Bergslagsleden

Hej!
Jag funderar på att vandra 5-6 dagar på bergslagsleden, bor själv i Örebro så har väldigt nära.
Har ni något tips på den finaste sträckan man kan gå på dessa dagar?

Mvh Daniel
 
Finns mycket att se under hela leden, men börja gå från kloten så mycket du orkar så kan du fortsätta en annan gång.. Tyckte själv att fanns mycket att se under hela leden och ibland mindre..
Gick den förra året på en vecka ungefär.. men gick då väldigt och stannade ej och tittade så länge på annat.

Men om du vill upp på höjder och se fina utsikter så är första halvan att rekommendera..
Andra halvan väldigt fin natur bitvis..

Beror också på hur mycket du tänkt gå..
 
Jag har gått olika delar under sommaren. Första turen var Mogetorp-Leken (E8-E11), andra turen var Kloten-Uskavi (E1-E4) och nu senast (kom hem igår) så gick jag Leken-Ramundeboda (E12-E14).

Mitt intryck var att etapp 1 och 3 var fina men relativt tunga att gå jämfört med de resterande. Allra finast tycker jag att det är runt trolldalarna och tillhörande attraktioner som tex. vargkitteln (E9). Runt Mogetorp så har du ju även Skärmarboda med alla minnen från istiden.

Nyberget till Uskavi kändes mest som en transportsträcka, likaså Gillersklack till Stjärnfors och Leken-Sixtorp.

Längtar efter att ta sista etapperna, Tiveden är ju fint.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.