Bäver i Stockholmstrakten?

Jag är en bäverintresserad nyinflyttad stockholmare.
Är det någon som har tips om var jag kan hitta bebodda bäverhyddor i stockholmstrakterna som är hyfsat lätt att ta sig till?
Tänkte sticka ut i slutet av helgen.

// Linnéa

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Artportalen gav många bra tips!

Mina fanns där också: I vattensystemet mellan Ältasjön och Dammtorpssjön finns det bäver, kanske svårt att komma nära utan flytetyg. Sen finns det också i östra ändan av Långsjön (Trollbäcken) en hydda i strandkanten.

Hammarby sjöstad

Jag är en bäverintresserad nyinflyttad stockholmare.
Är det någon som har tips om var jag kan hitta bebodda bäverhyddor i stockholmstrakterna som är hyfsat lätt att ta sig till?
Tänkte sticka ut i slutet av helgen.

// Linnéa

Jag har sett bäver i Hammarby Sjöstad, precis invid bostadshusen. Det finns hyddor i den närbelägna sicklasjön.

Kul, men inte längre någon vildmarkskänsla när man ser en dylik...

//J

Bäverjakt

Albysjön i Tyresö är ett bra tips.... Om du åker med allmänna färdmedel så tar du buss 875 från gullmarsplan till ändhållplats nyfors. Gå rakt fram på vägen mot nyfors och vik ner till vänster. Följ nyforsvägen till nyfors..ca 500 m (runt 800 m från bussen). Nere vid nyfors(vid forsarna) går du till vänster till albysjön.Följ Albysjöns högra strand några hundra meter tills du kommer till en liten udde med ett stort träd som hänger över vattnet Under trädets överhäng finner du en rejält stor bebodd hydda. Hyddan är mer än 10 år gammal så den är hyggligt stor. You cant miss it.... Åker du bil hittar du säkert till Nyfors i Tyresö medelst karta...parkering finnes i Nyfors....därifrån under en km att gå.....

Lycka till

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips