Biljetter till fjällvärlden 2024

HasseQ

Temp. avstängd
Lite retro vagnar och bistro är helt ok, tom ganska nice faktiskt. Om dom är rena & välstädade och allt funkar.

Men ett otroligt kasst bokningssystem är ju en katastrof. Man vill ju se när det finns lediga ligg / sovplatser, någon månad el 2 i förväg. Så att man kan kryssa i & planera semester.
 
Vi var i Jotunheimen förra sommaren och kostnadsläget i Norge överraskade positivt. Deras valuta har också gått dåligt och relativt sett, över de senaste fem åren, påstår jag att Norge blivit lite billigare.
svara gärna på min tråd om resor och vandringar i Joutenheimen
Jag har problem från min ort då bussarna dras in på sommaren de tider som skolungdom reser,jag kan ej åka och komma fram på en dag som resultat.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag är helt enigt med alla att det är mycket krångel med biljetter till fjällen även denna sommar, men kannske är jag inte helt neutral för att jag jobba själv på järnvägen (men inte i Sverige och inte med biljetter) och därför tar det lugnt. Kan ju även beror på att jag själv skall resa norrut i slutet av augusti och därför har tid att vänta med bokningen...
Vy hanterar det hela inte på bästa viset, inte så snabbt och tydlig med information, faktiskt har de två utmåninger byte av bokningssystem (som alla järnvägsföretag i Sverige gör denna år) vilket inte fungerar som det skall.

Och sen finns väl (som vanligt) banarbete som inte är färdigtplanerad.

Man kan ju bara hoppas att det blir bättre i (nära) framtiden....


Även denna uttalenda om ligg- och sovvagns ålder kommar med jämna mellanrum - som priserna för bussen till Ritsem - men är inte helt korrekt.
De liggvagn som används för trafik till Norrland är byggt 1985-86 och sovvagnarna så sent som 1990-94. Att de är gammelt är ingen tvekan och man måste renovera eller byta dom i nära framtid.
Den äldaste vagn i tåget till Norrland är faktiskt restaurantvagn som härstammer från 60talet men den känns ju gannska fint efter renoveringen.
Där finns några äldre ligg- och sovvagn kvar hos SJ som används till Jämtland och Malmö - Stockholm
Uttalandena om vagnars ålder som en del gör är väl mest självömkan. Man vill måla sin tillvaro i svartas tänkbara färger.
 
Uttalandena om vagnars ålder som en del gör är väl mest självömkan. Man vill måla sin tillvaro i svartas tänkbara färger.
Jag var nog otydlig här. Jag ser på min tillvaro i ljusa färger och om det tolkas som självömkan har jag misslyckats med mitt inlägg.

Jag är fascinerad över med vilket förstklassigt hantverk och fina material de gamla tågen är byggda. Åker gärna med de gamla vagnarna så länge det är rent och fungerande. Jag har flera gånger varit med om motsatsen. Till exempel ickefungerande toaletter, värmesystem som skenar och att vattnet fryser på vintern. Återigen, just det påverkar inte färgen på min tillvaro.

Däremot gör jag analysen att tågen behöver förnyas om man ska kunna möta framtiden med ett ökat tågresande på natten, precis som man bygger nya snabbtåg och pendeltåg. Men jag kan ha fel, det är inte ovanligt.

Det är ju förstås viktigare att man kan köpa en biljett, vilket tråden handlar om. Hoppas ni får tag i era biljetter, jag gör en tillfällig escape till Norge i år. Biljetterna redan kirrade😀.

/Johan
 
Jag var nog otydlig här. Jag ser på min tillvaro i ljusa färger och om det tolkas som självömkan har jag misslyckats med mitt inlägg.

Jag är fascinerad över med vilket förstklassigt hantverk och fina material de gamla tågen är byggda. Åker gärna med de gamla vagnarna så länge det är rent och fungerande. Jag har flera gånger varit med om motsatsen. Till exempel ickefungerande toaletter, värmesystem som skenar och att vattnet fryser på vintern. Återigen, just det påverkar inte färgen på min tillvaro.

Däremot gör jag analysen att tågen behöver förnyas om man ska kunna möta framtiden med ett ökat tågresande på natten, precis som man bygger nya snabbtåg och pendeltåg. Men jag kan ha fel, det är inte ovanligt.

