Batteri typer i garmin 60csx

Inställning för olika batterityper i 60csx, vad är det till för ?. Vad jag förstår så kan man ändå inte ladda batterierna via en extern strömkälla fast man har uppladdninsbara batterier insatta i den.
 
Antagligen för att batteriindikatorn ska via rätt. Laddningsbara batterier har lägre spänning
 
Jag tror inte den laddar. Det står inget om det i manualen i alla fall. Däremot så tar den ström från USB-porten i stället för från batterierna när den är ansluten.
 
På min 60CS går det att ställa in batterityperna alkaliska och NiMH, och det är säkert samma på 60CSx. Anledningen är att dessa batterier har olika urladdningsförlopp.

Ett nytt alkaliskt batteri har en spänning på 1,5 V, och när man använder det sjunker spänningen i jämn takt ner till någon stans strax under 1,0 V. När halva kapaciteten är förbrukad ligger spänningen alltså på omkring 1,25 V. (Siffrorna är hämtade ur mitt allt sämre minne, men de stämmer nog ganska bra.)

Ett nyladdat NiMH-batteri har en spänning på ca 1,25 V. Men till skillnad mot det alkaliska batteriet behåller den ungefär samma spänning under större delen av sin driftstid. Så när batteriet nästan är urladdat har det fortfarande en spänning på omkring 1,25 V.

Därför går det inte att använda samma metod för att mäta hur urladdade de olika batterityperna är. En mätare för alkaliska batterier skulle ju säga att ett nyladdat NiMH-batteri bara var halvfullt.

Ang. att ladda upp lösa batterier i apparaten kan man väl säga att ingen förnuftig tillverkare möjliggör det. Om det ändå går har tillverkaren nog lagt in någon form av hinder som gör att bara deras egna, uppladdningsbara batterierna får plats, eller utformat dem på något speciellt vis att apparaten kan skilja dem från vanliga batterier.

Det påstås att det finns risk att vanliga batterier exploderar om man försöker ladda upp dem. Jag har inte tyckt att jag har haft anledning att kolla om det är sant. (För många år sedan hade jag en kollega som hette Jocke, och han hade läst att det var risk att ägg exploderade i mikrovågsugnen. Han kollade, och det stämde. Det uppstod ett akut behov av ett omfattande rengöringsarbete i ugnen. Det satt äggrester precis överallt (och kanske också under allt).)

AndersLj
 
Jag hade fel, den drivs bara via PC/USB porten, laddar inte.
Helt rätt att man kan köra den utan batterier i när man kör mot PC/USB.
I bilen vet jag inte då jag inte har provat.
Eloserik
 
Jag har en adapter med USB-uttag till cigarettändaruttaget. Det är egentligen ett tillbehör till en kombinerad ladd- och synkkabel till en PDA, så att man kan ladda den i bilen, men det fungerar bra att spänningsförsörja 60CSx vis USB-kabeln från den också.
 
60CSx laddning vid mc färd?

haraldn; sa:
Jag har en adapter med USB-uttag till cigarettändaruttaget. Det är egentligen ett tillbehör till en kombinerad ladd- och synkkabel till en PDA, så att man kan ladda den i bilen, men det fungerar bra att spänningsförsörja 60CSx vis USB-kabeln från den också.

Snälla Harald!
Kan du lägga in en länk på denna adapter? Jag har frenetiskt försökt hitta en lösning på att slippa ha med extra batterier på långfärdstur med mc. Vad tror du om att detta funkar på just mc? Har tidigare haft pda monterat i Otterbox med extern (självständig) bluetooth gps (Garmin GPS10) på mc semester så jag är inte bortskämd med enkla lösningar för just mc+GPS!
Yours,Kincop
 
Laddare

Jag skulle rekomendera dig att köpa en riktig ciggtändar laddare för bil, och montera in ett uttag på din MC (finns att köpa splitt, en till två på tex, OKQ8) anslutningen i GPSen är mer exakt och mer tät mot regn, det är inte USB kontakten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
TROY GARNER Tips , nytt batteri Garmin Fenix/Tactix Navigering 0
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
gpsmoped Externt batteri till Garmin Navigering 3
Stordrulen Taskigt batteri eller taskig GPS ? Navigering 2
Martin O Batteri Navigering 3
redtop Internt batteri till Garmin II+, Garmin 48 m fl Navigering 5
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6

Liknande trådar