Bensin vs Lysfotogen

Det var som fasen, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Jag trodde det var tvärt om - alltså att fotogen riskerar utfällning och är FÖR svårt att tända i många minusgrader.

Ja tyvärr finns ju risken för paraffinering, men Statoil blå (numera Campingparaffin) vet jag fungerar ner till - 30.

Blir som du säger något mer svårtänt, men i regel använder man sprit till förvärmning av fotogenkök.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lungorna

Fotogen har en nackdel som inte nämnts i tråden.
Om man skulle råka dränka tält eller sovsäck i fotogen bör man inte sova i det.
Kemisk lunginflammation.
Detta gäller iofs bensin också men där torkar ju grejorna fort.
Bensinets nackdel: hur det beter sig under -20 grader.
/John
 
Bensinets nackdel: hur det beter sig under -20 grader.
/John

... som T-sprit vid plusgrader och sommartemperaturer, dvs. det kan brinna och poffa till inne i bränslebehållaren - så säkerhetsflaska gäller också för bensin, speciellt när det är riktigt kallt.

sedan beror också på väldigt vilken bensinblandning det är - dvs. förhållande mellan pentan, hexan, heptan, oktan samt vilka isomorer (hur grenad kolatomkedjan är) när sammanlagda ångtrycket är så lågt vid stark kyla att det ligger inom brännbara området med luft inne i flaskan.

För fordonsbränsle så ökar man på somliga håll andelen mer lättflyktig propan och butan och även pentan i bränslet vid kraftig mer långvarig förväntad kyla så att ångtrycket är så pass högt att det inte når ner till tändbara halter i fordonstankar etc.

En skillnad till gentemot tex. alkohol är att när bensin kan ladda upp sig själv statiskt till väldigt höga nivåer och det kan bli urladdningar - det spelar ingen roll i en miljö som en bensintank med relativt hög ångtryck i varmare väder, då en utlöst gnista inte tänder på pga att det är utanför brännbar zon - men kan bli otäckt när det är riktigt kallt och ibland häller man in en slurk metanol/etanol som innehåller vatten och därmed kan leda en smula ström och den vägen kan få höga statiska spänningar att ledas av i långsam takt och hindra dem att uppkomma.
 
Risker

... som T-sprit vid plusgrader och sommartemperaturer, dvs. det kan brinna och poffa till inne i bränslebehållaren - så säkerhetsflaska gäller också för bensin, speciellt när det är riktigt kallt.

sedan beror också på väldigt vilken bensinblandning det är - dvs. förhållande mellan pentan, hexan, heptan, oktan samt vilka isomorer (hur grenad kolatomkedjan är) när sammanlagda ångtrycket är så lågt vid stark kyla att det ligger inom brännbara området med luft inne i flaskan.

För fordonsbränsle så ökar man på somliga håll andelen mer lättflyktig propan och butan och även pentan i bränslet vid kraftig mer långvarig förväntad kyla så att ångtrycket är så pass högt att det inte når ner till tändbara halter i fordonstankar etc.

En skillnad till gentemot tex. alkohol är att när bensin kan ladda upp sig själv statiskt till väldigt höga nivåer och det kan bli urladdningar - det spelar ingen roll i en miljö som en bensintank med relativt hög ångtryck i varmare väder, då en utlöst gnista inte tänder på pga att det är utanför brännbar zon - men kan bli otäckt när det är riktigt kallt och ibland häller man in en slurk metanol/etanol som innehåller vatten och därmed kan leda en smula ström och den vägen kan få höga statiska spänningar att ledas av i långsam takt och hindra dem att uppkomma.

Jag vill bara tillägga att bensinångor vid -20 ansamlas i tex en grop, gärna i en explosiv koncentration. Vid -20 är också risken för statisk urladdning ganska stor.
Det är risk att den som är van vid att hantera bensin vid andra temperaturer begår en blunder vid -20 eller kallare.

