Bensin vs Lysfotogen

Det här har ju ältats några gånger (som rätt mycket annat) på utsidan. Jag undrar om någon verkligen har haft problem med riktig lysfotogen som uppfyller svensk standard (som säkert idag är ersatt med en EN-standard istället? Hittills har jag kört med OK, OKQ8 och en rad suspekta dunkar inhandlade i de flesta lågpriskedjorna och det har aldrig varit något problem med kyla. Men jag har alltid kollat just om de är standardmärkta.

Standarden specar ju sån't som renhet etc så det borde ju rimligen säga mer än just ett varumärke som förändrats över tiden.

Paraffin (fulfotogen) vet jag av egen erfarenhet att det skapar problem. Det är därför jag har bomull som filter när jag skulle fixa det i fält. Sedan visade sig att mina Novor går bättre med med bomullsfilter men det är en annan historia.

/Tommy

Problemet med standardmärkning på billiga "skit-märken" är väl att de ligger precis på gränsen för att kunna vara så billiga som möjligt.
Lägg till variation i batcharna och du får en del som ligger över och en del som ligger under. Även om vissa ligger under gränsen kanske de flesta inte ger problem förrän vid riktigt stark kyla men det är ju svårt att veta i förväg, och det är ju i riktigt stark kyla som man är som mest beroende av fungerande kök =)

Kul observation angående filter i Nova.
När jag (i somras) skulle serva mitt Nova i förebyggande syfte (efter 7-8 år av servicefritt bruk) började det trassla något förbannat. Jag bytte tillbaka till det gamla filtret och fick något bättre resultat, men inte bra. Nu kör jag utan filter, och köket går som en skållad råtta.
Det som eventuellt kan ta sig förbi silen i slangen är lätt att får bort med rensnålen, och att riva hela köket tar bara ett par minuter om det skulle vara så.
Då kör jag på bensin. Kör man på fotogen kan det nog vara en bra idé att ha filtret, ifall att man får parrafinutfällning..
 
Tämj "råttan"?

Jag tror också att de "nyare" filtren är skit.

Mina kök går bättre med lite bomull som filter. Framförallt jämnare. Så du kanske skulle prova att tämja råttan? Det ska vara en mycket liten lös tuss - den sväller. Jag har bomullsfilter i både pump och i själva köket. En bomullstops räcker till flera kök.

/Tommy
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kör man på fotogen kan det nog vara en bra idé att ha filtret, ifall att man får parrafinutfällning..

Just i det läget med fotogen och stark kyla så är det motiverat att _inte_ ha några filter alls i köket då just paraffinutfällning har en otrolig förmåga att korka igen även helt nya filters porer väldigt snabbt och utan att det syns övh. och där mår det bra att bränslet kommer in även med fasta paraffinpartiklar in i kökets varma del så att det löses upp i övriga bränslet igen av hettan och förgasas tillsammans med resten av bränslet.

om det är mycket skräp och partiklar i bränslet så är det bättre att göra en lös 'strumpa' kring sugslangens inlopp av tyg, wettexduk eller annat finmaskigt så att det är ordenlig yta och långsam genompassage innan det sugs in i slangen/röret
 
Pratade med OKQ8 nyss och de hade 4-takts Alkylatbensin (Ultima) på pump för 17,91 per liter samt på 4 l dunk för 165-170:-. Billigare än fulfotogen. Nu blir det iväg med dunken...
 
Jag har hängt med på diverse bränsle-trådar här på forumet, och en meta-analys ger vid handen att de flesta problem med dålig effekt hör ihop med fotogen eller andra paraffinbränslen. Samtidigt verkar det vara få som har problem med bensin - alkylat eller "kemiskt ren".

Själv har jag valt alkylatbensin till mitt Nova mest pga att det dunstar bort om/när man spiller och att jag slipper byta bränsle till vinterturer.

Så vad är POÄNGEN med paraffinbränslen? Alltså vad missar jag/vi som använder bensin?
 
På vilket sätt är bensin otrevligt vintertid? Det har jag i alla fall aldrig märkt.
/Niklas

För att bensin har en flampunkt* på ca -40C, vilket uttryckt i enkla ord innebär att gasblandningen mellan bensinen och luftsyret lättare blir explosiv vid låga temperaturer. Om jag inte minns fel ligger optimum kring -30C, då bensinen ger ifrån sig maximalt med ångor utan att göra blandningen för fet.
Omvänt blir gasblandningen lätt för "fet" sommartid, varpå den är svår att få explosiv.

I praktiken innebär detta att det är enkelt att ta sig själv av daga om man vill tända sitt bensinkök i ett någorlunda slutet utrymme, t.ex. en absid. Man märker av detta redan om man monterar brännaren i ett trangia. Hela vindskyddet fylls blixtsnabbt med korrekt gasblandning, och tändningen blir betydligt mer effektfull än vid sommarbruk.
Gasblandningen "rinner" lätt iväg till lägsta punkt om det är vindstilla, vilket är otrevligt om man sitter över en liten grop och tar för lång tid på sig att tända.

Fotogen har en flampunkt på ca +50C, och kan under denna temperatur aldrig bilda en explosiv blandning. Detta är också förklaringen till att fotogen är mycket svår att tända utan veke.




*Minimitemperaturen då bränslet börjar ge ifrån sig ångor som kan antändas med öppen låga.
 
För att bensin har en flampunkt* på ca -40C, vilket uttryckt i enkla ord innebär att gasblandningen mellan bensinen och luftsyret lättare blir explosiv vid låga temperaturer. Om jag inte minns fel ligger optimum kring -30C, då bensinen ger ifrån sig maximalt med ångor utan att göra blandningen för fet.
Omvänt blir gasblandningen lätt för "fet" sommartid, varpå den är svår att få explosiv.

I praktiken innebär detta att det är enkelt att ta sig själv av daga om man vill tända sitt bensinkök i ett någorlunda slutet utrymme, t.ex. en absid. Man märker av detta redan om man monterar brännaren i ett trangia. Hela vindskyddet fylls blixtsnabbt med korrekt gasblandning, och tändningen blir betydligt mer effektfull än vid sommarbruk.
Gasblandningen "rinner" lätt iväg till lägsta punkt om det är vindstilla, vilket är otrevligt om man sitter över en liten grop och tar för lång tid på sig att tända.

Fotogen har en flampunkt på ca +50C, och kan under denna temperatur aldrig bilda en explosiv blandning. Detta är också förklaringen till att fotogen är mycket svår att tända utan veke.


*Minimitemperaturen då bränslet börjar ge ifrån sig ångor som kan antändas med öppen låga.

Jaha, där ser man. Själv använder jag ogärna kök när det är kallare än ca 10 minus, men andra är kanske hårdare på den punkten. :)
/Niklas
 
Man märker av detta redan om man monterar brännaren i ett trangia. Hela vindskyddet fylls blixtsnabbt med korrekt gasblandning, och tändningen blir betydligt mer effektfull än vid sommarbruk.
Gasblandningen "rinner" lätt iväg till lägsta punkt om det är vindstilla, vilket är otrevligt om man sitter över en liten grop och tar för lång tid på sig att tända.

Det var som fasen, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Jag trodde det var tvärt om - alltså att fotogen riskerar utfällning och är FÖR svårt att tända i många minusgrader.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips