Bastu efter träning

Jag läste precis på nätet att bastu efter träning var bra eftersom det gjorde att mjölksyran (lactic acid) transporteras ut ur musklerna då.
Är det någon som har info om detta?
När jag bastar efter träning så får jag mest ont i huvudet eftersom jag inte klarar av att dricka så mycket vatten som jag förlorar.
/nisse

Nja

Utan att veta så ställer jag mig skeptisk.

Fysiologiska effekter av bastubad är högre puls till följd av större hudcirkulation. Svettningen ökar som känt. För att borttranspoerten av mjölksyra skall öka så måste cirkulationen i muskulaturen öka och det gör den framförallt av mjölksyran i sig och knappast av bara bastubad.

Å så en ren spekulation:
Många tycker att det är skönt med bastu och en viss minskning av muskeltonus tror jag är en av effekterna och det borde kunna vara positivt för att undvika träningsverk.

Fast du kanske har en länk till vad du har läst. Är resonemanget vettigt underbyggt så kanske det ändå ligger något i det.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej hej!
Jag har sökt runt på nätet lite och det finns vissa referenser till att bastu hjälper till att få bort mjölksyran. Fast de flesta sidor om sånt känns mindre seriösa.
Däremot hittade jag denna som säger att mjölksyran försvinner ur systemet efter 30-60 minuter.
http://www.fas.org/man/dod-101/navy/docs/es310/syllabus.htm
Om det är så kanske man ska basta och dricka innan träning så att man är rejält varm innan. Kanske inte smörjer så bra dock.
/nisse

Mjölksyra

Såvitt jag vet så bör man avsluta passet med aktivitet i lågt tempo, så att mjölksyran går ur musklerna. Om det är helt sant att det funkar på det viset vet jag inte, men det verkar rimligt. Att avsluta passet med kvarstående hög mjölksyrekoncentration i systemet och sedan försöka basta bort det verkar väl korkat?

Det sagt, så tror jag att iForm skrev för att tag sedan att bastu efter träning kan vara avslappnande, men inte har några egentliga medicinska effekter (positiva eller negativa). Alltså mer en trivsel/avslappningsgrej än en träningsförstärkare.

Tar man sig en bastu tar man sig också TID. Denna kan man använda till lite streching och egenmassage i värmen. Sen blir man törstig av bastubad och man kan då lätt dricka stora mängder fint vanligt vatten. Som i sin tur rensar ut slagg ur systemet. Summarsummarum: En bastu är man värd efter ett träningspass :)

Bra eller dåligt, det är ju så jäkla skönt med en bastu efter aktivitet. Och en pilsner förstås... man tränar mest på fredagar och lördagar numera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips