Bergslagsleden

Hallå.

Nån som har gått sträckan mellan Kloten och Stenkällegården.
Tänkte kanske gå denna sträcka. Tydligen är den 28mil, är det en fin led?

Tips och råd mottages mer än gärna.

Mvh Micke
 
Har gått några av etapperna, men inte hela sträckan. Det är en bra led tycker jag.
Har funderat på samma sak som du, dvs att gå hela (eventuellt uppdelat på ett par/tre år)

Det jag vill rekommendera är en avstickare från slutet av etapp 7, nära Mogetorp. Ta en dag att
utforska området norr om Mogetorp, Skärmarbodas stignät. Det finns tre slingor med urbergsgrottor av olika storlekar. Ett riksintressant område med efterlämningar från istiden.

Hittar ingen länk till karta över stignäten just nu, får lägga in det senare. Här är några andra länkar att titta vidare på:

http://www.fritid.t.se/vandra/bergslagsl.asp?lang=SV
http://www.nora.se/noranet/norainte.nsf/intdocs/937224383?OpenDocument
http://www.carlandersl.se/aktuellt.htm
 
Jag har gått lite mer än halva leden (etapp 1-9) och denna del är iaf. väldigt fin. Gillar blandningen mellan gammal kulturbygd, kolmilor och gamla torp i samklang med djur, stora skogar och små berg. Nångång ska jag köra södra delen också...
 
Jag och en kompis gick hela leden 1983. Den är omväxlande, intressant och bitvis vacker. Mina favoritsträcker ligger mot slutet - i och omkring Tiveden. De mellersta delarna av leden besöker jag tämligen regelbundet eftersom de ligger bra till från Örebro. Många fina vindskydd som lockar. Oftast finns där ved. Vid de mest välbesökta kan det ha tagit slut. Du fick tidigare ett förslag på "omväg". Jag skulle också kunna rekommendera en sådan:
Om använder Utsidans sökfunktion och skriver in Östra Trolldalen tror jag att det dyker upp något intressant.
HåkanF
 
Hej igen.

Tack allihopa för dessa tips och råd som jag har fått.
Det blev roligare att sitta och planera denna tripp.

Kanske ses därute nån vacker dag då!

Mvh Micke
 
Hallå.

Nån som har gått sträckan mellan Kloten och Stenkällegården.
Tänkte kanske gå denna sträcka. Tydligen är den 28mil, är det en fin led?

Tips och råd mottages mer än gärna.

Mvh Micke

Den tycker jag absolut du ska gå, har gått hela leden och är ofta uppe i kilsbergen och vandrar, intressant med en hel del kulturhistoria efter vägen, vyerna bitvis vackra och känslan av att man befinner sig i en riktigt gammal urskog kan i alla fall jag få ibland, hör och ser ofta älg, mycket ormar på sommaren, dom små sjöarna med ofta ett vindskydd i närheten, en nackdel tycker jag är att leden i vissa sträckor går på vanlig väg och att man ibland hör motortrafik ifrån större vägar, men det positiva överväger absolut det negativa, grabba vandringsstaven och ge dig ut.........
 
Senast ändrad:
Vandrat mycket i Tiveden

Hej,

Vi har gjort ett par etapper på Bergslagsleden och tycker att leden är mycket bra.
Leden är välskött och mycket bra markerad (har vandrat några andra leder som sett bättre dagar :) )

Titta gärna in på vår hemsida, www.traneving.se, där vi för fullt håller på och uppdaterar med bilder från våra vandringar.

/Helena
 
Bergslagsleden etapp 4

Ser att tråden är gammal men jag håller på att ta min premiärtur på Bergslagsleden och vill gärna höra från andra som gått leden :)

Jag har gått etapp 1-3 och ska gå 4:an så snart det finns möjlighet ! Hittills har det varit positivt förutom vätan och diverse översvämningar efter leden. Etapp 1 mellan Kloten och Gillersklack var riktigt vacker och inbringade en viss urskogskänsla. Det var mycket vatten vid tillfället vilket gjorde vandringen onödigt tuff. Men inte hade jag en aning om hur kul det skulle vara!

Planerar att gå så många etapper som jag hinner innan snön !
 
Jag har ocså gått etapp 1-2 nu i dagarna och håller med föregående talare. Mycket fin natur med djur och tjärnar. En ganska tuff etapp upp mot Gillersklack med en del uppför, men värt mödan. Var ganska blött på vissa ställen, så kängor à la GTX reommenderas.

Lycka till!
 
Etapp 4

Gick etapp 4 idag. Nyberget- Uskavi 23 km. Fint väder lite torrare i marken än sist :) Kanske inte min favorit etapp men lätt att gå och inte alls lika krävande som 3:an och 1:an. Inte många berg att springa upp ich ned för men heller inte speciellet många vackra vyer. Höjdpunkterna efter etappen är Leija naturreservat och kalkstensbrottet men tyvärr så går leden inte genom eller förbi utan avstickare krävs.

Dagen försämrades avsevärt av alla Hjortlöss/ Älgflugor som förstörde massor, avskyr dem :(

Fick av mig de sista krypen i duschen hemma men de är helt enkelt vidriga! Nu är det dags för etapp 5 och det ser ut som en enkel match :cool:
 
Mtb

Jag har cyklat flera etapper av leden på MTB, riktigt utmanande och bra cykling på sina ställen. Vet att de som håller i ledskötseln inte helhjärtat uppskattar oss cyklister där då de bara förhandlat om vandring med markägarna när leden märkts upp. Men jag har mycket svårt att se hur cykling på leden skulle kunna vara ett större/annat problem än vandring, snarare är det så att leden bara mår bra av mer trafik då den bitvis är rejält igenväxt.

Vill inte ha en debatt kring detta, men kliar det likväl i fingrarna kan jag hindra er lika lite som någon kan hindra mig att cykla där. ;)

Nåväl, det jag ville tipsa om var denna tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/1093227 som innehåller länkar till bilder etc. från några av etapperna.

Väl mött i skogen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.