Bergslagsleden

Hej.
Funderar på att försöka ta bergslagsleden en vecka i sommar. Ni som gått den vad behöver man bära med sig, finns vatten att tillgå och är vindskydden ok så man slipper tält? Kommer göra ett antal kortare vandringar innan för att vänja sig vid tyngden. Tips på utr mottages gärna.
Mvh/ Micke
 
Vindskydden är i gott skick. Oftast kan du hitta vedförråd på plats. Såg, yxa, sågbock och huggkubb finns också. Vatten finns vid start/mål på alla sträckor. Många sträckor passerar källor. Dessa är markerade på turbeskrivningarna som du hittar här.
De flesta vindskydd ligger vid små sjöar där jag törs dricka vattnet.

HåkanF
 
Till uppvärmningen

Kommer göra ett antal kortare vandringar innan för att vänja sig vid tyngden.

Om du bor nära Bergslagsleden föreslår jag Silverleden som tillvänjningsvandring (svårstavat!).

Det har varit en ypperlig recension här på utsidan :)

Har f.ö. inte gått Bergslagsleden själv, men vid sträckan 'Stjärnfors-Nyhyttan' passerar du St. Myggsjön - där är det jäkligt bra gäddfiske ;)

God tur!
(",)
 
Gick Bergslagsleden för några år sedan och var imponerad av skötseln. I varje vindskydd satt en skylt med telefonnummer till den ansvariga för sträckan om man ville rapportera något som borde åtgärdas. Vindskydden var fina och det fanns ved. Det verkar som om Örebro län satsar på det rörliga friluftslivet.
 
Fin led!

Hej!

Håller med ovanstående om att leden är oerhört välskött!

Har gått hela leden och skulle kunna gå den igen :)

Dock har jag inte uppfattat att det funnits dricksvatten att tillgå på så många ställen? Några av de källor som varit utmärkta har inte haft drickbart vatten. Tror det är lättast att räkna med de etappmål som ligger vid olika anläggningar kan erbjuda vatten utifrån sina öppettider?

Hoppas du får en fin tur i Bergslagsnaturen!
 
Hej!

Kan också instämma. Leden är mycket bra skött. Jag och en kompis gick Leken till Mogetorp förra året. Vi gillade leden mycket.
Finns lite bilder i mitt galleri därifrån.

/Daniel Ö.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
Hej!

Håller med ovanstående om att leden är oerhört välskött!

Har gått hela leden och skulle kunna gå den igen :)

Dock har jag inte uppfattat att det funnits dricksvatten att tillgå på så många ställen? Några av de källor som varit utmärkta har inte haft drickbart vatten. Tror det är lättast att räkna med de etappmål som ligger vid olika anläggningar kan erbjuda vatten utifrån sina öppettider?

Hoppas du får en fin tur i Bergslagsnaturen!

Om du skulle dela upp leden i tre sektioner (ca 5 etapper per del), vilken skulle du säga är mest "vildmark"? 1,2 eller slutet?
 
Vildmark

Hej!

Svår fråga att svara på. Första delen etapp 1 är ju bara vildmark medan 2 går nära byar och bostäder. Etapp 3 och 4 vid Nyberget är åter vildmark ( Kindla naturreservat) medan etapp 5-6 erbjuder omväxling med skog och gårdar. Etapp 7-11 går ju över Kilsbergen, finns en vargstam där, och det är bitvis mycket skog men utifrån turistanläggningar är det ju en del människor på tur där. Sista delen är mestadels skog men man kommer nära bebyggelse och en nationalpark som drar åt sig människor.

Tror att de ödsligaste etapperna är de som går längst norrut medan det sprang mycket människor runt Ånnaboda / Kilsbergen och sedan mindre ígen tills Gråmon och Tivedens nationalpark ( huggorm) där det var mycket människor i rörelse.

När jag gick var etapp 1 mest vildmark och som jag skrev Kindla naturreservat ( färsk björnspillning på stigen) som ligger runt Nyberget. Enormt mkt älgflugor också :O

Kilsbergen kan nog vara lite öde vildmark om det inte vore så lättillgängligt med bil.

Du kommer få en trevlig vandring!
 
Tackar för info!
Låter som jag trodde, kommer nog att fokusera på de första delarna - antagligen även röra mig bort från stigen stundtals.

Har kikat på den där leden länge nu, känns som det är dags :)
 
Jag gick Ramundeboda (nära Laxå)- Ånnaboda (2 mil från Örebro) i maj 2010, fyra etapper, av vilka den första var en rätt kort eftermiddagsetapp. Ånnaboda var en lagom plats att sluta, iallafall är det en plats man inte vill övernatta på (det finns en lägerplats ett par kilometer tidigare).

Jag har inte så mycket erfarenhet av låglandsleder, men jämfört med Östgötaleden och Sörmlandsleden verkade leden allmänt gå högre, vilket gjorde att vattnet överlag höll god kvalitet.
Jag renar med tabletter om jag känner behov, det fanns vatten vid rastplatserna och jag bar högst en liter på själva etappen. Vindskydd har jag aldrig använt, det fanns alltid väl röjda platser för mitt tält.

De här sträckorna går över en hel del spångad myrmark; jag lyckades halka tredje dagen, precis i slutet av etappen och ådrog mig en radiusfraktur - sen gick jag vid sidan om spängerna, blev en aning skitig om fötterna, men det var allt. Med bättre karta hade jag kanske kunnat ta alternativa vägar. Spångade leder är inte precis vackra.

På ett ställe, i början av min tredje etapp hade bävrarna gjort leden oframkomlig, där hade man lett om den med tydlig vägvisning. Markeringarna är det inget fel på, men jag tror ledkartan (den som finns på siten) är felritad, precis efter Ramundeboda.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.