bilintresserade? modif / utrustning

Hej,har precis tagit av ett jättestort/tungt takräcke. Har tänkt få till hyfsat boende för hela familjen på ett billigt sätt och gärna med befintliga tillgångar allt begagnat. Det är klart att utnyttja inne utrymme är bättre än att lägga till en grej till.

/David
 
Saab!!

Har inte sett att något nämnt SAAB än i tråden. Hade två SAAB 900 från -83 och -89, och de var härliga bilar. De kom fram där man ville även om markfrigången inte var så bra. Och framför allt var det lätt att sova över in den när jag fällde baksätet. Enkelt och billigt!

Men om jag släpper nostalgin lite, så finns det många av dagens kombibilar som borde fungera bra (bättre?) att sova i. Kanske SAAB 9:5?

Men ska hjärtat vara med fullt ut, så är det nog en Niva som står högst på önskelistan. Synd att den är så liten, bara...
 
Jag har gjort en vintermodifikation på min skoda felicia. Jag har lagt en snöskyffel i bakluckan. Känner mig redo för äventyr.
 
...och när jag nämnde SAAB så dog tråden igen!:)

Det är bara för att det inte behövs några moddar på en SAAB. Om inte tankning räknas :)

Gamla 9-3:an är jag mycket nöjd med. Köpte takräcken begagnade för några hundralappar och där ryms lätt två kajaker. Lite dumt att bakluckan tar i undersidan på kajakerna bara så det gäller att packa bilen med kajakerna på marken. Men det gäller väl många andra bilmodeller också.
Vi har defender i familjen och det ska mycket till innan jag åker långt i den. Tyvärr för det är en cool bil, men komforten är inte ett dugg rolig.

Glöm inte takhöjden ni som funderar på terrängbilar. Det är inget enmansjobb att lasta en kajak på en Valp eller liknande om inte naturen hjälper till. Fast såhär långt efter era inlägg kanske ni redan är klara?
 
Men om jag släpper nostalgin lite, så finns det många av dagens kombibilar som borde fungera bra (bättre?) att sova i. Kanske SAAB 9:5?..

Saab 9-5 kombi går alldeles säkert att sova i. Jag har sedanmodellen och i den har sambon och jag sovit i många ggr utan för mkt gnäll. Enstaka natt går fint, fäller man baksätena så kan vi ligga precis (178 cm och 165 cm). Kondens blir det men det försvinner rätt snabbt.
Annars är det väl ingen bra "vildmarksbil" :p
En rejäl spade och snökedjor ligger alltid i och har använts många ggr här i Norge. Ska det åkas på långa fjällövergångar i tveksamt väder finns också 111:an i skuffen.
 
Jag har gjort en vintermodifikation på min skoda felicia. Jag har lagt en snöskyffel i bakluckan. Känner mig redo för äventyr.

Nja... Jag har snökedjor i min Kangoo. Det gör den ostoppbar. Nästan. Är det bara jag som känner att vågen med tunga expeditionsfordon 4x4 har dött ut en aning eller är det bara jag som tappade intresset?
 
Underbart! Nu fick jag en massa bra ideer om hur jag ska pimpa min 245a!
Jag har redan planerat att testövernatta i den om i början på april.


Enkel lösning för två pers på frilufts/sportbilsbekymret:
En gammal Ford Galaxy/VW Sharan till vardags, sväljer en massa gods och/eller folk. Funkar utmärkt som vardagsbil. Urskön på långresor med sju separata stolar och bra benutrymme.
Ut på äventyr? Bort med alla baksäten, in med ett par tillskurna madrasser så blir det en dubbelsäng. Med ett par reglar och plywoodgolv går skidor och pjäxor in under. Ett köksbord längst bak i fotänden, går att laga mat sittande inne eller stående under bakluckan. Takräck med ett par kajaker alt takbox om det krävs. Konverteringen går på en kvart. En brandsläckare , ett par snökedjor och en presenning som markis så är du redo för det mesta.Mörkläggningsgardiner och myggnät för sommarbruk. Budgetlösning som lämnar mer pengar kvar till själva resandet.
 
Saab 900

Jag såg en SAAB 900 med camper på fallskärmsklubben i Västerås för några år sedan. En för mig imponerande resa, men jag lyckas inte ladda upp min bild (JPG på 711 kbyte) till Utsidan :( så till tillgodo med ägarnas hemsida
http://www.dreamtrip.se/
börja med att klicka på Drömresan

Ursäkta om jag skrivit om detta förut

Per
 
Bild på Saab 900 med Camper (TopOla)

Nu med en gif bild fick jag in bilden på SAAB:en
se föregående inlägg..

Per
 

Bilagor

  • SAAB_TopOla IMG_2078 .jpg
    SAAB_TopOla IMG_2078 .jpg
    50 KB · Visningar: 1,596
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.