Val av batteri + ev solcellsladdare

Under hur lång tid fick laddaren verka? Hur kraftigt var batteriet som laddades?
Var solcellspanelen placerad i direkt solljus eller rådde disiga/molniga förhållanden?

Testade att ladda min Nexus 5 i direkt solljus, efter en kvart hade telefonens batteri bara ökat med 3 %, från 60 %.

( 2300 mAh är batteriet på).

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Oj då vill det till att hoppas på många soltimmar varje dag om det ska vara praktiskt användbart. Att ladda från 60% till 100% tar då uppskattningsvis ca 3,5 timmar. Att ladda ett tomt batteri till 100% tar ca 8,5 timmar.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Hur det har gått...

Jo, nu sommaren som gått så har jag klarat mig bra på dessa batterier till min utrustning som jag vill ha igång:

Två av dessa:
GP GL301 10400 mAh

Och en av denna:
Powerbank med ficklampa 5200 mAh

Har tills vidare skrotat planerna på en solcellsladdare,
är däremot intresserad av denna som man ska kunna sätta i ett vattendrag.

Har även bytt mobil till en strömsnålare & med utbytbart batteri, som jag alltid har med mig, även i vardagen.

Till nästa år får det bli nya vandringsskor & större ryggsäck (65 L var för lite) & en hammock med tarp.

Och en av denna:

Har tills vidare skrotat planerna på en solcellsladdare,
är däremot intresserad av denna som man ska kunna sätta i ett vattendrag.

En sådan är det enda vettiga nästan om man skall kunna fixa ström året runt , tänk på att du även en vindstilla -30 dag kan ordna ström om du hittar ett vattendrag och orkar knacka hål i isen.

Finns lite sådana produkter på marknaden

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips