Bergslagsleden utan mat.

Hej! Jag hade tänkt vandra hela Bergslagsleden utan mat, bara vatten. Nån som vet hur många dagar man behöver för att vandra hela med mat? MVH/ Carl Philip
 
Jag är den första som applåderar denna typen av utmaningar. Tänk på att ingen dog i den irländska hungerstrejken 1981 som varade 53 dagar, man klarar sig länge utan mat.

28 mil är dock en lång sträcka och iskallt regn i flera dagar kan knäcka den bäste. Skaffa en pålitlig telefon och en ordentlig liten drybag som säkerhetsutrustning, och sms'a in regelbundet din position!

Underskatta inte heller det positiva resultatet av förberedande träning.
 
Servering vid skiftet etapp ett/två på Gillersklack, två/tre vid Stjärnfors (Hans Scheikes cafe), fyra/fem Uskavi, etapp sju i Pershyttan osv... Så ta med en säck kontanter så slipper du svälta.

Men allvarligt, varför?
 
Om en Irländare klarat 53 dagar så kan en svensk klara 6-7 dagar! Drybag och ett glatthumör, check!

En kasse men kontanter, ska bli! Ja man ju undra varför.. Jag har varit riktigt sugen länge och tänkt på de ofta. Beslutade mig för att pröva för några dagar sen och tänkte höra om man fick nått gensvar här på utsidan. Ni verkar possetiva, de är bra!
 
Om en Irländare klarat 53 dagar så kan en svensk klara 6-7 dagar! Drybag och ett glatthumör, check!

En kasse men kontanter, ska bli! Ja man ju undra varför.. Jag har varit riktigt sugen länge och tänkt på de ofta. Beslutade mig för att pröva för några dagar sen och tänkte höra om man fick nått gensvar här på utsidan. Ni verkar possetiva, de är bra!

Kommer du inte bli suktat av andra vandrares mat som du stöter på under vägen?
 
Om en Irländare klarat 53 dagar så kan en svensk klara 6-7 dagar! Drybag och ett glatthumör, check!

En kasse men kontanter, ska bli! Ja man ju undra varför.. Jag har varit riktigt sugen länge och tänkt på de ofta. Beslutade mig för att pröva för några dagar sen och tänkte höra om man fick nått gensvar här på utsidan. Ni verkar possetiva, de är bra!

vi har kör som längst 10 dagar på somaren, utrustning som medfördes var en tjocktröja och regnkläder och ett par strumpot förutom det man gick i, ingen kniv medföres eller saker att göra eld med. Vi har provat att bara dricka tallbarsdryck (3 liter per dag)under 8dygn på vinterstrapats med skidmarch 6-12 timmar perdag. och det har gått väldigt bra. det man märkte under helsvälten var att efter 5 dagar så frös man konstant. Vi hungerstrejk så brukar folk dö efter 60-70 dagar men tar man tillskott av b vitamin så klarar man sig längre.
vi brukar säga att en normal persson ska klara 40 dagar med svält
Det som där imot märks efter dessa marcher är att man bränner stora mängder med muskler (särskilt på bennen) och det brukar ta ca 3-4 månader att komma till baka i styrka att gå 28 mil kommer att slita extremt mycket på kroppen. Ja brukar bränna minst 1 kg perdag under överlevnads tillämpningar och då har jag inte lidigt av vättskebrist. och jag har inte hitils inte träffat någon som har klarat av att äta några större mängder under en längre tid av skogsfödan och efter bergslagsleden så finns det inte mycke som är ätbart så det kommer i storsätt att bli en svält march.

jonas
Svenskaöverlevnadssälskapet
 
vi har kör som längst 10 dagar på somaren, utrustning som medfördes var en tjocktröja och regnkläder och ett par strumpot förutom det man gick i, ingen kniv medföres eller saker att göra eld med. Vi har provat att bara dricka tallbarsdryck (3 liter per dag)under 8dygn på vinterstrapats med skidmarch 6-12 timmar perdag. och det har gått väldigt bra. det man märkte under helsvälten var att efter 5 dagar så frös man konstant. Vi hungerstrejk så brukar folk dö efter 60-70 dagar men tar man tillskott av b vitamin så klarar man sig längre.
vi brukar säga att en normal persson ska klara 40 dagar med svält
Det som där imot märks efter dessa marcher är att man bränner stora mängder med muskler (särskilt på bennen) och det brukar ta ca 3-4 månader att komma till baka i styrka att gå 28 mil kommer att slita extremt mycket på kroppen. Ja brukar bränna minst 1 kg perdag under överlevnads tillämpningar och då har jag inte lidigt av vättskebrist. och jag har inte hitils inte träffat någon som har klarat av att äta några större mängder under en längre tid av skogsfödan och efter bergslagsleden så finns det inte mycke som är ätbart så det kommer i storsätt att bli en svält march.

