Hela Bergslagsleden

Hej,
Tänkte vandra hela Bergslagsleden och startar i Malung och vandrar söder nu efter påsk. Är det väldigt blött och kanske till och med snö kvar? Jag räknar med 17 dagar totalt, rymligt? Finns det en bra app med information var man kan proviantera, eventuell sova, etc. likt en sådan som finns för Bohusleden? Jag har tält med mig och sover också i vindskydd om tillfället ges. Något annat att tänka på?

Mvh
Veronika
 
Det är Naturkartan som gäller.
Jag håller på att dokumentera hela Bergslagsleden samt alternativa vägar. Har hunnit med de 12 första etapperna. Du hittar dem här.

/Håkan

PS Du menar väl Malingsbo och inte Malung? Annars har du en väääldigt lång startsträcka.
 
Det finns en fb-grupp som heter Bergslagsledens vänner. Där får många svar på frågor om väglag mm.

/Håkan
 
Som majjen nämnt: Du menar väl Malingsbo?
Jag tror att det blir väldigt blött och säkert en del snö på sina ställen. Jag var i Ludvikaområdet tills i går och även om snön smälter väldigt snabbt i värmen så var det i går (tisdag) minst 1 dm på fälten och mer än att jag ville ta en skogspromenad - så blött lär det iaf vara en tid framåt. Jfr. SMHIs snödjupskarta från i dag.
 

Bilagor

  • smhi, snödjup 20220413.JPG
    smhi, snödjup 20220413.JPG
    54.6 KB · Visningar: 46
Som majjen nämnt: Du menar väl Malingsbo?
Jag tror att det blir väldigt blött och säkert en del snö på sina ställen. Jag var i Ludvikaområdet tills i går och även om snön smälter väldigt snabbt i värmen så var det i går (tisdag) minst 1 dm på fälten och mer än att jag ville ta en skogspromenad - så blött lär det iaf vara en tid framåt. Jfr. SMHIs snödjupskarta från i dag.
Ja, jag menar Malingsbo, startpunkten för Bergslagsleden. Kanske lite tidigt att vandra sträckan men jag måste 10 Maj vara hemma igen. Möjligtvis kan jag klämma in den från 25 Maj till 15 Juni. Vi får se.
 
På bergslagsleden.se finns etappblad som man kan skriva ut. Där finns en riktigt bra karta (tycker jag) över varje etapp, tydliga nog om man vill välja alternativa vägar, och information om sevärdheter och rastplatser, dock inte på långa vägar så utförligt som Majjens rapporter! Det lilla jag hittills vandrat längs Bergslagsleden har jag haft dessa utskrifter med.
 
Som föreslagits ovan - kolla in bergslagsleden.se och majjens blogg.
Ett litet komplement: Bergslagsleden börjar i Kloten. Men ska du starta i Malingsbo i stället så kan du med fördel använda Naturkarten för Smedjebackens kommun för sträckan mellan Malingsbo och Kloten (sträckan är en del del av Malingsbo-Klotenrundan).
 
Vi vandrade på Bergslagsleden her lördags och söndag. Vi hade tänkt oss att vandra från Lindesberg upp till Kloten.

Vi gick 10 km i snö fram til vindskyddet vid Storsjön. Vi sov där och beslöt att vände om nästa dag. Vi hade drömt om sol och vår och blommar, och vi körde hemåt och vandrade istället på Skåneleden några dagar.
IMG_2364.JPG
 
Vi vandrade på Bergslagsleden her lördags och söndag. Vi hade tänkt oss att vandra från Lindesberg upp till Kloten.

Vi gick 10 km i snö fram til vindskyddet vid Storsjön. Vi sov där och beslöt att vände om nästa dag. Vi hade drömt om sol och vår och blommar, och vi körde hemåt och vandrade istället på Skåneleden några dagar.Visa bilaga 38750
Wow, mycket snö kvar. Kanske en bra idée att hitta annan led. Skåneleden är väl lite tråkigt tror jag, mycket grusvägar och genom samhällen. Vad finns det mer att välja?
 
Okej, då har jag kollat lite på alternativ och hittat en del led av Skåneleden/ SL3 Ås till Ås som startar i Åstorp och slutar i Brösarp. Den leden är 162 km och verkar vara tilltalande. Synpunkter?
 
Det är absolut inga fel på Skåneleden, men det är ju inte samma typ av led som Bergslagsleden som ju till största delen är en vildmarksled.
Vandrade delar av etapp 12 häromdagen och ska vandra etapp 13 tisdag-onsdag. Jag kan rapportera efteråt. Om du inte redan bestämt dig för Skåneleden.
/HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Samir_k87 Genom hela Sverige, Treriksröset-Smygehuk! (Rekordförsök?) Vandringsleder 7
zzeezz Hela Sörmlandsleden rakt av. Vandringsleder 1
Nyman Att vandra hela bruksleden Vandringsleder 4
camoscio Bergslagsleden Vandringsleder 5
Askel Finaste del av Bergslagsleden för 2-3 dgr? Vandringsleder 4
picturalis Rutt för solovandrare Bergslagsleden Vandringsleder 1
blastlast Sökes: Äldre kartor över Bergslagsleden Vandringsleder 20
gurli Bergslagsleden Vandringsleder 4
Ceres Bergslagsleden juni-juli Vandringsleder 13
UnderEnTarp Kartblad för Bergslagsleden? Vandringsleder 6
naarendra Bergslagsleden v42 Vandringsleder 0
shike77 Bergslagsleden Vandringsleder 50
UtsiDaniel Bergslagsleden Vandringsleder 2
Matte83 Bergslagsleden. Vandringsleder 4
camoscio 4 dagar på Bergslagsleden Vandringsleder 1
PhilipKlang Bergslagsleden utan mat. Vandringsleder 18
liquidmonkey bergslagsleden på vintern???? SVARA NU, tack! Vandringsleder 3
mikeon Uppdatering av Bergslagsleden inledd Vandringsleder 0
Miklas Bergslagsleden Vandringsleder 33
dause Bergslagsleden, vinter Vandringsleder 2
CanMan Bergslagsleden Vandringsleder 2
Vinter123 Ta sig till Bergslagsleden? Vandringsleder 3
igs bergslagsleden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.