Garmin 60 Csx - Setup, Heading

I en tidigare tråd har ni talat om hur man ändrar Compassens funktion i denna GPS.
Min fråga gäller menyn Setup och underfunktion Heading.

Lärde mig mycket av tidigare tråd om hur Display används.
Nu undrar jag vilken funktion "North Reference" har.

JAg har värdena True, Magnetic, Grid, User.

Vad har de för funktioner?

Tycker att Garmins manual till denna GPS är av klassisk karaktär, dvs de skriver sådant som är uppenbart klart men bryr sig inte om att förklara hur olika funktioner fungerar i praktiken. Inte heller vad olika val får för betydelse för funktionaliteten.
Tur för mig då att ni är många som kan berätta hur det fungerar.

en annan sak, När jag är ute och cyklar MTB så visar 60:an hur jag åker fram i skog och mark. Kartan följer min kurs. Sedan stannar jag för att försöka få klarhet i vart jag ska åka vidare. Då ändrar sig kartan 180 grader och jag tappar direkt orienteringen.
Känns knepigt eftersom min "medMTBare" får vatten på sin kvarn om att en GPS är onödig.
Beror detta på vad jag har inställt i Heading-menyn under "Swith to compass heading when below" och "for more than"

Tack på förhand för alla bra svar som kommer snart..

Per
 
True: Den elektroniska kompassnålen visar mot den geografiska nordpolen, dvs parallellt med meridianen (sann nordriktning)
Magnetic: Den elektroniska kompassnålen visar mot den magnetiska nordpolen, dvs på samma sätt som en "vanlig" kompassnål. Avvikelsen mellan denna riktning och den sanna nordriktningen kallas missvisning.
Grid: Den elektroniska kompassnålen visar mot "kartnorr", dvs ställer in sig parallellt med de vertikala koordinatlinjerna på kartan. Avvikelsen mellan denna riktning och den sanna nordriktningen kallas meridiankonvergens (http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Meridiankonvergens.aspx?id=11496).
User: Här kan du själv ställa in avvikelsen mellan den sanna nordriktningen och riktningen hos den elektroniska kompassriktningen hos den GPS-enhet.

I normala fall bör inställningen vara på "True".


Beträffande den andra frågan om orienteringen hos kartan: Roterar den alltid exakt 180 grader? Verkar skumt. Jag har inte denna GPS men det är ju rimligt att kartan roterar så att sann norr är uppåt ett tag efter att du stannat.
 
Trolig orsak till att din GPS vrider kartan när du står still är att mottagaren har dålig satellitmottagning och tolkar signalerna olika mellan varje uppdatering (normalt 1 ggn/sek). Då tror din GPS att du rör dig och vrider kartan.
 
Om du tittar i setupen för kartsidan står det säkert att du har Orientation "Track Up" below "8km" eller liknande. Om du ändra denna till "North Up" kommer den alltid att visa norrut rakt upp på displayen (se sid 49 i den engelska manualen). Tyvärr får du leva med att du inte alltid åker i displayens rikning, vilket känns bäst på cykeln.

"Track Up" har ett problem och det är när du stannar till. När du stannar, även om du står still och inte rullar någon decimeter bakåt gör små rörelser, inbyggda filter och/eller brus att GPS:n tror att du börjat röra på dig åt andra hållet och sålunda vrider om riktningen 180° eller något annat värde.

Detta är inte speciellt för Garmin utan gäller även för alla andra GPSer vad jag känner till.
 
Tack för hjälpen

Tack Kepler för en informativ förklaring. Det var precis vad jag tycker att det borde ha stått i manualen.

Mikeon och Store, ni pekar nog på mitt problem.
Ska prova att ställa om GPS:en under en testtur och samtidigt undersöka om och när kartan vrider sig. Visst är det så att när vi stannar så blir det oftast att man cyklar intill kompisen för att titta på kartan och att GPS:en blir förvirrad om vart jag är påväg.

Har förstått att den magnetiska kompassen kan stängas av och ställas in när det ska vara aktiv att det kan vara orsak till förvirrad orientering av kartan.

Tack för hjälpen
Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Antoze Garmin 60 csx höjdkurva Navigering 4
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
BJK Garmin GPSMAP 60 CX vs CSx ? Navigering 5
gurra71 garmin 60 csx eller bara cx? Navigering 14
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.