Batterier till england på flyg

Jag ska till London och ska ta med mig en pannlampa som innehåller 2 st cr2032 batterier a 3 volt var och väger 3 g var.

Jag har googlat så mycket och sett olika svar att jag är nu förvirrad 😂
Blir också förvirrad av att flygbolaget kan ha en regel medans på transportstyrelsen står det en annan regel samt att landet man åker till kan ha andra regler. Så hur vet man om man får ta med sig batteriet?

Åker med norwegian där har de skrivit att lithiummetallhalten inte får överskrida 2 g men när jag googlar på lithiummetallhalt kommer ingenting fram, är lithiummetallhalt samma som vikten på batteriet?

Har även googlat på om man får ta med sig battrei till London men får bara info om olika pannlampor istället😂

Kort och gott någon som VET om man får ta med sig en pannlampa med 2 st cr2032 batterier på 3volt på 3 gram var till London?

Mobiltelefon- och surfplattebatterier innehåller vanligen lithium, och de får man ju ha med sig. I sammanhanget lär två CR2032 vara försumbara.

/Birger

Skumma regler som antagligen ingen följer upp ändå. En vanlig Laptop batteri med 60Wh innehåller redan 4.8gr lithium enligt google.
Sen är väl CR30xx batterier inte i scope överhuvudtaget, eftersom dessa regler avser Li Ion eller lithiumpolymer batterier som är laddningsbara.
Så dina CR30xx batterier kommer ingen bry sig om.

Märkligt att flygmyndighetern hänger upp sig på mångden metal?
Jag tycker man borde fokusera mer på hur mycket energi batteriet innehåller -det är ju det som potentiellt kan starta brand, även om Lithium sedan kan brinna varmt.
Då jag kollade upp min eldriva lavinryggsäck så var även denna under gränsen på vad som är tillåtet i handbagage men hade med mig papper på det ifall någon kontrollant skulle undra.
Däremot är det inte lika självklart att stoppa en powerbank elelr laptop i incheckat bagage om man ska följa reglerna, som jag minns dem. Bekräftas här:

Batteridrivna produkter och reservbatterier - Transportstyrelsen

/Patrik

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
CR2032 batterier har man ju I många prylar, ex bilnyckeln och jag har aldrig haft några problem att flyga med dem, så ta det lugnt och hoppas du får en trevlig resa:)

Man skiljer på litiummetallbatterier (ex CR20232, max 2g Li) och litiumjonbatterier (powerbanks, laptopbatterier etc., max 100Wh). CR2032 innehåller ~0.1g Li.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips