Bergslagsleden

Majjens nu avslutade genomgång av Bergslagsleden har väckt funderingar om en egen tur, om nu mitt dåliga vänsterknä håller. Eftersom jag gick från Ramundeboda till Ånnaboda för 13 år sen vore det naturligt med sträckan söder om Ramundeboda. Antingen då från Stenkällegården till Ramundeboda, eller från Olshammar, i början på Munkastigen.

Fördelen med den senare startpunkten är att det finns tåg och bus dit. Nackdelen är övernattning. Letar jag får jag massor med förslag "i närheten", t ex Motala. Jag vill helst övernatta vid startpunkten så jag får en tidig start första vandringsdagen. Fördelen med Stenkällegården är möjligheterna till fri övernattning, nackdelen är att jag inte vet hur man tar sig dit. Vem har lösningen?
 
Ingen som vet. Nå, Taxi Karlsborg kan erbjuda skjuts vardagar 9-16 för 610 kronor, så då blir det väl så. Jag ringde även till Skaersund ocvh fick anvisning på ngt som heter Tobbe bud, med en hemsida jag inte lyckats orienters mig på. Jag utgår från att dessa båda orter är närmast belägna civilisation, vem vet bättre?

Men först vill jag nog göra en cykeltur i hemlänet. Bergslagsleden vore rätt lagom att göra kring min 79-årsdag i augusti.
 
Här är ett utkast till program för en tur på Bergslagsleden, med rätt stort utrymme för improviserade ändringar. Jag ignorerar den officiella etappindelningen eftersom flera etappmål inte är rastplatser utan anläggningar. Obs. att jag har tält, älskar att sova i tält och ytterst ogärna övernattar i vindskydd, alltid vill somna och vakna vid vatten samt att jag alltid vill ta vatten från sjöar. Jag renar med tabletter

dag 1: tåg, buss Linköping-Karlsborg, taxi til Granvik. Granvik-Djäknasjön.
dag 2: -- Kölnavattnet
dag 3: -- Alebacken
dag 4: -- Kråksjön
dag 5: -- Ramundeboda.

Helst, om det går att tälta vilt vid Ramundeboda, eller ett stycke förbi, eller innan, skulle jag gå vidare till Bäckelid, och nästa dag gå ut mot landsväen och lifta till Laxå.

Kan man lifta i Sverige? Jag har liftat som mest och bäst i bergstrakter i Spanien, Frankrike och Italien och knappast något annat land i Europa (däremot i USA).

Etapplängden försöker jag anpassa till mina förutsättningar, dvs. dubbelsidig knäartros.

TACKSAM för synpunkter.
 
Här är ett utkast till program för en tur på Bergslagsleden, med rätt stort utrymme för improviserade ändringar. Jag ignorerar den officiella etappindelningen eftersom flera etappmål inte är rastplatser utan anläggningar. Obs. att jag har tält, älskar att sova i tält och ytterst ogärna övernattar i vindskydd, alltid vill somna och vakna vid vatten samt att jag alltid vill ta vatten från sjöar. Jag renar med tabletter

dag 1: tåg, buss Linköping-Karlsborg, taxi til Granvik. Granvik-Djäknasjön.
dag 2: -- Kölnavattnet
dag 3: -- Alebacken
dag 4: -- Kråksjön
dag 5: -- Ramundeboda.

Helst, om det går att tälta vilt vid Ramundeboda, eller ett stycke förbi, eller innan, skulle jag gå vidare till Bäckelid, och nästa dag gå ut mot landsväen och lifta till Laxå.

Kan man lifta i Sverige? Jag har liftat som mest och bäst i bergstrakter i Spanien, Frankrike och Italien och knappast något annat land i Europa (däremot i USA).

Etapplängden försöker jag anpassa till mina förutsättningar, dvs. dubbelsidig knäartros.

TACKSAM för synpunkter.

Låter härligt att lifta men kan inte säga nått om hur det fungerar.
Mer än att jag kommer passera Laxå på väg upp mot Gävle och tillbaks, andra veckan i augusti. Har inte brottom. Så om du vandrar då kan du lifta med mig.
 
Det blev ingen tur.

Jag försökte planera mig förbi väntade regn men hela tiden dök det upp nya varsel om försämringar.Jag hann med att förskjuta starten ett par gånger, bokade och bokade om och tröttnade till sist på allt hattandet. Till detta kom osäkerheten om mina båda artroser, som i juni tvingade til tidigt avbrott på John Bauer. Men jag erinrade mig också hur tråkig den leden var i början, och hur oangenäm med felkonstruerade stättor och trappor(!).Mitt friluftsliv iår har stannat vid en del lyckade utflykter per cykel, med fria övernattningar. fina allihop. Nu ska jag tänka ut en värdig avslutning på den här sommaren. Till nästa sommar hinner jag väl dö.
 
Det blev ingen tur.

Jag försökte planera mig förbi väntade regn men hela tiden dök det upp nya varsel om försämringar.Jag hann med att förskjuta starten ett par gånger, bokade och bokade om och tröttnade till sist på allt hattandet. Till detta kom osäkerheten om mina båda artroser, som i juni tvingade til tidigt avbrott på John Bauer. Men jag erinrade mig också hur tråkig den leden var i början, och hur oangenäm med felkonstruerade stättor och trappor(!).Mitt friluftsliv iår har stannat vid en del lyckade utflykter per cykel, med fria övernattningar. fina allihop. Nu ska jag tänka ut en värdig avslutning på den här sommaren. Till nästa sommar hinner jag väl dö.
Aj, vad negativ du låter. Jag är 67 år och har knäatros på bägge, ryggatros, fingeratros och konstanta slemsäcks och muskelfäste inflamationer. Överväga en operation för ett nytt knä nästa år.
Jag fortsätter att vandra ändå men gör mindre etapper och kanske lättare leder. Har köpt en fällbar stol (Nemo) vilken jag tänker släpa med mig så min rygg får bättre stöd. Min basvikt är relativ lätt så stolen addera vikt men känns fortfarande okej. Ska upp till norra Finland (Kevo NP) och Nordnorge (Varanger och Övre Pasvik NP) nu i September. Längsta etappen är 22 km, får se om jag klarar det.
Jag skulle vara glad om jag kunde hålla på fram till 80- strecket men det tror jag inte.
Hela Bergslagsleden vandrade jag förra året och behövde 15 dagar, så inte så långa etapper.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.