/John
 
... som T-sprit vid plusgrader och sommartemperaturer, dvs. det kan brinna och poffa till inne i bränslebehållaren - så säkerhetsflaska gäller också för bensin, speciellt när det är riktigt kallt.

sedan beror också på väldigt vilken bensinblandning det är - dvs. förhållande mellan pentan, hexan, heptan, oktan samt vilka isomorer (hur grenad kolatomkedjan är) när sammanlagda ångtrycket är så lågt vid stark kyla att det ligger inom brännbara området med luft inne i flaskan.

För fordonsbränsle så ökar man på somliga håll andelen mer lättflyktig propan och butan och även pentan i bränslet vid kraftig mer långvarig förväntad kyla så att ångtrycket är så pass högt att det inte når ner till tändbara halter i fordonstankar etc.

En skillnad till gentemot tex. alkohol är att när bensin kan ladda upp sig själv statiskt till väldigt höga nivåer och det kan bli urladdningar - det spelar ingen roll i en miljö som en bensintank med relativt hög ångtryck i varmare väder, då en utlöst gnista inte tänder på pga att det är utanför brännbar zon - men kan bli otäckt när det är riktigt kallt och ibland häller man in en slurk metanol/etanol som innehåller vatten och därmed kan leda en smula ström och den vägen kan få höga statiska spänningar att ledas av i långsam takt och hindra dem att uppkomma.

Ja fast bensin i tjugofem minusgrader är ju betydligt mer obehagligt än sprit vid tjugofem plusgrader. Däremot har de flesta mer respekt för bensin än vad de har för sprit.

Det är riktigt spännande att förvärma med bensin i sådana temperaturer =)
 
Hade en hög med sommarens brännbara som jag tänkte bränna upp på senhösten. Diverse dunkar med oklart innehåll med två o fyrtakt som de mindre nogräknade pojkarna lämnat efter sig blev hälld över högen. Ringlade sedan en av dunkarna till en slags stubin. Tog sedan en lång slana till "tändsticka" efter att ha dränkt in spetsen,
Jäklar vad de small till. Grannarna en bra bit därifrån kom springande för att få något nervlugnande vilket de givetvis fick.
🙃
 

avslutad210712

Gäst
Ja fast bensin i tjugofem minusgrader är ju betydligt mer obehagligt än sprit vid tjugofem plusgrader. Däremot har de flesta mer respekt för bensin än vad de har för sprit.

Det är riktigt spännande att förvärma med bensin i sådana temperaturer =)

Det här var intressant för mig som använder bensin på samma sätt oavsett om det är +25 eller -25. Vad är det som jag bommat rent säkerhetsmässigt?

Att jag någon gång på sommaren fått bensinångor "på backen under köket" har jag alltid trott beror på värmen men kan jag få något liknande (eller värre) när det är kallt ute?
 

avslutad210712

Gäst
Det här var intressant för mig som använder bensin på samma sätt oavsett om det är +25 eller -25. Vad är det som jag bommat rent säkerhetsmässigt?

Att jag någon gång på sommaren fått bensinångor "på backen under köket" har jag alltid trott beror på värmen men kan jag få något liknande (eller värre) när det är kallt ute?

[Ändrat]

Äach svaret fanns redan i tråden
 
När vi nu är inne på det här med bensin / fotogen igen:
Har varit i grönkläderna i helgen och kronans tvålågiga fotogenkök användes för att fixa grytvis med vatten för påsmaten - vad tyst och fint optimusbrännare (med båt/hatt brännaren el. cobra-brännaren) går i jämförelse med vilken MF-kopprännare som helst av modernt snitt...

