Biljetter till fjällvärlden 2024

Har du hittat priser hos Vy eller hur har du gjort kalkylen? Är det gratis med Populär eller hur kan du annars spara in lika mycket eller mer än vad tågbiljetterna brukar kosta? Om du kommer på kvällen till Gällivare måste du ju övernatta där innan det går någon buss mot fjällvärlden så tidsbesparingen blir noll.
Det biljetter som går att boka nu med Vy är en bit in i juli och kostar drygt 5000kr enkel väg så besparingen kommer bli större än jag trodde. Tycker nog att det är rejält i överkant med så höga priser för att få åka i så slitna vagnar med så osäker drift.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det biljetter som går att boka nu med Vy är en bit in i juli och kostar drygt 5000kr enkel väg så besparingen kommer bli större än jag trodde. Tycker nog att det är rejält i överkant med så höga priser för att få åka i så slitna vagnar med så osäker drift.
En enkel vuxenbiljett utan rabatter Stockholm-Gällivare slutet av Juli kostar 735kr.
Lägg på ca 900kr för plats i 2kl sovkupe. Priserna för egen sovkupe verkar inte stämma just nu.
 
Lite samma problem, via SJ finns inte nattåget ännu, via Vy funkar inget med SJ om man är student/STF rabatt. Tillägg för sovvagn funkar ibland men ger oftast "tekniskt fel"...

Om jag skulle till Abisko så skulle jag överväga att flyga till Kiruna och sedan ta bussen som går från flygplatsen direkt till Abisko Turist. Jag har gjort det någon gång och det är himla smidigt. Kolla bara att bussen passar.
Resa med flyg blir väl bara smidigt under förutsättning att man bor inom SL-området?
 
Resa med flyg blir väl bara smidigt under förutsättning att man bor inom SL-området?
Jag bor i södra Sverige och kan åka tåg direkt till Arlanda. Så ingen skillnad för mig att ansluta till nattåget från Stockholms C eller flyget från Arlanda. Nackdelen är väl bara att jag inte kan få en resplusbiljett för hela sträckan, dock är det svårt att få en sån med tåget nu iallafall...
 
Hej ! Ny här! Har tänkt åka till abisko v 25 men tyvärr ställer tågen till det. På Sjs sida finns fortfarande nattåget som preliminär, men på vy är det helt borttaget. Tror ni det finns någon chans eller ska man ge upp
Prova boka tåg till Narvik. När jag provade det så kunde jag plötsligt boka samma tåg som nyss (med resmål Riksgränsen) inte var bokningsbar!

Till slut blev det ändå flyg till Narvik i alla fall. Därifrån kommunal bus och tåg till Riksgränsen. Både enklare, bekvämare, tillförlitligare och billigare än tåg från Skåne. Inte första gången jag reser till svenska fjällen via flyg till Norge. Konstigt att det behöver vara så.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Prova boka tåg till Narvik. När jag provade det så kunde jag plötsligt boka samma tåg som nyss (med resmål Riksgränsen) inte var bokningsbar!

Till slut blev det ändå flyg till Narvik i alla fall. Därifrån kommunal bus och tåg till Riksgränsen. Både enklare, bekvämare, tillförlitligare och billigare än tåg från Skåne. Inte första gången jag reser till svenska fjällen via flyg till Norge. Konstigt att det behöver vara så.
Testade men funkar tyvärr inte från Uppsala eller Sthlm iallafall. Jag kommer nog inte ta flyget ändå. Får hoppas på att det löser sig till ett annat år 🚂
 
Inte U-land, ett land där man avreglerade en marknad men glömde delar av kravställningen och trodde marknadskrafterna skulle lösa allt.

/Patrik
Förlåt för OT men är det inte precis det U-länder tvingas göra? Vissa har ju t.o.m. tvingats (av IMF) att avreglera ambulans och brandkår..

Och i övrigt, Angående att boka biljetter med ”fel” bolag så kan man inte heller räkna med att det går att boka om. Jag blev uppmanad, av sj kundtjänst, att avboka en hel resa och boka om när SJ inte kunde ändra en av delresorna (till hundtillåten plats). De glömde nämna att jag bara skulle få pengar tillbaka för SJ-delen och inte för Vy-delen.. kostade mig 3000kr, tack SJ!!
Så i framtiden ska jag försöka boka resan med det bolag som står för den mest kostsamma delen av resan.

SJs resegaranti har dock fungerat bra för mig ett par gånger. Kompisen fick taxi till slutdestinationen när tåget var sent. Och en annan gång fick jag halva biljettpriset tillbaka pga några timmars försening.
 
Prova boka tåg till Narvik. När jag provade det så kunde jag plötsligt boka samma tåg som nyss (med resmål Riksgränsen) inte var bokningsbar!

Till slut blev det ändå flyg till Narvik i alla fall. Därifrån kommunal bus och tåg till Riksgränsen. Både enklare, bekvämare, tillförlitligare och billigare än tåg från Skåne. Inte första gången jag reser till svenska fjällen via flyg till Norge. Konstigt att det behöver vara så.
Klimatvänligt?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.