Berghaus Vulcan sömmar?

Har en gammal Vulcan som hängt med länge men något som oroar mig är sömmarna som håller fast toppstramar remmarn i axelremmarna. Känns som om det håller på att lossna, det har varit så länge och det har inte varit några problem och har sett samma sak på många andra säckar. Kommer det att hålla eller ska man fixa till det på något sätt?

Jag skulle fixa det om det känns som att de börjar lossna. Inget vidare kul att behöva sätta sig och sy nödtorftigt när ute. Mina har hållit, däremot började sömmen mellan axelrem och säck till slut släppa på min gamla Vulcan. Lämnade in den till skomakaren, som förstärkte med läderrbit och sydde. Håller bra.

Raskesven

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har rivit sönder en Bergans-säck (den där as-feta, som ska tåla 60kg packvikt!) precis där, långt från civilisationen. Jag hade tur och lyckades dra ihop det med en packrem så själva sömmen avlastades.

Just denna del är en av ryggsäckens svagaste punkter, och det förvånar mig lite att flertalet tillverkare inte verkar ha någon speciell förstärkning där.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips