker att stå för nedprioriteringar. Det låter bättre att lova allt till alla... Men nu släpper vi den diskussionen i denna tråd tycker jag.
 
Det är väl standard för alla vettiga bokningssystem. Att man kan se beläggning och när det är ledigt några veckor / månader framåt.

Tänker tex på flygbolag som Sas och Norwegian. Det är enkelt att se många månader i förväg när dom flyger, om det finns plats, exakta tider, vad det kostar, om det är byten, osv.

Vilka jvla pajaser dom är på Vy & Sj. Som ett U-land.
 
Lite OT här men samma Tema.

Trafikvärket kör omfattande vägarbeten och stryper E4 Sth till västkusten, under dom första dagarna på industrisemestern då alla vill åka dit. Är dom helt jävla dumma i huvudet eller ??

 
12:e augusti finns det nattåg, i alla fall tåg 93. Jag pratade med Vy idag och de skulle även släppa för 13:e augusti. Dock hade de ingen prognos på om eller när de skulle släppa 14-16:e, eller tåg 93 efter 12:e.
 
Tänkte kommentera utifall nån annan kollat på Norrtågs tågsemesterkort för att ta sig upp största delen av vägen, från Umeå i vårt fall, och sen ta Vy sista biten från Kiruna.

Man får vara beredd på att tågen blir sena, det är mycket strul på banorna nu. Vi hann inte med tågbytet i Boden (40 minuter sent), så vi missade chansen att hoppa på Vy-tåget i Kiruna. Blir en natt i Kiruna och tåget imorgon istället, inget värre än så i vårt fall.
 
Vy kör inte nattågen i mitten av augusti, tror det är runt 12-16 augusti. Jag ringde till Vy för att höra efter varför tågen inte gick att boka. Istället blir det fyra byten på hemresan vilket inte låter alltför lovande med tanke på inlägget ovan...

SJ tar över nattågstrafiken i vinter i alla fall.
 

lipfip

Forumvärd

Man undrar ju varför uppdraget bara gäller för 1-2 år och om det är Trafikverket eller SJ som inte vill binda sig till en längre period. Det vore ju bra med en långsiktig lösning och utvecklingen av erbjudandet kommer säkert att ta sin tid.
 
Bra att det blev klart nu vem som kör från december.
Man undrar ju varför uppdraget bara gäller för 1-2 år och om det är Trafikverket eller SJ som inte vill binda sig till en längre period. Det vore ju bra med en långsiktig lösning och utvecklingen av erbjudandet kommer säkert att ta sin tid.
Denna tildelning är en typ nödlösning. Trafiken till Norrland är upphandlad och Vy hade en option för två år till vilken de avstod ifrån i mars, där blev det för liten tid för en normal upphandling.
Mer info finns här https://jarnvagar.nu/sj-tar-over-nattagen-i-norr/
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips