Behöver hjälp med att banta utrrustningen!!

Bpl ?

På BPL nyligen gjorde Chris Townsend en genomgång av lätta ryggsäckar för tunga laster. Slutsatsen av detta är att man inte längre behöver välja mellan en traditionell ryggsäck som är bekväm men tung och en ryggsäck som är lätt men obekväm vid tyngre laster. De ryggsäckar han har testat visar att om man inte tänker bära mer än 25-27 kg så klarar man sig med en ryggsäck som väger max 2 kg.

Osprey har också kommit med en ny linje verkligt lätta "fullvärdiga" ryggsäckar med intern ram som inte väger mycket mer än ett kilo och som får lysande recensioner i BPL. Serien kallas Exos.

Jörgen

Jörgen, vad är BPL ??

junioren
 
Klart du inte skall klippa i din nya rygga;)

Men min erfarenhet säger: packa i små täta kollin i stället för ett stort.

hellre packa ombyte i flera komprimerade fryspåsar eller drybag´s än att ha ett tungt regnskydd utanpå. Om du vid vad halkar hjälper inte regnskyddet, men det gör ju dessa små kollin. Samma om du vid hellregn skall rota i säcken.

Jo, men det tunga regnskyddet är bra om man inte vill ha en dygnsur rygga, vatten väger. Och vissa saker bör man under alla omständigheter packa vattensäkert, t.ex ombyte, förstärkningsplagg och sovsäck.


peter
 
Jo, men det tunga regnskyddet är bra om man inte vill ha en dygnsur rygga, vatten väger. Och vissa saker bör man under alla omständigheter packa vattensäkert, t.ex ombyte, förstärkningsplagg och sovsäck.


peter

Från huthyfs.com:

"Medan lättviktstänkandet har slagit igenom i många av friluftslivets små detaljer är det än idag svårt att hitta lagom lätta, lagom stora, ryggsäckar med lagom bärkomfort. Min Northface Prophet väger 1.8 kg, sitter mycket bra och har bekväma spännen i sidorna, för tält och madrass. Men den läcker och suger åt sig! På en tretimmars testtur hemma i ihållande regn tog säcken åt sig 400 gram, och nästan lika mycket hittade in i den.

Nu har jag använt den på 6 turer, c:a 100 dagar, utan problem, därför att jag haft tur med vädret. Senaste versionen väger 1.6 kg och jag tillråder köp endast i kombination med ett mycket lätt överdrag, samt vattentäta påsar av märket Sea-to-Summit för känsliga detaljer - sovsäck, kläder, kartor. En vattentät påse, 13 liter, väger mindre än sovsäckens kompressionspåse, väl att märka. Jag anser dock att det är skandal att det ska vara så svårt att få tag i 65-literssäckar kring 1.5 kg."


Efer testet har jag impregnerat säcken ett par gånger, vilket förmodligen förändrar en del.
 
Bra säck! Jag har en kompis som har en nimbus meridian och själv har jag en nimbus ozone. Jag upplever min säck som något rymligare tack vare rullocket och den är dessutom något lättare (och billigare).

Två veckors Sarekpackning inkl mina kamerapryttlar gick ner förra året men då hade jag tältet i en packpåse ovanpå säcken vilket ju inte är några problem. Viktmässigt pallar den över 20 kg om man har behov av det (vilket jag har ibland). För tyngre laster så är dock bärsystemet inte det bekvämaste och helst ska man nog hålla sig under 18 kg.

Kan inte mer än hålla med er och föregående inlägg om Nimbus Meridian. Använde Nimbus i tre veckor i Pyreneerna i somras...Nöjd hursomhelst... Har också skrivit en recension om den här på Utsidan.
 
Regnskydd, en pryl som "någon" tjänar på?

Måste bara kommentera det här med regnskydd!
Om regnskyddet skulle fungera så bra som vissa propagerar för? Hur kan det då komma sig att det säljs en massa drybags/vattentätasäckar/packsäckar?!

Min erfarenhet
Har varit med om att sovsäcken blev blöt trots vanlig plastpåse + regnskydd!
Alltså sovsäcken blev blöt trots: en kompressionspåse (Haglöfs Boa M) + i kraftig stor plastpåse + i ryggsäcken (Berghaus Vulcan, ny impregnerad med Nikwax Gear Proof) + Haglöfs Regnskydd L.

Min slutsats: Lämna regnskydd hemma och packa det som inte får bli blött i drybags, ryggsäcken blir blöt i alla fall + regnskyddet är ett bök att få på /av i blåst + regnskyddet utgör ibland extra mycket vindfång!

Konklusion
Om det är "någon" som tjänar på regnskydd så är det friluftsbutikerna som säljer dem, alternativt ryggsäcks tillverkaren som använder dem som försäljnings argument!
/Johan
 
Jaha,,,min sovsäck klarade ösregn i 3-4 timmar liggandes i en stor påse, på en trädgårdsstol,, kanske var hål i din påse?
 
Kanske det inte var i fjällen din stol stod?

Jaha,,,min sovsäck klarade ösregn i 3-4 timmar liggandes i en stor påse, på en trädgårdsstol,, kanske var hål i din påse?

Ursäkta!
Skulle kanske skrivit att det vräkte ner kraftfullt regn och med motvind om ca: 6-8 m/s i medelvind och upptill kanske 12-15 m/s i kastbyarna. Det var säkert hål i min påse eftersom det var dag 7 på denna vandring. I vilket fall som helst, regnskydd och plastpåse må låta bra, men det räcker inte! När fjällvädret tar i lite, och det kunde ju tagit i riktigt ordentligt, det är ju då man behöver sina grejor torra! Efter denna incident köpte jag mig en vattentätsäck och jag ångra det inte, för jag har inte efter detta behövt sova i blöt sovsäck, i alla fall inte p.g.a. läckande fodral/plastpåse/regnskydd!
/J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.