Navigon vs. Garmin Nuvi

De senaste månaderna har Garmin Nuvi 670 och Navigon 7110 fått glimrande recensioner i pressen, men jag har ännu inte lyckats hitta någon bra jämförelse mellan maskinerna. Alla recensenter verkar vara överens om att respektive enhet för sig är suverän, men hur står de sig egentligen vid en direkt jämförelse?

Någon som har praktiska erfarenhet av de båda och kan tänka sig att dela med sig med synpunkter?

Tänker närmast på de funktioner som inte är alldeles uppenbara av tillverkarnas specifikationer. Är således inte ute efter att få reda på att 670 har MP3 och FM-transmitter utan är mer intresserad av jämförelser mellan t.ex.

- ruttval

- guidefunktionen i praktiken
Hur stor är skillnaden vid t.ex. komplexa rutter typ krångliga motorvägsavfarter och/eller tunnlar?
Hur pass mycket bättre är "vägplaceringsfunktionen" i Navigon i praktiken jämfört med avsaknaden av den funktionen i 670?

- egna POI:s, installation, ruttplanering och navigation

- uppgraderingar av mjukvara/kartor/POI:s

Finns säkerligen massor med funktioner som jag missat i listan ovan, så var inte rädd att svara även utanför listan.

Även om du bara har erfarenhet av den ena plattformen kan säkert tråden bli en diskussion som får fram bådas egenskaper med lite tur. Berätta således gärna om hur du uppfattar just din enhet...

Har kört ett gäng olika PDA mjukvaror i olika versioner genom åren och trots att det gått bra många år sedan den första Destinator införskaffades saknar jag fortfarande en hel del funktioner från denna i dagens navigatorer. I vissa fall beror det på att ingen verkar veta om funktionerna finns med (säljare som inte själva aktivt använder enheterna), i andra fall att de helt enkelt inte finns med.

/Dragan (som på gott och ont svär över Internethandeln eftersom han saknar de lokala handlarna där man enkelt kunde gå in och låna enheter för att provköra dem själv)
 
Glömde

Kom på en punkt till på listan:

- Navigons produkter verkar vara betydligt mer upplåsta än Garmins vad gäller möjligheten till extra funktioner.
Vad saknar man definitivt i 7110 om man är van med Garmin och/eller tvärtom?
 
7110 finns väl inte att köpa förrän om ett par veckor. De recensioner jag finner bygger bara på Navigons pressreleaser.

GPSpassion ligger nog i startgroparna för en test. Intresset är stort, även i den franska delen som ofta är mer precis än den engelska. Återkommer då det står något av värde.

Förutom reality view sägs det finnas röstkommandon till 7110.

Bland det som är viktigt men knepigt att reda ut är hur TMC fungerar i praktiken, ur stor överblick man får över trafiksituationen så att man kan vara med och bestämma rutten och inte låta navigatorn ta över.

Reality view (skyltning) och filindikering tror jag kommer i flera program, t ex iGO 8.

PS forum på pocketpcnavigation.de kommer nog också att ha koll.

Den förbaskade trådantennen för TMC slipper mann inte. När ska tillverkarna komma med alternativa anslutningar för FM-antenn??

[Ändrat av jonasolof 2007-06-24 kl 09:21]
 
Kartornas kvalitet

För min del är kartornas kvalitet och detaljeringsgrad en av de viktigaste aspekterna, som sällan eller aldrig bedöms, sannolikt för att det är svårt att bedöma. Skit in = skit ut.

Finns alla vägar med? Finns nya vägar med, som ännu ej är klara? Finns gatunummer med? Är gatunumren korrekt placerade eller bara jämnt fördelade efter gatans längd? Är enkelriktningar korrekta? Är "fordonstrafik förbjuden" korrekt angivet - alla tider på dygnet? Är vägtullar korrekta?

Trafikinfo = TMC förefaller fortfarande vara en funktion med stora brister, mycket på grund av dålig kvalitet på trafikinformationen. Skit in = skit ut.

Efter ett par hundra mil med både Tomtom och Garmin i samma bil (nörd) kan jag konstatera brister med vägarbeten, avstängningar och olyckor som inte visas eller ligger kvar för länge.

Tomtom säljer en tjänst med trafikinformation via GPRS. Men det man säljer är i praktiken bara möjligheten att ta emot trafikinformationen och att förmedla den information man får in från respektive lands trafikcentral "så gott det går".

Kvalitet kan endast uppnås genom ansvar och mätbarhet. Så länge ingen ansvarar för och mäts på trafikinformationens kvalitet är TMC mest en leksak och absolut inte prisvärt som tjänst. Inbyggd TMC i en navigator kan vara prisvärt så länge tjänsten är gratis via FM-bandet.
 
Kan man ta emot TMC info från flera länder samtidigt med Tomtoms RDS system?

Kör man söder om Skandinavien är TMC i sin nuvarande form ett mervärde, även om det kan bli mycket bättre.

PS Jag frågade ovan när man kan bli av med trådantenn för TMC. Genast blir svaret om man använder t ex Mio c520t eller en del Navigon apparater.

GNs-gmbh.com som också designat tmc-mottagarna har antenn-delare som gör att TMC kan anslutas till bilradioantennen. Ev intresserade för c520t hänvisas till aktuell antenntråd på takes.se forum. Själv är jag trådlös sedan igår.
 
Tomtom använder inte RDS på FM-bandet för trafikinformation utan GPRS via mobiltelefon.

Saxat från http://www.tomtom.com/plus/service.php?ID=3&TID=4&Language=1
"The TomTom Traffic service is currently available for Austria, The Netherlands, Belgium, France, Germany, Italy, Spain, Sweden, Switzerland and the United Kingdom.

To make it even easier, you only need one subscription to enjoy traffic information in any country on your map. So, no matter where you are, you can always stay ahead of the rest."

Det framgår inte hur Tomtom får tillgång till trafikinformationen.
 
Jag skrev fel och menade GPRS.

Route 66 2005 och 2006 för PC har en TMC-funktion där info hämtas från en webserver. Man får upp TMC-meddelanden på kartan för GB, F, I, DE, NL.

Så uppenbarligen läggs trafikinfo upp på nätet, förmodligen gratis i flera länder. Sedan är det bara för TomTom att bjuda på det via en server.

Men därmed inte sagt att Tomtom visar trafikinfo för länder man för tillfället inte befinner sig i.
Med tanke på att det tar fem minuter att åka genom Holland på väg från Liege till Aachen så är det önskvärt med flernationsTMC.
 
Ett litet fältprov

Härom dagen tog jag en kort biltur genom och norr om Stockholm med en Garmin C510 och en Siemens/Fujitsu Loox N100 på vindrutan. Det är inte exakt Nüvi, och inte heller den allra senaste Navigon-apparaten, men man kan nog dra en del slutsatser ändå.

C510 har inte riktigt samma användargränssnitt som Nüvi, men navigeringsmotorn är troligen densamma. Jag har uppdaterat den till senaste firmware, och till de senaste Navteq-kartorna daterade tidigt i år.

N100 är en GPS i bröstficksformat som (efter senaste uppdateringen) använder Navigon MobileNavigator version 6.0, men de medföljande Navteq-kartorna uppges vara från årsskiftet 05/06. N100 har också en något långsammare processor än den som de senaste GPS:erna använder (300 MHz jmf m 400 MHz).

Jag körde omkring med båda igång och lät mig dirigeras till olika mål. Ofta avvek jag från den föreslagna vägen för att se vad som hände.

Det är naturligtvis inte riktigt rättvist att jämföra apparater som har olika gamla kartor. Man skulle också behöva göra mycket mer omfattande prov för att kunna dra säkra slutsatser. Men en del tyckte jag mig märka.

När det gäller den grundläggande navigeringen, med val av färdväg och beräkning av förväntad ankomsttid, verkar Garmin ha ett övertag. c510 angav t.ex. raskt en ankomsttid, och den stämde förvånansvärt bra. N100 började med att ge en för pessimistisk tid, men korrigerade den längs vägen.

Ang. vägvalet var N100 lite "lynnig". Om jag ställer in att den ska välja "snabbaste väg" ger den sig gärna ut på snabba vägar lite väl ofta. Därför har jag valt alternativet "optimal väg". Då väljer den istället en onödigt direkt men långsam väg då och då.

Generellt väljer Garmin vägar som jag tycker att jag kan acceptera fullt ut. N100 ger vägval som är OK, men inte alltid optimala. Jag vet inte hur mycket av detta som beror på Garmin/Navigon och hur mycket som kan skyllas på Navteq.

Båda apparaterna plockade in satelliter ungefär lika snabbt, vilket inte förvånar eftersom de använder samma GPS-chip. Känsligheten var aldrig något problem.

När det gäller användargränssnittet tycker jag att Garmin har åstadkommit ett rätt trist sådant. Visserligen fungerar det oklanderligt om man vill söka efter en adress (och hittar den!!) och sedan bara låta sig navigeras till målet. Men om man behöver söka efter målet på kartan är c510 rätt bänglig. Möjligen är Nüvi bättre här. Om man vill flytta kartbilden måste man t.ex. först gå ur kartan och gå in i ett speciellt läge.

Det är dock rätt enkelt att lägga in egna POI, och man kan enkelt hämta hem uppdaterade filer med fartkameror som c510 hanterar mycket bra. Mer noggranna beskrivningar av vad c510 kan går att finna på den norska websidan (gps.no ??), där Anders P har skrivit om den snarlika c550 (och om Nüvo).

N100 använder som sagt Navigons MobileNavigator 6. På något vis är det ett mycket "angenämt" och lättanvänt gränssnitt. Man kan enkelt flytta kartbilden och zooma, även om zoomningen sker med rätt stora steg.

Det finns en massa listiga finesser, t.ex. som när man matar in den första bokstaven i ett stadsnamn så föreslår programmet den största staden som börjar på denna bokstav. Det är också enkelt att planera rutter med många mellanpunkter.

Hanteringen av egna POI är kanske inte lika händig. Jag tror inte att man kan importera sådana från en dator. Det finns fartkameror inprogrammerade, men jag har inte sett någon websida som har uppgraderingsfiler.

Funktionen som visar vilken fil man ska välja har jag inte fått att fungera. Troligen saknar det svenska kartmaterialet från 2005 den nödvändiga informationen.

När man kör mot ett mål ger båda apparaterna god vägledning. Navigon ger lite mer röstinformation, men knappast störande mycket. Man märker att de använder samma kartaterial. Navigon ger något tydligare bilder av hur man ska åka genom exempelvis rondeller. Garmin ger istället tydligare röststyrning.

Mycket mer kan sägas. Men sammanfattningsvis: Garmin navigerar bra -- förmodligen bättre än Navigon. Navigon är trevligare att hantera. Fram till sitt mål kommer man med båda.

AndersLj
 
Frågan är om det är så stor skillnad lite djupare in i programmet. Jag har sett demon om 7110 på Navigons hemsida, och den påminner rätt mycket om den jag såg om 7000, om inte minnet helt sviker mig. Hur som helst så ser 7110 rätt trevlig ut. Hur många olika GPS:er kan man ha samtidigt utan att bli tvångsintagen på hispan???

AndersLj
 
Jag har elva och går lös än.

Garmins Nüvi-modeller, och Zumo, har möjligheten att leta upp något på kartan genom att "dra" i den direkt i kartbilden. Jag misstänker att det faktum att detta inte kommit i c3xx/c5xx återspeglar försäljningsframgångarna med de andra modellerna.

När man knappar in namnet på städer, i en Garmin, visar den en lista över de som stämmer överens med vad man knappat in, när listan blir hanterligt stor. Det kan ju vara smartare att visa dem sorterade efter storlek istället för efter avstånd. Åtminstone ibland.

Förutom Zumo är Garmins nuvarande generation usel på ruttplanering. Destinationen och en mellanpunkt, sen är det slut. Zumo klarar däremot 200 punkter i en rutt.

Sen finns det ju speciella funktioner i vissa modeller, som är väsentliga för somliga, men betydelselösa för andra. Jag pratade med en människa, som körde servicebil för skogsmaskiner. Han hade ingen användning för en navigator, som inte kunde guida honom till en plats, anvigven med koordinater i Rikets nät, eller visa honom var han själv var, i samma system.
Jag tror han köpte en Zumo. Den är ju dessutom tåligare än många normala bilnavigatorer.

Jag tycker det är bra när det finns ett enkelt sätt att se en överblick över den rutt, som navigatorn har tänkt ut. Då kan man lätt kolla om den verkar vara ungefär som man tänkt sig, ifall man nu har någon åsikt. Jag vet inte hur det är på andra modeller med det? På en Garmin är det två knapptryck för att se hela rutten på kartan.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilseiskogen Navigon VARNING! Navigering 17
GV Navigon 8110 Navigering 0
Garmin Vista NAVIGON PNA6000T MN6 Navigering 2
Jonas46 Test av Navigon PNA6000T Navigering 0
RedBreather Tomtom vs Mapsonic vs Navigon... Navigering 5
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.