jonas
Svenskaöverlevnadssälskapet

Bra info :)

Men vad jag vill veta är varför man testar sig under så pass lång tid som 10 dagar - är det kul? Själv har jag testat att vara utan mat, men med vatten, i ca 3 dagar, det var två nätter men inte fullt 72 timmar, kanske 55-60 timmar! Jag var då både frusen, oregerlig och trött, somnade stup i kvarten tills jag fick i mig mat och sen vila! Efter bara 6 timmars sömn en god frukost så var jag återställd... (PS. Detta var inte i lumpen, då jag bra gjorde 2 dagar med svältövning)
 
vi har kör som längst 10 dagar på somaren, utrustning som medfördes var en tjocktröja och regnkläder och ett par strumpot förutom det man gick i, ingen kniv medföres eller saker att göra eld med. Vi har provat att bara dricka tallbarsdryck (3 liter per dag)under 8dygn på vinterstrapats med skidmarch 6-12 timmar perdag. och det har gått väldigt bra. det man märkte under helsvälten var att efter 5 dagar så frös man konstant. Vi hungerstrejk så brukar folk dö efter 60-70 dagar men tar man tillskott av b vitamin så klarar man sig längre.
vi brukar säga att en normal persson ska klara 40 dagar med svält
Det som där imot märks efter dessa marcher är att man bränner stora mängder med muskler (särskilt på bennen) och det brukar ta ca 3-4 månader att komma till baka i styrka att gå 28 mil kommer att slita extremt mycket på kroppen. Ja brukar bränna minst 1 kg perdag under överlevnads tillämpningar och då har jag inte lidigt av vättskebrist. och jag har inte hitils inte träffat någon som har klarat av att äta några större mängder under en längre tid av skogsfödan och efter bergslagsleden så finns det inte mycke som är ätbart så det kommer i storsätt att bli en svält march.

jonas
Svenskaöverlevnadssälskapet


Tack för tippsen! Jag har gått Sere-kurserna och tycker själv jag har rätt bra koll på hur min kropp reagerar! Ja de är ett projekt som kommer tära på både kropp och psyke. Men vore roligt att ha med mig någon mer! Nån som är sugen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Bergslagsleden Vandringsleder 5
veni Hela Bergslagsleden Vandringsleder 23
Askel Finaste del av Bergslagsleden för 2-3 dgr? Vandringsleder 4
picturalis Rutt för solovandrare Bergslagsleden Vandringsleder 1
blastlast Sökes: Äldre kartor över Bergslagsleden Vandringsleder 20
gurli Bergslagsleden Vandringsleder 4
Ceres Bergslagsleden juni-juli Vandringsleder 13
UnderEnTarp Kartblad för Bergslagsleden? Vandringsleder 6
naarendra Bergslagsleden v42 Vandringsleder 0
shike77 Bergslagsleden Vandringsleder 50
UtsiDaniel Bergslagsleden Vandringsleder 2
Matte83 Bergslagsleden. Vandringsleder 4
camoscio 4 dagar på Bergslagsleden Vandringsleder 1
liquidmonkey bergslagsleden på vintern???? SVARA NU, tack! Vandringsleder 3
mikeon Uppdatering av Bergslagsleden inledd Vandringsleder 0
Miklas Bergslagsleden Vandringsleder 33
dause Bergslagsleden, vinter Vandringsleder 2
CanMan Bergslagsleden Vandringsleder 2
Vinter123 Ta sig till Bergslagsleden? Vandringsleder 3
igs bergslagsleden Vandringsleder 2
Sigi Högakustleden utan tält? Vandringsleder 2
Joel S Dagsturer, Höga Kusten utan bil Vandringsleder 1
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
klasback Utan bil i Linköping Vandringsleder 10
12lag415 Mat? Vandringsleder 11
nyajasmine Mat för vandring? Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.