• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Batteri typer i garmin 60csx

Inställning för olika batterityper i 60csx, vad är det till för ?. Vad jag förstår så kan man ändå inte ladda batterierna via en extern strömkälla fast man har uppladdninsbara batterier insatta i den.

Antagligen för att batteriindikatorn ska via rätt. Laddningsbara batterier har lägre spänning

Jag tror inte den laddar. Det står inget om det i manualen i alla fall. Däremot så tar den ström från USB-porten i stället för från batterierna när den är ansluten.

På min 60CS går det att ställa in batterityperna alkaliska och NiMH, och det är säkert samma på 60CSx. Anledningen är att dessa batterier har olika urladdningsförlopp.

Ett nytt alkaliskt batteri har en spänning på 1,5 V, och när man använder det sjunker spänningen i jämn takt ner till någon stans strax under 1,0 V. När halva kapaciteten är förbrukad ligger spänningen alltså på omkring 1,25 V. (Siffrorna är hämtade ur mitt allt sämre minne, men de stämmer nog ganska bra.)

Ett nyladdat NiMH-batteri har en spänning på ca 1,25 V. Men till skillnad mot det alkaliska batteriet behåller den ungefär samma spänning under större delen av sin driftstid. Så när batteriet nästan är urladdat har det fortfarande en spänning på omkring 1,25 V.

Därför går det inte att använda samma metod för att mäta hur urladdade de olika batterityperna är. En mätare för alkaliska batterier skulle ju säga att ett nyladdat NiMH-batteri bara var halvfullt.

Ang. att ladda upp lösa batterier i apparaten kan man väl säga att ingen förnuftig tillverkare möjliggör det. Om det ändå går har tillverkaren nog lagt in någon form av hinder som gör att bara deras egna, uppladdningsbara batterierna får plats, eller utformat dem på något speciellt vis att apparaten kan skilja dem från vanliga batterier.

Det påstås att det finns risk att vanliga batterier exploderar om man försöker ladda upp dem. Jag har inte tyckt att jag har haft anledning att kolla om det är sant. (För många år sedan hade jag en kollega som hette Jocke, och han hade läst att det var risk att ägg exploderade i mikrovågsugnen. Han kollade, och det stämde. Det uppstod ett akut behov av ett omfattande rengöringsarbete i ugnen. Det satt äggrester precis överallt (och kanske också under allt).)

AndersLj

Jag hade fel, den drivs bara via PC/USB porten, laddar inte.
Helt rätt att man kan köra den utan batterier i när man kör mot PC/USB.
I bilen vet jag inte då jag inte har provat.
Eloserik

Jag har en adapter med USB-uttag till cigarettändaruttaget. Det är egentligen ett tillbehör till en kombinerad ladd- och synkkabel till en PDA, så att man kan ladda den i bilen, men det fungerar bra att spänningsförsörja 60CSx vis USB-kabeln från den också.

60CSx laddning vid mc färd?

haraldn; sa:
Jag har en adapter med USB-uttag till cigarettändaruttaget. Det är egentligen ett tillbehör till en kombinerad ladd- och synkkabel till en PDA, så att man kan ladda den i bilen, men det fungerar bra att spänningsförsörja 60CSx vis USB-kabeln från den också.
Snälla Harald!
Kan du lägga in en länk på denna adapter? Jag har frenetiskt försökt hitta en lösning på att slippa ha med extra batterier på långfärdstur med mc. Vad tror du om att detta funkar på just mc? Har tidigare haft pda monterat i Otterbox med extern (självständig) bluetooth gps (Garmin GPS10) på mc semester så jag är inte bortskämd med enkla lösningar för just mc+GPS!
Yours,Kincop

Laddare

Jag skulle rekomendera dig att köpa en riktig ciggtändar laddare för bil, och montera in ett uttag på din MC (finns att köpa splitt, en till två på tex, OKQ8) anslutningen i GPSen är mer exakt och mer tät mot regn, det är inte USB kontakten.

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
TROY GARNER Tips , nytt batteri Garmin Fenix/Tactix Navigering 0
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
gpsmoped Externt batteri till Garmin Navigering 3
ekis R6 / AA Laddbara batterier? Navigering 9
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
Stordrulen Taskigt batteri eller taskig GPS ? Navigering 2
oskarlin Forerunner 205 och ladda med batterier Navigering 1
Martin O Batteri Navigering 3
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
Anders.Appelqvist Uppladdningsbara batterier!!?? Navigering 7
skiman FINNS NIMH BATTERIER R6 MER ÄN 2100 mah Navigering 8