Bergslagsleden

Det ser ut som att jag kan komma iväg redan nu i sommar på min Bergslagsledsvandring (puh långt ord det där)

Fundering, hur låter den här idén!

Jag kollade precis på tåg och busstider upp till Kopparberg. Då jag jag bor i Oslo så finns det en tid med anslutning hela vägen upp till Kopparberg och den ankommer Kopparberg ca 23.30 (lördagar). Då är det visserligen sent, men jag klarar säkert av att gå de ca 2 km till Stjärnfors och där slå upp tältet första natten.

Hur låter det som en plan?


/Andreas den vandringsivrige

Vill bara säga att den första leden från kloten är väldigt fin kanske till och med den bästa.
Jag tog en taxi till kloten från kopparberg och det var det värt.
 
Jag har för mig att jag betalade 400 kr för taxin.

Tänk på att ni måste ta taxi vid etapp målet också, själv fick jag skjuts gratis då jag stötte på snälla grannar (etapp målet har camping som jag övernattade i)
 
Jag har nu genomfört en 7-dagars vandring längs Bergslagsleden. Jag betalade 500 kronor för taxin Kopparberg - Kloten. Detta var en av de bästa vandringar jag gjort! Naturen var underbart vacker. Bäst tyckte jag om etapp nr. 1. Från det att jag lämnade Kloten tills jag nådde Gillersklack såg jag inte en enda människa. Sånt gillar jag!
 
Hur är det med kartor över området?
Misstänker att det finns terrängkartor men vilka är det och hur passar det med leden?

//P
 
Terrängkartorna är - från norr till söder:
628 Ludvika
616 Lindesberg
615 Hällefors
(616 Lindesberg)
602 Örebro
601 Karlskoga
590 Laxå
578 Karslborg

Men... det blir ju en dyr historia. Så om det enbart är själva leden som ska följas så rekommenderas å det kraftigaste Region Örebros hemsida med gratis nedladdning av alla etapperna. Det hittas här.

HåkanF

PS Här kan man också hitta nedladdningsbara kartor för andra leder i Örebro län.
 
Någon som har förslag på bra affärer utmed leden där det går att fylla på matförrådet?
 
När jag har läst igenom etappbeskrivningarna så får jag intrycket av att det inte finns några vanliga matbutiker i närheten av leden förutom i Kopparberg! Hur ska man kunna proviantera om man går hela leden och bara bär med sig ca 1 veckas mat och vandrar mellan 2 och 3 veckor? Jag kan ju inte leva på de kaféer och restauranger som finns utmed leden (och som det står väldigt mycket i etappbeskrivningarna om)!

Är det någon här på Utsidan som har information om matbutiker i anslutning till de olika etapperna så skulle det uppskattas om ni kunde lägga ut det här!

(När jag tänker på det så gäller det de flesta leder som jag har läst om - varför är det så svårt för de ansvariga att ge information om detta?)


/Andreas
 
När jag har läst igenom etappbeskrivningarna så får jag intrycket av att det inte finns några vanliga matbutiker i närheten av leden förutom i Kopparberg! Hur ska man kunna proviantera om man går hela leden och bara bär med sig ca 1 veckas mat och vandrar mellan 2 och 3 veckor? Jag kan ju inte leva på de kaféer och restauranger som finns utmed leden (och som det står väldigt mycket i etappbeskrivningarna om)!

Är det någon här på Utsidan som har information om matbutiker i anslutning till de olika etapperna så skulle det uppskattas om ni kunde lägga ut det här!

(När jag tänker på det så gäller det de flesta leder som jag har läst om - varför är det så svårt för de ansvariga att ge information om detta?)


/Andreas

I Garphyttan, cirka 4 km från Ånnaboda har du en vanlig matbutik, tror dock inte de har frystorkat....men inte hundra. Går buss....jag skulle lifta eller vandra....
 
Det är inte så långt till Nora när du är i Digerberget - etapp 6-7
Garphyttan - etapp 10
I Svartå går det också att handla - etapp 13-14.

HåkanF
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.