Batteri typer i garmin 60csx

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Funkar inte!?

Har hört mig för lite bland kompisar ang. LADDNING av enhetens batterier medans dom sitter i.
Det ska tydligen vara mycket svårt att ladda batterierna om det inte finns en laddningsfunktion på själva enheten eller adapter kabeln (original). Så det återstår att få svar från Garmin på mitt mail angående om dom har nån lösning på att ladda enheten eller om det "bara" går att FÖRSÖRJA enheten med ström. Jag hoppas givetvis nån sitter inne med en lösning på detta och jag återkommer med svar om/när Garmin hört av sig!
Mvh, Kincop

GPS:en innehåller inga laddningskretsar, så det går alltså inte att ladda batterierna när de sitter i enheten.

Däremot förbrukar den ju såklart ingen ström från batterierna när den är ansluten till extern strömkälla.

Re: Funkar inte!?

Kincop; sa:
Det ska tydligen vara mycket svårt att ladda batterierna om det inte finns en laddningsfunktion på själva enheten eller adapter kabeln (original)
Inte bara svårt, det självklart fullkomligt omöjligt.

Garmin-enheter laddar aldrig enheter med standardbatterier, utan bara de där de har sina egna speciella batterier (t.ex. Quest och 276C).

Du efterfrågade en lösning för att slippa ha extra batterier med dig på hojen och om du strömförsörjer GPS:en så dras ju batterierna inte ur och de föreslagna alternativen löser alltså ditt problem.

Om du dessutom vill kunna ladda batterier får du väl ta med dig en snabbladdare. Det finns sådana som fungerar på 12 V också.

Ja

Det är nog inge problem heller eftersom GPSén inte verkar dra allt för mycket ström heller, och när man kan köra driften på MC/bil så klarar man sig utan problem.
/Stefan

Re: Re: Funkar inte!?

PR; sa:
Du efterfrågade en lösning för att slippa ha extra batterier med dig på hojen och om du strömförsörjer GPS:en så dras ju batterierna inte ur och de föreslagna alternativen löser alltså ditt problem.

Om du dessutom vill kunna ladda batterier får du väl ta med dig en snabbladdare. Det finns sådana som fungerar på 12 V också.

Ja, att jag var intresserad av att kunna ladda upp batterierna kanske var lika uppenbart som att jag missade att det var självklart omöjligt att enheten kunde ladda batterierna. Jag hade tänkt använda mig av denna GPS även när jag inte kör mc´n. Om jag enbart hade tänkt ha en gps för mc-bruk så hade jag nog köpt en helt annan. Vill kunna kila omkring i naturen EFTER en dagsetapp på hojjen när man är på långfärd.. och då är det bekvämt med en gps i okända marker.
En snabbladdare som funkar på 12v låter mycket intressant! Har du möjligtvis en länk?
Mvh, Kincop

Re: Re: Re: Funkar inte!?

Kincop; sa:
Ja, att jag var intresserad av att kunna ladda upp batterierna kanske var lika uppenbart som att jag missade att det var självklart omöjligt att enheten kunde ladda batterierna.
Om du läser din egen mening igen på vilken jag svarade självklart så förstår du förhoppningsvis svaret bättre. Om du ändå inte begriper är det nog bättre att vi släpper den bollen...

På denna sida verkar alla utom en laddare klara 12 V-drift (du kan eventuellt behöva köpa till en lös kabel):
http://www.gpbatteries-swe.com.hk/html/products/powerbank_premium.html

Dessutom har både Biltema och Clas Ohlson laddare för 12 V och det finns säkert ännu billigare på andra ställen.

Tackar!

Ja, att man är trög är väl härmed konstaterat och inte bara av mig själv..
Vill tacka för infon och länkarna som löste mina "problem" med att slippa släpa med mer batterier än nödvändigt!
Yours, K

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips