Biljetter till fjällvärlden 2024

Därför man inte kunnat boka och planera tågresa för sommar fjälltur i Sverige för sommarsäsongen. Bara fortsätta utforska väst Sverige med andra ord. Både Hallandsleden och Bohusleden i sommar då, kläder efter väder bara. :)
 
2. Inte helt klart med banarbete och hur de kommar att påverka tidtabellen. Den info fanns under en viss tid när de informerade om den kommande biljettsläpp.
Nu kom jag igen över den information jag hittade tidigare men glömde bort om den banarbete som kommer att påverka trafiken mest.

Norra regionen​

Gällivare-Råtsi​

  • Vad: Spårbyte
  • När: Nattarbeten vecka 19-27 (6 maj–7 juli) samt vecka 31-40 (29 juli–6 oktober).
  • Påverkan: Tåg ställs in och anpassas före eller efter avstängningen

Den tidigare natttåg mot Narvik kommar till Gällivare normalt runt 8 på morgonen, så den påverkas väl av den arbete...
 
Fortfarande förvirrande då det inte nämns om tågen kommer att gå till Gällivare?
Det är upp till operatören i.e. Vy i det här fallet att bestämma hur de ska hantera de störningar som banarbetet orsakar, inte Trafikverket.
Rent praktiskt skulle de väl kunna köra till Gällivare och vända tågen där men de kanske inte vill pga praktiska detaljer.
 
Motvilligt blev det flyg till Kiruna istället för tåg. Vad finns det för alternativ att ta sig från flygplatsen till Abisko?
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
När jag går in på vy.se så kan jag idag köpa biljett Lund - Abisko tor runt mitten på juli men det går inte att köpa på sj.se. Billigt är det ju inte, drygt 4000 innan man ens kommit till sitt-ligg-sov, men det går iaf. Men det blir inte i år för mig. Jag valde Jämtland istället.
 
Är det bara jag som tycker att tågpriserna stigit rätt rejält? (Inte bara indirekt pga att man inte kan välja ombokningsbar längre, utan generellt.)
Och idag blev jag varse att möjligheten att alltid få alla poäng tillbaka när man betalat med just poäng är borta. Nu finns bara kan ej ombokas eller återbetalningsbar - mot kostnad. På min Jämtlandsbiljett blev det ett påslag med hutlösa 22% (11600 poäng för "Kan inte återbetalas", 14400 för "Återbetalningsbar".)
I chat nyss med SJ som vill påskina att "det ju är flexiblare eftersom man kan nu kan välja". Idiotförklarande svar - imho.
Upptäckte det också, fick samma svar av kundtjänst i chatten. Tråkigt när de försämrar service utan att kommunicera, utan att man som kund får det som en överraskning.
 
Har de missat helt att matcha buss 31 från Umeå till Hemavan i sommar? Bussen går 0700 men nattågen kommer in till Umeå kl 7:12 eller 7:28. Enda sättet verkar vara att ta tåg som kommer till Umeå kl 02 och vänta 5h i Umeå, när stationen är stängd.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips