Behöver hjälp med att banta utrrustningen!!

Hej,
Ja är en van vandrare men en smått ovan lättviktspackare. Just nu håller ja på o planerar inför en fjällvandring med min polare. Det blir 2 veckor i sarek vilket betyder mycket och tung mat att bära. Därför kommer all annan packning behövas dras ner. Så här har ja min nuvarande utrustningslista. Det vore kul om nån ville dela lite erfarenhet om vad ja borde fokusera på att få ner i vikt eller helt enkelt ta bort.

Kläder Vikt i gram
Fjällräven byxor 600
Bälte 125
Flanell skjorta 270
Skjorts 335
T-shirt 150
Sport T-shirt 120
Långärmad Sport T-shirt120-160
3 Sockar 3∙95= 285
3 Strumpor 3∙40 = 120
Keps 75
Skinnhandskar 125
Flis alt: 1 grå 470
alt: 2 miletär 625
Skaljacka 1200
Regnjacka 535
Regnbyxer 375
Kängor 2∙1040=2080
Sandaler 2∙350=700
Mössa 60
Underställströja 285
Underställsbyxer 222
5 Kalsonger 5∙90=450

Utrustning
Handduk 175
Solglasögon 40
Sovsäck 1050
Kniv 150
1:sta förband 65
5 Packpåsar 25∙5=125
Plastpåsar -
Pengar -
Ryggsäck 3000
Liggunderlag 305
Tandborste i påse 20
Matkåsa 90
Drickkåsa 65
Kamera -
Tändare 20
Mobil 110
Karta 100
Spork 10
skavsårstejp 50
silvertejp 50
Ryggsäck 3100


Gemensamt
3 stora gas burkar 3∙450 = 1350
Mellan gas burk 220
2 trianga kastruller 2∙125 = 250
Trianga ställning/vindskydd400
Trianga stekpanna 200
Trianga gripklo 50
Trianga brännare 200
spork 10
spännband 50
penna 20
myggmedel 100
2 rullar Toapapper 2∙100 = 200
Tält 3000

Med tanke på att det gemensamma delas på två och endel kläder bärs på kroppen under vandringen ligger tyngden teoretiskt sätt på 16kg+mat+okända vikter(kamera, böcker..). Det blir endel i slutändan så alla synpunkter uppskattas. Ha de gött!
MVH Emil
 
Plocka bort en del...

Hej!

Min syn på din utrustning är följande:
Byt ut fjällrävenbyxan och kortbyxan till en byxa med avtagbara ben, -335 g
Ta bort flanellstjortan och 2 T-shirt, långärmad syntet räcker (du har underställ som reserv), -540 g
Du borde klara dig på 2 sockar och 2 strumpor, -135 g
Ta fleecjackan, lättare alternativ
Skippa skaljackan (du har ju regnjackan, alt köp en lägg vindjacka (under 200 g), -1200 g
Byt ev. ut regnstället till ett från ITAB med en vikt på 488 gram, -422 g
Behöver du 5 par kalsonger?
Handduk, ta en mindre

Jag noterar att det finns två ryggsäcker, förmodar att du bara ska ha en med dig?

Utifrån detta kan du enkelt spara 2632 g, det kommer att kännas...
 
Några saker som jag tycker verkar mycket..

KLÄDER:
3 st t-shirts : hade jag ersatt med 1-2 underställströjor i ull
3 sockar, 3 strumpor : behöver du så många? tvätta!
Skaljacka + regnjacka? : Ersätter inte skaljackan regnjackan? Alternativt lämna skaljackan, som var hiskeligt tung (min väger ca 450g och är ingen lättviktsjacka).
sandaler : kan du klara dig utan eller lättare alternativ?
5 kalsonger : återigen, tvätta!
shorts : 335g låter tungt för ett par shorts
flanellskjorta : tungt bara för en skjorta

UTRUSTNING:

För det första har du listat ryggsäck två gånger. Finns även lättare alternativ men då får du ju spendera pengar.
Kniv : en fällkniv på 50g räcker i Sarek tycker jag
matkåsa+drickkåsa : jag lagar och äter direkt ur kokkärlet (alltså ingen matkåsa)

GEMENSAMT
3 stora gasflaskor + 1 mellan är mycket tycker jag. Jag och en kompis hade 4 st mellan (220g) under 2 v i Sarek förra september men då körde vi ju inga långkok.
Trangiat är inte det lättaste av kök. Sommartid använder jag en pocket rocket och det funkar att dela på även om man är två. Sen var sin kastrull och man kommer lätt till runt 200-250g/pers för köksutrustningen.
F ö ställer jag mig spontant undrande till vikten på kastrullerna, är de så lätta? Jag har en liten msr titankastrull och den väger runt 125g.
Stekpanna? Om ni inte ska steka något så finns lättare alt att ha som lock.

Det var några små synpunkter. Finns mer att göra om man vill spendera lite pengar också. :)

/D
 
Utöver de saker som andra kommenterat:

Bälte 125

Tungt! Byt till nåt lättare om nu inte bältet har nån mer funktion. Typ en spännrem med plastspänne.

Skinnhandskar 125

Varför dessa? Ett par vantar ger oftast mer värme för vikten.

Flis alt: 1 grå 470
alt: 2 miletär 625

Är de lika varma?


Skaljacka 1200
Regnjacka 535

Vad klarar skaljackan som inte två regnjackor klarar? (Den väger ju mer än två regnjackor.)


Underställströja 285

Du har alltså totalt fyra "undertröjor" med dig. En grundregel brukar vara att man ska kunna sätta på sig alla kläder man har med sig, samtidigt.

2 rullar Toapapper 2∙100 = 200

Ska ni vandra eller ska ni sitta på dass? :)
 
Kanske naturligt...

Ryggsäcken lät tung...

Med en brasklapp för att jag inte vet vad det är för säck vid snackar om men om nu killen skall vara ute med två veckors förnödenheter på ryggen kan det nog vara motiverat med en lite större säck med ett genomarbetat bärsystem.

För en så lång tur kanske ett bensinkök som ger en lägre bränslevikt kan vara en ide?

Kniven kan förslagsvis ersättas med ett litet multiverktyg som ni dessutom kan dela på.

Annars har du fått många kloka råd.

Uffe
 
tackar

tack för alla inlägg som kommit redan nu. När man tänker efter så är det faktiskt endel man kan plocka bort. Det är kanske mest skaljackan, som varit min trogne vän i 4 år, som det reagerats mest på så den ska åtminstonde bytas ut om inte tas bort, vilket är mest troligt. Ja ska leta reda på bättre vikt val när det gäller handskar, bälte, sandaler(ja vill inte vada med kängorna eftersom de aldrig torkar och barfota kan gå illa). Som jag nämnde ovan så är ryggsäcken en ny haglöfs com borde väga lite i förhållande till vandringsgynnande, jag kan också tilläga att jag är väldigt nöjd med den.
Jag har ofta en tendens att ta med lite extra ifall att det skulle behövas men ja ska försöka dra ner på tröjer, strumper, toapapper och dylikt. Även om det står på listan ska ja inte ha med två ryggsäckar och när vi är inne på skrivfel vill jag meddela att kastrull vikten är fel, det ska vara 155g per kastrul. Angående flanellskjortan så vill jag försvara med att det är faktiskt semester. När vi kommit fram till slutdestinationen för dagen och tältet ska sättas upp, mat lagas och sedan en lite bokläsningsstund ska äga rum så är de himlans skönt att byta till lite bomullstyg, även om det andas mindre än en sten.

Tack för alla inlägg! Alla synpunkter tas i akt. :)

MVH Emil
 
Mycket kläder är det ju, men det har ju redan påpekats.

Dina tre stora väger ju 5,8 kg eller så. Som vanligt är det de tunga sakerna som är mest viktbesparande att åtgärda. Satsa på 3 för 3 samt viktbesparing på kläderna så blir du av med rejält många kilon:
http://www.fjaderlatt.se/2007/04/3-fr-3-radikal-viktminskning.html

Första gången jag sett en spork som gemensam utrustning :)

Jörgen

Borde ja satsa på en ny sovsäck eller var det mest ryggsäcken du syftade på? :)

Jo men den sporken är till matlagning när båda de andra två "personliga" sporkarna används. detta händer bara ibland så den hänger nog inte med. :)
 
Lättare tält och ryggsäck

Ett tält på 3kg är tungt för två. Om pengar inte är ett problem kanske ett Hilleberg Nallo 2 kan vara något. Det sparar ju ca 900g i ett nafs. För de lite mer spartanskt lagda kan ni spara nästan 2kg genom att använda Tarp-tält t ex, SIx Moon Designs Lunar Duo. De har 20% rea just nu. Inklusive frakt och tull blir det mindre än hälften av vad ett Hilleberg kostar. Det kräver dock lite mer aktsamhet vad gäller vind vid val av tältplats. Lite kondens får man också leva med.

Vad gäller ryggsäckar för tyngre laster så rekommenderar Backpackinglight t ex Golite Quest. Denna säck är robust och sägs bära runt 18kg bekvämt. Den är också relativt billig. Även om ni kommer över 18kg kan det vara värt att lida lite (observera lite inte mycket.) de första dagarna för att spara 1,5kg i totalvikt. Jag tycker iallafall definitivt att ni kan spara minst 1kg på ryggsäcken.

Jag vill också sjunga lättviktskökens lov. Min PocketRocket har fungerat utmärkt. Jag kommer nog aldrig att använda trangia igen. Det går nästan alltid att improvisera ett bra vindskydd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.