Baskartan i Garmin 60/76Cx bra?

Hej alla glada !
Funderar på en Garmin 60 eller 76Cx, huvudsakligen för flygning. Displayen är så pass liten att en detaljerad karta knappast fyller någon funktion, så då är min fråga: Hur bra är egentligen den inbyggda kartan? Jag har inte lyckats hitta någon recension på nätet som behandlar den.

Mvh
Anders
 
Ska du köra på det viset är gamla 76CS bättre. Baskartan i den är mer detaljerad än i 76CX.

Heter baskartorna "recreational" på Garmins websida betyder det Europa- och riksvägar, eller motsvarande i andra länder.
De som har kartor av typ "autoroute" har även länsvägar.

Noggrannheten på dessa vägars återgivning kan slå på upp mot 500 meter, plus det faktum att de inte uppdaterats i denne kungens tid, ungefär. Nyare motorvägar och sånt finns alltså inte med.

Men annars duger de för att hålla reda på vart du flugit hän. Jag antar att du flyger VFR ändå?

Anders
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Använd inte Lås på väg vid flygning

Oavsett GPS ska man inte ha på ”Lock on road” (lås på väg) när man flyger. Jag ville en gång kolla hur höjdmätaren i min 60C funkade (nyfiken) och hade tillfälle att ha min GPS monterad i den lokala fallskärmsklubbens plan. Och även om höjden i färdspåret nu var det som piloten flög efter (track profile i OziExplorer), så blev färdspåret på kartan väldigt skumt.

Det finns fler likadana låsningar på väg söder om bilden nedan. I princip varje gång planet korsade en väg så låste GPSen på vägen. Nu blev inte färdspåret så lyckat på kartan, men väl ett ”bevis” på hur lås på väg funkar.


FKA_paint.gif

Skärmdump från Friluftskartan med tillstånd från Sportmanship

Det gula är vad GPSen sparat och det röda jag ritat in är nog den väg som piloten/planet flög.


Per Brune
 
Tack, det var bra information! Tyvärr verkar det som om 76CS har utgått ur Garmins sortiment.
Jag flyger enbart VFR så om vägarna ligger 500 meter fel har egentligen måttlig betydelse.

Har någon hittat något demoprogram där man kan testa att klicka sig runt i en 60/76 CS/CX? Har sett nåt liknande för äventyrsklockor som var rätt användbart.

/Anders



apersson850; sa:
Ska du köra på det viset är gamla 76CS bättre. Baskartan i den är mer detaljerad än i 76CX.

Heter baskartorna "recreational" på Garmins websida betyder det Europa- och riksvägar, eller motsvarande i andra länder.
De som har kartor av typ "autoroute" har även länsvägar.

Noggrannheten på dessa vägars återgivning kan slå på upp mot 500 meter, plus det faktum att de inte uppdaterats i denne kungens tid, ungefär. Nyare motorvägar och sånt finns alltså inte med.

Men annars duger de för att hålla reda på vart du flugit hän. Jag antar att du flyger VFR ändå?

Anders
 
VFR

Ursäkta okunnigheten, men vad betyder VFR ?

Visserligen startar fallskämsklubben sin verksamhet för säsongen i morgon, så jag skulle kunna åka till flygfältet och fråga piloten, men jag siktar på att åka skridsko några helger till.

Per Brune
 
Re: VFR

VFR = Visual Flight Regulation

I klarspråk flygning i fint väder, till skillnad från IFR = Instrumentflygning.

Mvh
Anders


Brune; sa:
Ursäkta okunnigheten, men vad betyder VFR ?

Visserligen startar fallskämsklubben sin verksamhet för säsongen i morgon, så jag skulle kunna åka till flygfältet och fråga piloten, men jag siktar på att åka skridsko några helger till.

Per Brune
 
Låsning mot baskartan sker aldrig i en Garmin.
Garmin har också en kartprodukt som heter World Map.
Den är inte identisk med baskartorna, men snarlik.

Kolla här: http://www.garmin.com/cartography/
Välj WorldMap 4 i listan över produkter, så får du upp en interaktiv ruta, där du kan åka omkring på kartan och se hur den ser ut.
Det ger en ganska bra uppfattning om hur baskartan i modeller som eTrex Vista och 76 CS ser ut. De nyare, där Garmin alltså mer eller mindre förutsätter att du använder detaljerade kartor också, har ofta en simplare baskarta.

Har du tittat på en 3600a? Fungerar både i bil och plan, men blir väl dyr som stryk, är jag rädd.

Anders Persson (också)
 
Re: Re: VFR

anspe; sa:
VFR = Visual Flight Regulation

I klarspråk flygning i fint väder, till skillnad från IFR = Instrumentflygning.

Mvh
Anders

Tack då har man lärt sig något nytt idag också . För övrigt när handhållna GPSer var nytt, så hade Garmin en programvarumässig spärr vid 160 km/h (tror jag det var) i de billigaste modellerna. Förmodligen för att privatflygare skulle "tvingas" köpa en dyrare modell.

Per Brune
 
Tack för länken. Den nivån på karta räcker gott och väl för mina behov. Den verkar ju har fyrar inlagda också så den skulle säkert kunna göra lite nytta i segelbåten också.

iQue 3600 skapar ju lite habegär ;) men jag skulle inte vilja ta med den på en båt...

Jag får väl ta en sväng på stan och se om nån vill visa hur kartan ser ut i en CX.

Mvh
Anders


apersson850; sa:
Låsning mot baskartan sker aldrig i en Garmin.
Garmin har också en kartprodukt som heter World Map.
Den är inte identisk med baskartorna, men snarlik.

Kolla här: http://www.garmin.com/cartography/
Välj WorldMap 4 i listan över produkter, så får du upp en interaktiv ruta, där du kan åka omkring på kartan och se hur den ser ut.
Det ger en ganska bra uppfattning om hur baskartan i modeller som eTrex Vista och 76 CS ser ut. De nyare, där Garmin alltså mer eller mindre förutsätter att du använder detaljerade kartor också, har ofta en simplare baskarta.

Har du tittat på en 3600a? Fungerar både i bil och plan, men blir väl dyr som stryk, är jag rädd.

Anders Persson (också)
 
Fyrarna finns i WorldMap, av någon anledning, men inte på baskartorna. Jag skrev "av någon anledning", för noggrannheten brukar vara tveksam.

Nä, 3600a är inget att ha i båtar, om det finns någon större risk att den blir våt. Annars går det ganska bra.

Anders
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips