Bergslagsleden

Jag gick etapp 5, 6 och 7 förra helgen. Hade tänkt att fylla på vatten i hammarby bygdegård men där fann jag ingen nyckel till kranen. Vid digerberget så finns det en kran men där var vattnet inte påslaget. Hade med mig ett vattenfilter så det löste sig ändå.

Angående sovplatser så brukar jag oftast använda hängmatta eftersom det är lättare att finna två träd än en fin tältplats i skogen. :)

Vilken typ av nyckel passade. Om det var en 'ratt-nyckel' kan man ta med en san pa turen...

Jag har funderat att testa hengmatta, men skulle vilja testa innan. Funderar pa att kopa en billig Clas Ohlson-tradgards-hangmatta och ta med mig ut pa en tur sa jag far prova med den!

P.S. Inga svenska tecken pa den surfplatta jag skriver detta pa...

/Andreas
 
Jag och min flickvän gick hela leden förra sommaren och det tog oss 10 dagar doc så hoppade vi över alla randvandringar och sevärdigheter som inte var längst med vägen.

Vi hade tält och sov vid vindskydden då det var svårt att hitta annan plats att sätta upp tältet.

angående nyckeln i Hammarby så är den stulen och om det finns någon där kan man fråga så får man komma in och fylla på vatten :)

annars är det en sådan nyckel som brukar sitta på trädgårds slangar.

Angående vatten fanns det vid varje etapp mål förutom 2 st tror jag, det finns många vatten källor om man inte är rädd för naturlig smuts som flyter på ytan.
 
Jag och min flickvän gick hela leden förra sommaren och det tog oss 10 dagar doc så hoppade vi över alla randvandringar och sevärdigheter som inte var längst med vägen.

Vi hade tält och sov vid vindskydden då det var svårt att hitta annan plats att sätta upp tältet.

angående nyckeln i Hammarby så är den stulen och om det finns någon där kan man fråga så får man komma in och fylla på vatten :)

annars är det en sådan nyckel som brukar sitta på trädgårds slangar.

Angående vatten fanns det vid varje etapp mål förutom 2 st tror jag, det finns många vatten källor om man inte är rädd för naturlig smuts som flyter på ytan.


Jag tror också att det är smartast att planera övernattningarna intill vindskydden! Men att hinna gå på 10 dagar tror jag inte att jag varken kan eller vill! Jag kanske vill se lite på de sevärdheterna som ligger längs med vägen så jag tror att det tar i överkant av 20 dagar för mig att russla framåt utan att stressa :)

Alla ni som har vandrat leden - när har ni börjat?

/Andreas
 
Jag tror också att det är smartast att planera övernattningarna intill vindskydden! Men att hinna gå på 10 dagar tror jag inte att jag varken kan eller vill! Jag kanske vill se lite på de sevärdheterna som ligger längs med vägen så jag tror att det tar i överkant av 20 dagar för mig att russla framåt utan att stressa :)

Alla ni som har vandrat leden - när har ni börjat?

/Andreas

Jag tror du kommer klara hela leden på max 17 dagar då det är 17 etapper.

Jag började vandra den 20 juli.
 
För att komma till Bergslagsledens startpunkt vid Kloten kan du ta taxi från Kopparberg. Dit kan du komma med buss eller tåg. Från Kopparberg till Kloten är det drygt 2 mil.

Det ser ut som att jag kan komma iväg redan nu i sommar på min Bergslagsledsvandring (puh långt ord det där)

Fundering, hur låter den här idén!

Jag kollade precis på tåg och busstider upp till Kopparberg. Då jag jag bor i Oslo så finns det en tid med anslutning hela vägen upp till Kopparberg och den ankommer Kopparberg ca 23.30 (lördagar). Då är det visserligen sent, men jag klarar säkert av att gå de ca 2 km till Stjärnfors och där slå upp tältet första natten.

Hur låter det som en plan?


/Andreas den vandringsivrige
 
Det klarar du säkert, men avståndet är säkert det dubbla. I Stjärnfors finns två stockvindskydd. ett alldeles nära vägen och det andra ett par hundra meter bort vid "badplatsen". Här hittar du lätt en tältplats.

HåkanF
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.