Bergslagsleden

Hur lång tid?

Hej!

Håller med ovanstående om att leden är oerhört välskött!

Har gått hela leden och skulle kunna gå den igen :)

Dock har jag inte uppfattat att det funnits dricksvatten att tillgå på så många ställen? Några av de källor som varit utmärkta har inte haft drickbart vatten. Tror det är lättast att räkna med de etappmål som ligger vid olika anläggningar kan erbjuda vatten utifrån sina öppettider?

Hoppas du får en fin tur i Bergslagsnaturen!


Ni som har gått hela leden i ett, hur lång tid har ni använt, hur lång tid har det tagit? Jag vill ju även jag försöka få tid till att gå hela leden, men jag vet ju inte hur lång tid det går åt. Jag har fattat att leden är en bit över 30 mil lång och det borde isåfall vara minst två veckors vandring.

/Andreas
 
Leden är 28 mil. Jag har gått den på 7 dagar... men det klart... då var jag ung och rask :)
10-14 dagar är nog vettigt. Den är ju mestadels mycket lättvandrad även om den bitvis är kuperad.

HåkanF
 
Oki, tack för svaret,

jag går ca 2 mil om dagen, normal, så 28 mil delat på 2 mil blir då 14 dagar, vilket är två veckor, plus en eller två extra dagar för säkerhets skull :)

/Andreas
 
Jag har som sagt vandrat hela leden. Men jag har också - i "nutid" - besökt alla vindskydd längs leden och i dess närhet och dokumenterat dessa. Jag har ganska bra koll på "smultronställen" i närheten av längden. Om du är intresserad kan jag skriva ihop lite förslag på "måsten". Bäst "påläst" är jag förstås i mina hemtrakter - Kilsbergen.

HåkanF
 
Jag har som sagt vandrat hela leden. Men jag har också - i "nutid" - besökt alla vindskydd längs leden och i dess närhet och dokumenterat dessa. Jag har ganska bra koll på "smultronställen" i närheten av längden. Om du är intresserad kan jag skriva ihop lite förslag på "måsten". Bäst "påläst" är jag förstås i mina hemtrakter - Kilsbergen.

HåkanF

Hej,

det är klart jag är intresserad :)

Jag kommer som sagt att försöka tälta vid vindskydden för att kunna utnyttja eldplats och tillgång till vatten.

Jag tror dock inte jag kommer iväg denna sommar, så jag planerar att gå nästa sommar. Jag har bekanta utanför Töreboda så jag tänker gå norr till söder och avsluta i ledens södra ände. Därifrån är det ca 1 mil till mina bekanta - de kan säkert hämta mig :)

När jag läste på om leden förra året så förstod jag det som att det var krångligt att ta sig utan bil till ledens norra startpunkt! Men det kanske bara var jag som inte hittade rätt bussinformation!

Jag är tacksam för alla tips och idéer! Och då jag inte är trådstartaren så vill jag även tacka trådstartaren för att jag fick "kapa" tråden till mina egna frågor :)


/Andreas
 
Hej,

det är klart jag är intresserad :)

Jag kommer som sagt att försöka tälta vid vindskydden för att kunna utnyttja eldplats och tillgång till vatten.

Jag tror dock inte jag kommer iväg denna sommar, så jag planerar att gå nästa sommar. Jag har bekanta utanför Töreboda så jag tänker gå norr till söder och avsluta i ledens södra ände. Därifrån är det ca 1 mil till mina bekanta - de kan säkert hämta mig :)

När jag läste på om leden förra året så förstod jag det som att det var krångligt att ta sig utan bil till ledens norra startpunkt! Men det kanske bara var jag som inte hittade rätt bussinformation!

Jag är tacksam för alla tips och idéer! Och då jag inte är trådstartaren så vill jag även tacka trådstartaren för att jag fick "kapa" tråden till mina egna frågor :)


/Andreas
För att komma till Bergslagsledens startpunkt vid Kloten kan du ta taxi från Kopparberg. Dit kan du komma med buss eller tåg. Från Kopparberg till Kloten är det drygt 2 mil.
 
Jag tältar! Fast man kan ju alltid tälta vid ett vindskydd och då kunna använda eldstaden där :)

/Andreas


Svårt att hitta tältplatser annars, med de krav som ställs, plats att ställa tältet, tillgång till vatten. På de fyra dagar som jag gick såg jag nog till endast en naturlig tältplats utöver de preparerade rastplatserna.
 
Hej,

det är klart jag är intresserad :)

Jag kommer som sagt att försöka tälta vid vindskydden för att kunna utnyttja eldplats och tillgång till vatten.

Jag tror dock inte jag kommer iväg denna sommar, så jag planerar att gå nästa sommar.
OK, men då väntar jag ett tag. Texten kommer så småningom i min blogg här på Utsidan.

HåkanF
 
Jag gick etapp 8-10 för några helger sen.
Leden är i väldigt bra skick! Vindskydden är fina, det fanns ved när vi va där, torrtoaletter (om man nu har något problem med det) och gott om vattentillgångar. Bar 2 liter vatten på morgonen och det räckte.
Naturen är omväxlande och rolig också!
 
Jag gick etapp 5, 6 och 7 förra helgen. Hade tänkt att fylla på vatten i hammarby bygdegård men där fann jag ingen nyckel till kranen. Vid digerberget så finns det en kran men där var vattnet inte påslaget. Hade med mig ett vattenfilter så det löste sig ändå.

Angående sovplatser så brukar jag oftast använda hängmatta eftersom det är lättare att finna två träd än en fin tältplats i skogen. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.