Biljetter till fjällvärlden 2024

Har jag missat något eller ? Gick in på vy.se just for fun. Sämsta bokningssiten någonsin. Hur ser man lediga liggvagns / sovvagnsplatser under sommaren ? Sånt är väl standard på alla seriösa bokningssiter. Jag fick bara upp 2'a klass sittplats på specifika datum när jag kollade.

Sen sj.se. Allt släpps senare.

Så ta flyget eller bilen !!
1) Vy har ett nytt bokningssystem som fungerar dåligt
2) SJs och Vys bokningssystem pratar inte med varandra
3) Söker man på SJs egna nattåg så är det en fin mix av "Banarbete planeras", "Släpps senare" och "Säljs inte just nu" (trots att man skriver att allt är släppt till 1 sept.)

Jo, man har förstört det här rätt så bra.
 
Kollade på att boka efter midsommar. Resan upp verkar verkar inte vara något problem, men dubbla priset jämfört med häromdagen. Dock så var nog fel på första priset då det var orimligt billigt (500kr för liggvagn) jämfört vad det brukar kosta.
För hemresan så fanns det dock inga rimliga alternativ. Undrar lite var alla Vys norrgående tåg kommer ifrån och var de tar vägen sedan om de inte går söderut igen...
 
Jag kontaktade SJ via chat för att fråga ifall alla biljetter är släppta då det ännu står 'Släpps senare' då jag sökte i Augusti och fick som svar att de släpps i slutet av Juni eller i början av Juli. Fördröjningar pga planering.
 
Känner mig som Franz Kafka i detta. Olika besked var jag än vänder mig. Inget företag/myndighet verkar samordna trafiken. Som det nu är lutar det starkt åt flyg vilket jag ogillar skarpt.

Är det någon här som har erfarenhet av att ta sig från flygplatsen in till Gällivare? Information om detta är lite luddig.
 
Känner mig som Franz Kafka i detta. Olika besked var jag än vänder mig. Inget företag/myndighet verkar samordna trafiken. Som det nu är lutar det starkt åt flyg vilket jag ogillar skarpt.

Är det någon här som har erfarenhet av att ta sig från flygplatsen in till Gällivare? Information om detta är lite luddig.
Flygtaxi - ett annat Kafka-moment: Priset är höjt med 75% från förra sommaren. Plats i delad taxi in till Gällivare med ett antal stopp på vägen när resenärer ska släppas av här och där, är 345 kr. 🤣
 
Det känns som att en driftig person skulle kunna sätta upp bussturer från Boden till de vanliga startpunkterna i norra fjällen. Det är ju malmbanan som är det stora osäkerhetsmomentet och med undantag av abisko så innebär ju resan en rejäl bussträcka i alla händelser. Lite sent påkommet i år dock...
 
Känner mig som Franz Kafka i detta. Olika besked var jag än vänder mig. Inget företag/myndighet verkar samordna trafiken. Som det nu är lutar det starkt åt flyg vilket jag ogillar skarpt.

Är det någon här som har erfarenhet av att ta sig från flygplatsen in till Gällivare? Information om detta är lite luddig.
Kanske kan detta vara till någon hjälp.
 
Är det bara jag som tycker att tågpriserna stigit rätt rejält? (Inte bara indirekt pga att man inte kan välja ombokningsbar längre, utan generellt.)
Och idag blev jag varse att möjligheten att alltid få alla poäng tillbaka när man betalat med just poäng är borta. Nu finns bara kan ej ombokas eller återbetalningsbar - mot kostnad. På min Jämtlandsbiljett blev det ett påslag med hutlösa 22% (11600 poäng för "Kan inte återbetalas", 14400 för "Återbetalningsbar".)
I chat nyss med SJ som vill påskina att "det ju är flexiblare eftersom man kan nu kan välja". Idiotförklarande svar - imho.
 
Senast ändrad:
Först idag (onsdag) gick det att boka Resplus med Vy Stockholm-Gällivare-Ritsem den 29 augusti till det facila priset av 1685 riksdaler och då finns det ingen ligg/sovvagn vilket känns både ohemult dyrt och märkligt? Och varken hos SJ eller Norrtåg går det att boka trots att operatörerna är desamma.

För var dag kryper flyget närmare.
 
Senast ändrad:
Först idag (onsdag) gick det att boka Resplus med Vy Stockholm-Gällivare-Ritsem den 29 augusti till det facila priset av 1685 riksdaler och då finns det ingen ligg/sovvagn vilket känns både ohemult dyrt och märkligt? Och varken hos SJ eller Norrtåg går det att boka trots att operatörerna är desamma.

För var dag kryper flyget närmare.
Bussen till Ritsem är dyr sen länstrafiken la' ner och privata tog över. Söker man Gällivare el Ritsem ökar priset ca 600kr för en enkelbiljett med Ritsem som val.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 11
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.