Skulle Optimus mot all förmodan utveckla en liknande tyst MF-brännare med hatt och samma fina regler-egenskaper som Novan har så skulle jag vara bland de första att ställa mig i kön för att köpa (men de har väl ingen utveckling kvar längre, om det går som det brukar göra med företag som blir uppköpta) Hatten behöver ju inte nödvändigtvis göras i massiv mässing som i de gamla brännarna utan dras i rostfri plåt och kanske enkelt släppas ned i redan existerande koppbrännare utan allt för mycket extra vikt.
Torbjörn, jag tror du är i princip bönhörd. Jag har de senaste dagarna hållit på och experimenterat med mitt nyinköpta Optimus Polaris Optifuel - och kombinerat med en PolarDawg2 tystbrännarhatt (3D-utskriven i rostfritt och brons) så blir det vad du önskade för din gamla Nova... Det tunga hindret är väl prisnivån de lagt brännaren på, resten verkar i princip vara helt rätt. Polaris har reglerventil nere vid brännaren (som de "riktiga" gamla Optimusbrännarna och även Nova, men inte Nova+) OCH en reglerbar av-/på-ventil uppe på pumpen. (Pumpen är i metall, inte i plastic fantastic - och har ett riktigt pumpläder, inte en O-ring.) Läs mer om mina bränsleprov nederst...

Bensin är sjukt otrevligt, speciellt vid -25 då man bara behöver komma i närheten av köket med tändtickan
så sprängs nästan hela absiden...
Det är mitt största skäl att främst hålla mig till fotogenlika bränslen!
... Det är möjligt att jag blivit grundlurad för att jag och likasinnade inte ska komma och tigga lite flygfotogen till våra fotogenkök. ... Rätta mig om jag har fel, för jag kan ha blivit grundlurad bara för att jag inte ska tigga lite (sådär 1 liter) flygfotogen. Per
Per, om du kontaktar mig direkt så kan vi ordna lite flygfotogen. Jag har fått några hektoliter över...

OK...
Texten jag skulle skriva, innan jag tänkte om och besvarade ovanstående först. Jag avser att pilla ihop ett Trangiakök uppbyggt kring ett Optimus Polaris - som ska få ersätta mitt snart 30-åriga KAP Arctic: Och nu har jag proveldat Polarisen med en massa olika bränslen...

Försörjning var från Optimus mellanstora (450ml-) flaska fylld med vardera 2 dl av aktuellt bränsle. 40 pumptag och högsta möjliga pådrag, så nära fullt som det gick att komma utan att den började spotta vätskeflamning... Ungefär 0-gradigt ute, och förvärmt med så mycket OK/Q8 "Röd etanol" som det alls rymdes i förvärmarskålen - och lite till som rann ut på stålplåten under...

Kortfattad slutsats: Polarisbrännaren går klart bäst på fotogenlika bränslen!

Och skillnaden mellan Lysfotogen, Jet-A1, EcoPar och Handelsdiesel var mest hur det ev. luktade "bränd fotogen". De brann rätt lika, med små tunna gula flamtoppar för allihop. Intensivast "fotogenluktade" nog Jet-A1, tätt följt av Handels-diesel därefter Lysfotogen och klart sist var EcoPar som inte luktade något speciellt alls. Men: EcoPar hade mest gula flamspetsar, sannolikt beroende på den relativt höga flampunkten för det syntetdieselbränslet, en bit under 100 grader C...

Alkylatbensin upplevdes som sämre än fotogenbränslen ur effektsynpunkt, där var flammorna inte lika kraftiga, ljudet var lägre osv - men funktionen var jämn och stabil. Så om man kräver av sin brännare att den ska förvärmas med sitt eget bränsle ur tanken så är bensin bränslet att välja - om man står ut med den avsevärt högre risknivån vintertid iom bensinens högre antändningsrisk med sin flampunkt ~80 grader C lägre än för fotogenbränslena...

Likadant med Campinggasol, den var sämre än fotogenbränslena ur ren effektsynpunkt i Polarisen - men flammorna var (naturligtvis!) helt utan minsta antydan till några gula toppar, även körd med inverterad gasbehållare stående på den "Vega-liknande" foten... Provade både med blandad gasol och med ren butan - ingen noterbar skillnad. (Jag kunde inte prova med ren propan, slangen var för kort för att säkert nå ner till min lilla adapter mellan POL och Lindal, även med brännaren stående direkt ovanpå AGA PC5:an...) Så gasol är nog valet när det ska vara enkelt i livet... Men då är en vanlig GB74-brännare sååå mycket lättare i Trangian...

