Varning för navigationsprogram

  • Trådstartare kkj35@hotmail.com (Margareta)
  • Start datum

kkj35@hotmail.com (Margareta)

Gäst
Jag varnar för att köpa navigationsprogram av den typ som har eget kartsystem (t ex navig8) eftersom du är helt i händerna på en leverantör när det gäller kartor och sjökort.
De mest flexibla programmen är ju där du kan kalibrera din egen karta eller sjökort (Oziexplorer, Fugawi m.fl. )


Maggan
 

per@kompis.com (Per Ohlsson)

Gäst
Ganska sant

Det du skriver om att man binder sig vid Navig8:s format på sjökort är sant,
men det är inte bara en nackdel utan även fördelar oxå.
De använder sig av vektoriserade sjökort och det är faktiskt nåt som alla borde
göra med tanke på den kvalitet som blir vid inzooming.
Det har du inte på ett inscannat sjökort tyvärr.
Men tyvärr ligger priset idag lite för högt på programmet för att använda det.
Hoppas på att de kommer gå ner på priset så det kommer ner på en marknadsmässig nivå.
Tillsvidare använder jag GARtrip 201 som är kanonbra !
 

kkj35@hotmail.com (Margareta)

Gäst
Inte en enda fördel

Jag kan inte se en enda fördel med att ha eget format och vara bunden till en leverantör.
Går företaget omkull så står du där med ditt program utan möjlighet att skaffa varken sjökort eller kartor.
Nä fram för de program där du kan scanna in dina egna kartor och kalibrera kartan i programmet.
Som OziExplorer, Fugawi, seacleer mfl
Navig8 använder sig inte av vektorgrafik det är en feluppfattning eller vilseledande reklam??
 

per@kompis.com (Per Ohlsson)

Gäst
Vektorgrafik

Navig8 skriver så här på deras hemsida.
--->
Navig8 kommer att kunna använda dom nya vektoriserade sjökorten från Sjöfartsverket S57, när dom kommer ut på marknaden men fortfarande så svävar Sjöfartsverket på målet när man kräver ett besked om leveranstid av sjökorten.
--<


Så det dröjer inte förrän de kan sälja sitt program med de vektoriserade sjökorten.


Ta en titt själv. www.navig8.nu
 

kkj35@hotmail.com (Margareta)

Gäst
Sälj inte skinnet förren björnen är skjuten

En sak är att säga att man skall hantera vektorgrafik en annan sak är att se till att det fungerar
 
kkj35@hotmail.com; sa:
Jag varnar för att köpa navigationsprogram av den typ som har eget kartsystem (t ex navig8) eftersom du är helt i händerna på en leverantör när det gäller kartor och sjökort.
De mest flexibla programmen är ju där du kan kalibrera din egen karta eller sjökort (Oziexplorer, Fugawi m.fl. )

Maggan
Så rätt, så rätt Margareta
Den som letar efteruppgraderingar och annat om navig8 (som den person jag träffade på båtmässan härom dagen), kammar noll. Tänk om man alltid vore så förutseende som Margareta, se även hennes 2 andra inlägg ovan. Vag jag kan förstå så finns inte navig8 längre, då hemsidan inte funkar, Gula Sidorna ger heller inget.

/Per Brune
 
Efter att ha kollat de nyaste vektorsjökorten på båtmässan måste jag säga att börjar bli mycket bra och liknar alltmer "riktiga" sjökort. Men det är fortfarande en bit kvar till bitmappade. Man måste ju ändå ha papperskort, kan man scanna själv spar man mycket pengar, även om det är en hel del jobb med scanning, ev "merging" och ändringar i färgdjup och annat för att få ner storleken samt kalibrering. Argumentet att vektorkort är bättre vid zoomning tycker jag är ointressant, det är inte meningsfullt att zooma p g a de begränsningar i exaktheten i lägesbestämningen som ändå finns.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.