Bekväm sele, långa häng

Tjena,
dags att skaffa ny sele och jag är på jakt efter en bekväm sådan!
Jag hänger rätt länge då jag bygger leder inomhus samt gör längre turer. Finns det några bra tips här bland alla ärade utsidan medlemmar?
Nyckelegenskaper:
- Sele som inte klämmer familjepaketet och som inte stryper blodtillförseln till benen efter långt häng
-stela utrustningsöglor

Tack på förhand

Yates Bigwall selen faller på att den inga har stela utrustningsöglor. Kan du tänka dig byta bort dem är det helt klart en sele som är värd att fundera på... Jag har haft en Yates Shield som jag var mycket nöjd med och Bigwall selen ska vara snäppet bekvämare.

Nackdelen är väll att det blir svårt att pröva då inga säljer dem i Sverige.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag bygger också en del leder och det gör jag med min petzl corax. Tycker det funkar bra. Men då hänger jag inte mer än kanske max 1h i sträck som som vanligast, nån enstaka gång har det väl närmat sig 2h men då har jag testat lite moves och häng på väggen för att få tillbaka cirkulationen. Jag tror den borde vara vad du letar efter, lagom breda rygg/benslingor, dock inte stela utrustningsslingor

Petzl Corax var faktiskt en sele jag använde på scandinavian outdoor event i helgen vilket fungerade bra för instruerande i reppelering en längre stund. Kanske får bli en sådan då priset var trevligt också!
Tack för tipsen gott folk.

Instruerande i reppellering?? Låter otrevligt!

Nä förlåt, ingen gillar en språkpolis..

Sittplanka är svaret! Inte stor och otymplig sele, enligt min erfarenhet. Alla selar stryper låren mer eller mindre. En sittplanka gör man bäst själv av en bit lätt och stark formplyfa och lite rep.

Instruerande i reppellering?? Låter otrevligt!

Nä förlåt, ingen gillar en språkpolis..

Sittplanka är svaret! Inte stor och otymplig sele, enligt min erfarenhet. Alla selar stryper låren mer eller mindre. En sittplanka gör man bäst själv av en bit lätt och stark formplyfa och lite rep.

Hehe ber om ursäkt, Rappellering/repfirning menar jag såklart!
Ska nog börja kika in en sittplanka (bygga en såklart)!

Alltid kul och tillfredsställande att göra något själv!

Så här ser min ut. Enkel men effektiv och framför allt billig. Formplyfa (som man använder vid gjutning) är lätt, stark och suger inte åt sig vatten. Har använt den mycket vid olika typ av montage- och renoveringsjobb hängades i rep. Klipper man de två karbinerna i repbromsens karbin avlastas selen totalt och man kan fokusera på jobbet!

Bilagor

• IMG_0183.jpg
    IMG_0183.jpg
    30 KB · Visningar: 817
Ett tips till...

:)
Petzl Corax var faktiskt en sele jag använde på scandinavian outdoor event i helgen vilket fungerade bra för instruerande i reppelering en längre stund. Kanske får bli en sådan då priset var trevligt också!
Tack för tipsen gott folk.

Jag har Petzl Calidris till längre turer på is och klippa, bekvämare än Corax (har även en sådan) enligt min mening. Med stela materialslingor fram, stora mjuka bak, brett midjebälte i ryggen och breda benslingor. Bästa jag provat hittills.

Ciao!

Uffe

Har också Corax och har inte klämt nått i den! :p Tycker den sitter bra.
men hur den är att hänga i länge kan ja inte svara på

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips