VARNING TILL ALLA ER SOM TÄNKER KÖPA FRILUFTSKARTAN!!!

Har blivit snuvad på en licens för Friluftskartan när jag bytte GPS.

Sportmanship och framförallt Lantmäteriet vill behålla sin monopolställning vad beträffar kartor som rör vårt sätt att idka friluftsliv i det här landet.
Det är därför som Sportmanship och Lantmäteriet har lierat sig och säljer endast en licens till en enda GPS. Jag menar verkligen en enda. Har nyligen sålt min förra GPS och försökte förstås att med den licens som jag betalt för, även kunna använda den till min nya. Men där var det tvärstopp. Det är så genialt gjort att den nyckel man fått från Sportmanship känner igen GPS:ens ID nummer och därmed inte tillåter att föra över kartinformationen från PC:n.
Har man dessutom avinstallerat programmet från PC:n, då går det överhuvudtaget inte att installera den på nytt.

Inget av detta har framgått som någon varning på produkten. Däremot har nu handlarna börjat informera kunderna om detta.
Beträffande Garmins egna kartprogram, så kan man ha samma karta i minst två GPS:er.

Jag avråder er alla GPS ägare i det här landet, köp inte denna produkt!!
[Ändrat av MaDe 2004-03-26 kl 14:06]
 

avslutad210712

Gäst
MaDe; sa:
Har blivit snuvad på en licens för Friluftskartan när jag bytte GPS.

Sportmanship och framförallt Lantmäteriet vill behålla sin monopolställning vad beträffar kartor som rör vårt sätt att idka friluftsliv i det här landet.
Det är därför som Sportmanship och Lantmäteriet har lierat sig och säljer endast en licens till en enda GPS. Jag menar verkligen en enda. Har nyligen sålt min förra GPS och försökte förstås att med den licens som jag betalt för, även kunna använda den till min nya. Men där var det tvärstopp. Det är så genialt gjort att den nyckel man fått från Sportmanship känner igen GPS:ens ID nummer och därmed inte tillåter att föra över kartinformationen från PC:n.
Har man dessutom avinstallerat programmet från PC:n, då går det överhuvudtaget inte att installera den på nytt.

Inget av detta har framgått som någon varning på produkten. Däremot har nu handlarna börjat informera kunderna om detta.
Beträffande Garmins egna kartprogram, så kan man ha samma karta i minst två GPS:er.

Jag avråder er alla GPS ägare i det här landet, köp inte denna produkt!!
[Ändrat av MaDe 2004-03-26 kl 14:06]

Om det inte på något sätt går att flytta kartan mellan två GPS'er så kanske jag tänker mig för innan jag köper en 60 CS men annars är det ingen fara när man vet om det innan. Synd bara om dem som inte gjorde det.
 
Avinstallera / ominstallera friluftskartan på datorn?
Använda en annan dator?
CD´n vet ju inte vilken mottagare du har.
 
Ingen ko på isen!!

Du kan använda SendMap och köra över kartfilerna med till vilken GPS du vill bara du har dem tillgängliga.
Så ladda ner och tanka upp!!
 
Möjliga lösningar

Jag har förstått att vissa Friluftskarteägare efter installation av programmet på PC kopierar alla filerna som hör till respektive område plus informationen som skapas i Windows systemregister till en katalog, och säkerhetskopierar på lämpligt sätt. Detta kräver dock att man har kunskapen innan man säljer sin GPS, eller tappar den, etc. Enligt uppgift kan filerna kopieras tillbaka till PC och sedan laddas till valfri GPS. (Fast jag tror mig ha läst att det skiljer mellan olika versioner av Friluftskartan. Här får någon annan som vet bättre fylla i.)

På den gamla goda tiden när all mjukvara levererades på disketter fanns det ett företag som lagrade "polletter" eller "tokens" på installationsdisketten. Man hade laglig rätt och teknisk möjlighet att installera på 2 datorer. Om man bytte dator fanns det en rutin för avinstallation där man skrev tillbaka en "pollett" till disketten, så att man kunde installera på annan dator. Vid systemkrasch fick man skriva ett brev till tillverkaren och skrapa med foten för att få en "pollett" till. Ibland gick det, ibland inte.

Nu används ju inte disketter, och man kan inte skriva tillbaka till en CD. Men man borde kunna konstruera ett system som gör samma sak över Internet. Fast man måste ju vilja också...
 
MapSend fungerar ...

... men först kom bara en .img-fil in i gps-en och nästa gång tre. Så såg jag att det på någon hemsida stod att man kunde försöka med en .bat-fil. När jag hittat den och listat ut hur den fungerade, kunde jag ändra i kommandoraden (?) med hjälp av Anteckningar/Write eller WordPad. Då fick jag in 16 Mb på ett nafs, ja via comporten tog det en halvtimme.
 

avslutad210712

Gäst
Re: MapSend fungerar ...

Memme; sa:
... men först kom bara en .img-fil in i gps-en och nästa gång tre. Så såg jag att det på någon hemsida stod att man kunde försöka med en .bat-fil. När jag hittat den och listat ut hur den fungerade, kunde jag ändra i kommandoraden (?) med hjälp av Anteckningar/Write eller WordPad. Då fick jag in 16 Mb på ett nafs, ja via comporten tog det en halvtimme.

Skall man ändrar i bat-filer bör man använda anteckningar/notepad och inte wordpad. Och ännu bättre om man har någon form av texteditor för programmering eftersom en del program lägger till felaktiga tecken i filerna som gör att man kan få "roliga" effekter.
 
Det luriga är att man sedan man öppnat CD'n mot den första GPS'en, måste man se till att säkerhetskopiera från datorn, inte CD'n. Foldern under GARMIN innehåller alla data som behövs för att göra en installation under mapsource igen. Men register nycklarna under HKEY_LOCAL_MACHINE, SOFTWARE, Garmin, Mapsource, Families, FAMILY_571, product 1

som är t ex
Bmap = C:\GARMINFAMILY_571\basemap.img
Loc= C:\GARMIN\FAMILY_571
Tdb=C:\GARMIN\FAMILY_571\product.tdb

måste man också kolla och anpassa till nästa dator som man vill installera på. Enklast är att kopiera en REGEDIT4 fil från någon annan import, t ex ngn gratiskarta i garminformat och stoppa in de önskade värdena för Friluftskartan.

Använder man iQue som ju också inkluderar utbytbara baskartor är det bäst att utgå från Mapsource vid installation.

Ryska gratiskarta över olika länder:

http://corsar.avtostop.ru/gps/country_maps/

Sverige ligger under något som er ut som romersk trea III med ett förbindande streck i nederkant. Det korta undre namnet är Sverige. Ladda ned zipfilen, resten är på engelska.


Öppna reg filen (blåa små kuber) i notepad och för in ändringarna. Dubbelklickar man på reg filen hoppar alla inställningar in i registret, också de fel man gjort! Återställ till tidigare version (w2k(XP)
[Ändrat av jonasolof 2004-03-26 kl 18:59]
 
En till kod

För ungefär ett år sedan, 2003-04-08 för att vara exakt, pratade jag med en anställd på Sportmanship som var på en affär där jag bor och visade Garmin produkter inklusive Friluftskartan. Jag frågade hur det funkade om jag köpt en Legend (som jag då var spekulant på) och sedan bytte upp mig till t.ex en Vista för att jag kommit på att jag ville ha mer minne. Svaret var ”det är bara att ringa oss så får du en ny kod”.

Hur mycket det löftet är värt i dag vet jag inte.

Ett tips är som flera skrivit tidigare är att leta i registret t.ex på garmin , mapsource eller på det serienummer din GPS har eller den kod du matat in.

OBS Man måste veta vad man håller på med, om man manuellt skriver eller raderar i registret. Gör man fel kan allt sluta funka.

Ser att medan jag skrev har du fått reda på var i registret informationen finns.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilseiskogen Navigon VARNING! Navigering 17
cl_joh Varning för kartköp från Garmin Navigering 49
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
Varning för navigationsprogram Navigering 6
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.