Det är ju förstås viktigare att man kan köpa en biljett, vilket tråden handlar om. Hoppas ni får tag i era biljetter, jag gör en tillfällig escape till Norge i år. Biljetterna redan kirrade😀.

/Johan
Just nu verkar väl inte vagnarnas ålder och kvalitet vara det primära problemet, det är väl snarare bokning och planering från alla olika tågoperartörer som falerar värst just nu.

/Patrik
 
Är det någon som garanterat vet varför biljetterna inte släppts än?
Ja, men de är inte med på utsidan, de sittar i Vy's kontor, så om du vill ha en definitivt svar måste du väl fråga dom.
Men utifrån den information jag fick under tiden från deras websida finns faktiskt två orsak till det hela:
1. Strul med deras nya bokningssystem - som verkar ligga helt nere nu.
2. Inte helt klart med banarbete och hur de kommar att påverka tidtabellen. Den info fanns under en viss tid när de informerade om den kommande biljettsläpp.

Banarbete och inte släppa biljetter, ja där finns ju två sidor. Visst vill jag boka mina biljetter tidigt, men om sen hela tidtabellen fallerar när en tåg får en helt annan tidtabell...
En ny bokningssystem som inte funkar. Absolut NoGo!!! Man kan ju testa långt innan utan att vänta till sista minuten.
 
Jag var nog otydlig här. Jag ser på min tillvaro i ljusa färger och om det tolkas som självömkan har jag misslyckats med mitt inlägg.

Jag är fascinerad över med vilket förstklassigt hantverk och fina material de gamla tågen är byggda. Åker gärna med de gamla vagnarna så länge det är rent och fungerande. Jag har flera gånger varit med om motsatsen. Till exempel ickefungerande toaletter, värmesystem som skenar och att vattnet fryser på vintern. Återigen, just det påverkar inte färgen på min tillvaro.

Däremot gör jag analysen att tågen behöver förnyas om man ska kunna möta framtiden med ett ökat tågresande på natten, precis som man bygger nya snabbtåg och pendeltåg. Men jag kan ha fel, det är inte ovanligt.

Det är ju förstås viktigare att man kan köpa en biljett, vilket tråden handlar om. Hoppas ni får tag i era biljetter, jag gör en tillfällig escape till Norge i år. Biljetterna redan kirrade😀.

/Johan
OK, då gäller det jag skrev inte dig
 
Så har dock även SJ gått över till nytt bokningssystem. Det går dock fortfarande inte att boka Vy nattåg, fast Vy har släppt dem för länge sedan. Någon som vet vad SJ har för ursäkt nu då?
Att inga bokningssystem verkar prata med varandra fick jag erfara i veckan när jag bokade Snälltåget via SJ. När jag klev på fanns inga platser, allt var dubbelbokat. Alla som bokat via SJ skickades till sista vagnen...
Något för trafikverket kanske, bygg ett bokningssystem i botten för alla tågbokningar så kan väl alla bolag jacka in sig på toppen med sina egna bokningssystem!?
 

HasseQ

Temp. avstängd
Hur kan dom vara så jvla klantiga & inkompetenta ?? Ska man byta bokningssystem så ska man såklart testa ordentligt först att allt funkar, innan man slår över.

Lämplig tidpunkt är tex oktober, då inte så många åker till Abisko. Absolut inte när belastningen är som störst.
 
Hur kan dom vara så jvla klantiga & inkompetenta ?? Ska man byta bokningssystem så ska man såklart testa ordentligt först att allt funkar, innan man slår över.

Lämplig tidpunkt är tex oktober, då inte så många åker till Abisko. Absolut inte när belastningen är som störst.
kanske så att SJ rikstäckande byter system på sommaren då de har färre affärs- och pendlarresenärer och därmed mindre påverkan i och med att de har relativt lägre trafik på sommaren, tyvärr drabbar det ju fjällvandrare som har högsäsong då.

Såklart borde de testat mera och i avregleringen av tågtrafiken har myndigheterna ställt för låga krav avseende samordning och övergång mellan tågbolag. En av marknadsekonomins baksidor.

/Patrik
 
Helt Omöjligt även att komma fram på kundtjänst skulle söka nr eller bli kopplad till Norska trafiken men inget svar på 10.20 min efter 2 försök.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips