Navigon VARNING!

Hej

Har just pratat i telefon med Navigon angående en ny färddator jag köpt för bilen.
GPS.en lurade ut mig 6 mil åt fel håll med tråkiga konsekvenser som följd...
Enligt säljaren så finns det en kartgaranti som säkerställer uppdaterade kartor vid inköp.
Den fick jag just reda på att man får betala extra för, då uppdateras kartorna 4 gånger per år.
Frågan är vad man ska med en GPS till om om kartan vid inköp inte är aktuell (uppdaterad via nätet samtidigt som den köptes)
Känner mig grundlurad.

Fick mig en läxa oxo, kolla på kartan vart man ska innan man drar iväg. Teknik är inte att lita på, iallafall inte Navigons...

MvH Göran W
 

avslutad210712

Gäst
Skulle ner i augusti och hämta hem en ny(are) bil och då testade jag först Google Maps eller Navigator eller vad tusan programmet heter eftersom jag fick höra att är allt man behöver. Det programmet ville att jag skulle svänga av i Strömsund och köra genom Råneå. Är väl bara en 10-15 år sedan E4:an drogs utanför Råneå och den väg andoiden ville att jag skulle följa grävdes av i samma veva. Så då köpte jag en Garmin GPS för där måste väl allt vara rätt eftersom det trots allt är en "ren" GPS och tankade hem senaste uppdateringar just innan jag åkte ner framförallt för att jag ville ha full koll på hastighetsgränserna under vägen hem. Kan säga att inte ens hastighetsgränserna på E4:an var mycket att hurra för och E4:an är (kanske) Sveriges största väg. Lite extra koll i omgivningen visade att en väg i Haparanda som funnits sisådär 5-6 år inte fanns med på kartan. Sådär kan man fortsätta men varför skall man köpa uppdateringar när de lika inte tar med ändringar i vägar och hastighetsgränser?
 

avslutad210712

Gäst
GPS. Den kanske mest onödiga pryttel som någonsin gjorts tillgänglig för allmänheten.

INTE om man som lantis skall köra i Sthlm, Gbg och andra världsmetropoler.

Inte helt fel heller om man vill hålla reda på fartkameror vilket såklart inte jag behöver om jag skall köra 150 mil hem på två dagar :)
 
Nära städer påstås GPSorientering ge skador på odling och nyplanteringar då intresset för minimala skärmen är viktigare än var fötterna sätts.
Att se med ögonen och höra med öronen (dvs ingen MP3 i) blir viktigare.
Från Kastrup och upp tiill Hønebjaer har vi mer än en gång av GPS letts ut på vägar som slutade vara viktiga vid tiden för tågen över Bälten!
go tur
 
Från Kastrup och upp tiill Hønebjaer har vi mer än en gång av GPS letts ut på vägar som slutade vara viktiga vid tiden för tågen över Bälten!
go tur

Jag är ju varm anhängare av GPS men om man blir anvisad vägar över Bälten (typ berömda tåg över isen) så bör man nog dra öronen åt sig och kanske hålla ett öga på verkligheten också...

thomas
 
Jo veta var man är och normal orienteringsförmåga kan spara mycken onödig väg och tid.

Men precis som i datavärlden är allt solklart, "Hur stänger man av?" "Man aktiverar Starta." "Jasså?"
 
Trådskaparen klagar på Navigon. Själv kan jag meddela att jag kört Navigon i min iPhone i snart tre år nu och det har fungerat klockrent i princip hela tiden - såväl som inne i Stockholm som på snåriga skogs- eller fjällvägar.
Gps-navigatören i sig har befriat mig från värdelösa vägbeskrivningar. Underbart med en röst som talar om när jag ska svänga och i vilken fil jag ska lägga mig i stället för en lapp med infantila beskrivningar som "...sen kommer en kiosk och så kör du en bit till så ligger det ett gult hus en bit upp och sen svänger du till höger efter betongklossen som ligger efter det gula huset...". Genast när folk börjar rabbla sånt där stoppar jag dem och ber om antingen gps-position eller gatuadress.

Aldrig mer utan gps i bilen (och extra suveränt är det att ha den i sin iPhone så slipper man en extra pryl att släpa på).
 
Ja problem kan det bli...
Vart purken mest för att den hadde inaktulla kartor trots löfte om nya kartor vid inköp efter uppdatering. Det fattas alltså adresser.
Har full förståelse för att saker på kartan förändras, men om man måste köpa till ett abonemang för att uppdatera kartorna borde detta självklart framgå vid köp!
Navigon har uppenbart uppdaterade kartor att köpa, men tro inte att man får första uppdateringen på en ny Navigon. Då får man åka med gamla inaktuella kartor!
Om kartorna är aktuella så är färdatorn en fin grej, det säjer jag inget om. Men ska man tro på Navigon en gång till? "Det är bara att uppdatera så fungerar det" Den har jag hört förut...
Trött på försäljare med tomma löften!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.