Jag provade (naturligtvis!) även att köra ett försök med Rödsprit, bara för att ha gjort det (trots att det i instruktionsboken noga noteras att Polaris är avsedd för petroleumbaserade bränslen, inte för alkoholbaserade bränslen) - och det fungerar inte alls! Det blir alldeles för mager bränsle/luft-blandning, så flamman tänds inte ens när "stödeldningen" från den falnande förvärmningen försvinner. Etanol är alltså inte ens möjligt som nödfallsbränsle i ett Polaris...

Mitt konstaterande så här långt är att om bränsleslangen hade varit ungefär 1 decimeter längre - så hade Polaris varit ett ännu mycket bättre kök, som det nu är så är det omöjligt att "efterpumpa" utan att riskera att rubba själva brännaren / köket... Mitt KAP Arctic är klart bättre ur denna synvinkel - eftersom Gunnar Finn använde en längre, och mycket mjukare, slang samt en stående bränsleflaska...

Det ska bli intressant att se hur funktionellt nära jag kan komma Gunnar Finns kökslösning när jag fått tystbrännarhatten levererad (så här långt har jag bara lyriska kommentarer från andra att lita till) och lyckats få till en bra tändränna ner i Trangiakoppen. Jag inväntar även ett nytt Trangiakök för det här bygget, ett 25 i ULHA, versionen med den mörka toningen. Jag ville inte kapa ytterligare hål i Arcticet för Polarisens pådragsspak, den kommer ju ut på annan plats än där KAP placerade sina extra håltagningar för Optimus 207-brännaren. Det får allt räcka med mitt egentillverkade hål för slangen till GB74-an som redan sitter där...
/Odd
 
När vi nu är inne på det här med bensin / fotogen igen:

Torbjörn, jag tror du är i princip bönhörd. Jag har de senaste dagarna hållit på och experimenterat med mitt nyinköpta Optimus Polaris Optifuel - och kombinerat med en PolarDawg2 tystbrännarhatt (3D-utskriven i rostfritt och brons) så blir det vad du önskade för din gamla Nova... Det tunga hindret är väl prisnivån de lagt brännaren på, resten verkar i princip vara helt rätt. Polaris har reglerventil nere vid brännaren (som de "riktiga" gamla Optimusbrännarna och även Nova, men inte Nova+) OCH en reglerbar av-/på-ventil uppe på pumpen. (Pumpen är i metall, inte i plastic fantastic - och har ett riktigt pumpläder, inte en O-ring.) Läs mer om mina bränsleprov nederst...



Det är mitt största skäl att främst hålla mig till fotogenlika bränslen!

Per, om du kontaktar mig direkt så kan vi ordna lite flygfotogen. Jag har fått några hektoliter över...



OK...

Texten jag skulle skriva, innan jag tänkte om och besvarade ovanstående först. Jag avser att pilla ihop ett Trangiakök uppbyggt kring ett Optimus Polaris - som ska få ersätta mitt snart 30-åriga KAP Arctic: Och nu har jag proveldat Polarisen med en massa olika bränslen...



Försörjning var från Optimus mellanstora (450ml-) flaska fylld med vardera 2 dl av aktuellt bränsle. 40 pumptag och högsta möjliga pådrag, så nära fullt som det gick att komma utan att den började spotta vätskeflamning... Ungefär 0-gradigt ute, och förvärmt med så mycket OK/Q8 "Röd etanol" som det alls rymdes i förvärmarskålen - och lite till som rann ut på stålplåten under...



Kortfattad slutsats: Polarisbrännaren går klart bäst på fotogenlika bränslen!



Och skillnaden mellan Lysfotogen, Jet-A1, EcoPar och Handelsdiesel var mest hur det ev. luktade "bränd fotogen". De brann rätt lika, med små tunna gula flamtoppar för allihop. Intensivast "fotogenluktade" nog Jet-A1, tätt följt av Handels-diesel därefter Lysfotogen och klart sist var EcoPar som inte luktade något speciellt alls. Men: EcoPar hade mest gula flamspetsar, sannolikt beroende på den relativt höga flampunkten för det syntetdieselbränslet, en bit under 100 grader C...



Alkylatbensin upplevdes som sämre än fotogenbränslen ur effektsynpunkt, där var flammorna inte lika kraftiga, ljudet var lägre osv - men funktionen var jämn och stabil. Så om man kräver av sin brännare att den ska förvärmas med sitt eget bränsle ur tanken så är bensin bränslet att välja - om man står ut med den avsevärt högre risknivån vintertid iom bensinens högre antändningsrisk med sin flampunkt ~80 grader C lägre än för fotogenbränslena...



Likadant med Campinggasol, den var sämre än fotogenbränslena ur ren effektsynpunkt i Polarisen - men flammorna var (naturligtvis!) helt utan minsta antydan till några gula toppar, även körd med inverterad gasbehållare stående på den "Vega-liknande" foten... Provade både med blandad gasol och med ren butan - ingen noterbar skillnad. (Jag kunde inte prova med ren propan, slangen var för kort för att säkert nå ner till min lilla adapter mellan POL och Lindal, även med brännaren stående direkt ovanpå AGA PC5:an...) Så gasol är nog valet när det ska vara enkelt i livet... Men då är en vanlig GB74-brännare sååå mycket lättare i Trangian...



Jag provade (naturligtvis!) även att köra ett försök med Rödsprit, bara för att ha gjort det (trots att det i instruktionsboken noga noteras att Polaris är avsedd för petroleumbaserade bränslen, inte för alkoholbaserade bränslen) - och det fungerar inte alls! Det blir alldeles för mager bränsle/luft-blandning, så flamman tänds inte ens när "stödeldningen" från den falnande förvärmningen försvinner. Etanol är alltså inte ens möjligt som nödfallsbränsle i ett Polaris...



Mitt konstaterande så här långt är att om bränsleslangen hade varit ungefär 1 decimeter längre - så hade Polaris varit ett ännu mycket bättre kök, som det nu är så är det omöjligt att "efterpumpa" utan att riskera att rubba själva brännaren / köket... Mitt KAP Arctic är klart bättre ur denna synvinkel - eftersom Gunnar Finn använde en längre, och mycket mjukare, slang samt en stående bränsleflaska...



Det ska bli intressant att se hur funktionellt nära jag kan komma Gunnar Finns kökslösning när jag fått tystbrännarhatten levererad (så här långt har jag bara lyriska kommentarer från andra att lita till) och lyckats få till en bra tändränna ner i Trangiakoppen. Jag inväntar även ett nytt Trangiakök för det här bygget, ett 25 i ULHA, versionen med den mörka toningen. Jag ville inte kapa ytterligare hål i Arcticet för Polarisens pådragsspak, den kommer ju ut på annan plats än där KAP placerade sina extra håltagningar för Optimus 207-brännaren. Det får allt räcka med mitt egentillverkade hål för slangen till GB74-an som redan sitter där...

/Odd

Väldigt spännande! Har du några bilder på "alkoholrännan"..?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Väldigt spännande! Har du några bilder på "alkoholrännan"..?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ja
- när du lärt dig korta ner citaten till endast det som avses citeras och inte reflexmässigt hela inlägget
- dessutom av någon outgrundlig onödig anledning citerat med dubblerade styckematningar.
Editera dina inlägg! Alla vill inte genomlida hela mitt inlägg en gång till,
och speciellt inte när det står omedelbart före din oneliner...

Och varför denna ständiga reklam för Tapatalk Inc i Santa Monica? Är du delägare, eller?
/Odd
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips