Bergslagsleden juni-juli

Snart bär det av för att börja gå Bergslagsleden. Vi börjar med etapp 1 och går söderut. Så långt vi hinner de dagar vi kan vara ute.

Något särskilt att tänka på? Hur är det med dricksvatten efter leden? Det står på hemsidan att det finns vid nästan varje etappmål, och att det finns flera kallkällor efter leden, men inte var.

Hur är det med bra tältplatser?

Blött överallt nu?

Vi är 2 människor och 3 hundar som ska gå.

//Helen
 
Tack!
Okej, då var det som jag trodde, tycker informationen är lite knapphändig på bergslagsledens hemsida.
Nu tror jag nog det ska gå bra ändå.

//Helen
 
För egen del när jag vandrar i Bergslagen brukar jag dricka vatten ur sjöarna jag passerar - utan problem.
Jag tror inte det är särsklit blött i markerna så här långt in på sommaren.
 
Hur gick det?

Vi är en familj på 2 vuxna, 2 barn och en hund som också tänkte gå bergslagsleden i sommar så berätta gärna hur det gick och om du har några tips på fina ställen eller sträckor!

Tack på förhand!

/Anders
 
Har vandrat 3 etapper hitills i år varav 2 har vart bitvis väldigt leriga och blöta. Etapp 7 gick jag 5-6 juni i år och det var fullt med cross spår som rivit upp hela stigen på och var väldigt blött.

Tältplatser: Har bara haft med tält på etapp 4 och 7 och enbart letat tältplats vid vindskydden och på etapp 4 vart det svårt att hitta medans på 7an fanns en fin plätt 20m från vindskyddet :). Finns ved i alla vindskydd men man får kapa upp/såga upp eget, men det hör ju till att kapa upp minst lika mycket man själv använt. Dock etapp 4 hade helt slut, troligtvis pga fiskeklubben som har vindskydd 50m från ledens vindskydd och de tar väl säkert en del.

Kallkällor: Är det ganska ont om iallafall de etapper jag gått, jag kokar sjövattnet och dricker det, funkar toppen.

Generellt gillar jag bergslagsleden förutom etapp 4 som man större delen gick på bilvägar.

Go tur!
 
Vi gick etapp 1 i maj och då var det blött. Det fanns en bra tältplats vid Holmsjön (se bild) men inte på så många andra ställen. Vi drack också kokat sjövatten men jag blev dålig i magen av det.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    70.3 KB · Visningar: 923
Jag var uppe och gick vid Trolldalen förra veckan (korsade Bergslagsleden (etapp 9) på väg dit och tyckte det var ganska torrt.
Hade mina Lundhagskängor på mig och tänkte att det var overkill, kunde tagit jympaskor lika bra.
Där lederna blivit sönderkörda av mountainbikes är det alltid geggigt.
(Jag bor på platten nedanför Kilsbergen men har inte vandrat så mycket i vår eftersom jag varit hemma och skött om min sjuka katt)
Har blivit magsjuk flera gånger av vattnet i källorna och sjöarna och tar med dricksvatten hemifrån om jag bara ska gå en-två dagar.
Vi har haft fint väder här under våren men mulet och lite regn sedan igår.
 
Vi är en familj på 2 vuxna, 2 barn och en hund som också tänkte gå bergslagsleden i sommar så berätta gärna hur det gick och om du har några tips på fina ställen eller sträckor!

Tack på förhand!

/Anders

Jag har vandrat etapp 1-4. Etapp 1 gillar jag mest av dem. Jag harn även vandrat utanför leden en hel del. Bl.a. Inom Malingsbo-Klotens naturvårdsområde. Etapp 1 passerar Jämmerdalens naturreservat. Naturen där är storslagen. Marken är täckt av stora stenbumlingar och tallarna växer mellan dem.
Jag rekommenderar en övernattning i backstugan vid Sandån längs etapp 1. Den stugan ligger mycket vackert vid ån. När jag vandrade där i vintras saknades yxa vid backstugan samt vindskyddet vid Olovsjön. Tidigare när jag passerat de båda ställena har yxor funnits. Jag har påtalat det för underhållsansvariga.
Jag gillade också Finngruvorna. Trots att det är 150 år sedan kopparbrytningen där upphörde är det mycket sparsamt med vegetation.
 
Kul med så många svar!

Vi åker på onsdag. Låter som att etapp 1 är bäst. Fin tältplats vid sjön, det gillar vi. 4 låter lite tråkigt, att gå efter vägar.
Jag återkommer med rapport när vi kommer hem. Då ser vi hur långt vi kom på de 6 dagar vi har att gå på.

//Helen
 
Kul med så många svar!


Vi åker på onsdag. Låter som att etapp 1 är bäst. Fin tältplats vid sjön, det gillar vi. 4 låter lite tråkigt, att gå efter vägar.
Jag återkommer med rapport när vi kommer hem. Då ser vi hur långt vi kom på de 6 dagar vi har att gå på.

//Helen
Lycka till! Ser fram emot rapport.
HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Bergslagsleden Vandringsleder 5
veni Hela Bergslagsleden Vandringsleder 23
Askel Finaste del av Bergslagsleden för 2-3 dgr? Vandringsleder 4
picturalis Rutt för solovandrare Bergslagsleden Vandringsleder 1
blastlast Sökes: Äldre kartor över Bergslagsleden Vandringsleder 20
gurli Bergslagsleden Vandringsleder 4
UnderEnTarp Kartblad för Bergslagsleden? Vandringsleder 6
naarendra Bergslagsleden v42 Vandringsleder 0
shike77 Bergslagsleden Vandringsleder 50
UtsiDaniel Bergslagsleden Vandringsleder 2
Matte83 Bergslagsleden. Vandringsleder 4
camoscio 4 dagar på Bergslagsleden Vandringsleder 1
PhilipKlang Bergslagsleden utan mat. Vandringsleder 18
liquidmonkey bergslagsleden på vintern???? SVARA NU, tack! Vandringsleder 3
mikeon Uppdatering av Bergslagsleden inledd Vandringsleder 0
Miklas Bergslagsleden Vandringsleder 33
dause Bergslagsleden, vinter Vandringsleder 2
CanMan Bergslagsleden Vandringsleder 2
Vinter123 Ta sig till Bergslagsleden? Vandringsleder 3
igs bergslagsleden Vandringsleder 2
113Nilsson Sörmlandsleden's Etapp 9 och 10 (15 juni 2021) Vandringsleder 1
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
Hagfjäll Stor skillnad på vattentillgång i mitten av Juni kontra mitten av Juli? Vandringsleder 3
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Jojosurf Fjällvandra - 1 vecka juni? Vandringsleder 6
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
Sputnik2 vandringsled i juni Vandringsleder 0
korre8 Abisko i juli-tips?? Vandringsleder 6
mikaelsundkvist Hemavan- Ammarnäs 21 juli- tips!! Vandringsleder 0
merveilleux Nybörjarled i Juli Vandringsleder 11
sol.skog Sök vandringsällskap i skåne helgerna i Juli 2007 Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.